Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

CSN:2023/40

Har getts
29.9.2023
Diarienummer
VH/1556/02.05.04/2023
Beskattning av inkomst av näringsverksamhet, Bassamfund, Ekonomisk verksamhet, Undantagen verksamhet

Enligt ansökningshandlingarna ägde A Ab genom sitt singaporianska dotterbolag hela B Ltd, som hade sin skatterättsliga hemvist i Singapore. B Ltd verksamhet omfattade upphandling, produktförsäljning, forskning och utveckling samt olika interna stödåtgärder. Företaget hade cirka 150 anställda som arbetade i lokalerna i ett kontors- och forskningscenter, som hyrdes av bolaget i Singapore. Kontorsmöbler, personalrelaterade tillgångar såsom bilar och den laboratorieutrustning som behövdes för forskningscentrets verksamhet stod också till förfogande. Balansomslutningen per 31.12.2022 uppgick till flera hundra miljoner euro. Beloppet på det egna kapitalet och likaså beloppet på kassamedlen var omkring 3 miljoner euro.

Centralskattenämnden ansåg att B Ltd hade tillgång till de lokaler, den utrustning och de tillgångar som behövdes för att bedriva sin verksamhet i Singapore.

Bolagets funktioner ansvarade för att självständigt bedriva sin dagliga verksamhet i Singapore. Det dagliga arbetet leddes i funktionernas egna organisationer. Bolagets styrelse bestod av bolagsanställda som arbetade i Singapore och verkställande direktören.

Centralskattenämnden ansåg att B Ltd i Singapore hade tillgång till tillräcklig personal som var behörig att självständigt bedriva bolagets affärsverksamhet och att B Ltd:s personal självständigt fattade beslut om företagets dagliga verksamhet.

Bolaget hade därför i enlighet med BSL 3 § 1 och 3 mom. etablerat sig i Singapore och det bedrev ekonomisk verksamhet där. Centralskattenämnden konstaterade att Singapore också uppfyllde de krav som ställs på en jurisdiktion i BSL 3 § 2 mom. 1 punkten.

Enligt ansökningshandlingarna härrörde 37 % av B Ltd:s inkomster år 2022 och 48 % under januari–augusti 2023 från dess singaporianska moderbolag. Eftersom det inte utretts att det fanns andra prestationer att beakta med hänsyn till BSL 3 § 2 mom. 3 punkten, ansåg centralskattenämnden att B Ltd:s inkomst inte huvudsakligen flutit in av de prestationer som nämns i BSL 3 § 2 mom. 3 punkten, såvida inte heller över 50 procent av inkomsterna för hela år 2023 flutit in utifrån den nämnda prestationerna.

För tillämpningen av det undantag som grundar sig på ekonomisk verksamhet var det fortfarande nödvändigt att i enlighet med BSL 3 § 2 mom. 3 punkten undersöka om inkomst flutit in från B Ltd:s egna funktioner.

Enligt regeringens proposition 218/2018 rd avses med industriell produktionsverksamhet och därmed jämförbar annan produktionsverksamhet och tjänsteverksamhet verksamhet där materiella eller immateriella tillgångar eller tjänster utvecklas eller produceras för försäljning på marknaden. Centralskattenämnden ansåg att B Ltd:s förvärvsverksamhet visserligen var en koncernintern funktion, men att den under de omständigheter som redogjorts i ansökningshandlingarna kunde betraktas vara så starkt kopplad till den industriella produktionsprocessen hos de koncernbolag som bedriver tillverkning och kunde anses vara en sådan väsentlig verksamhet för koncernen, att förvärvsverksamheten kunde betraktas som annan produktions- eller tjänsteverksamhet som är jämförbar med industriell produktionsverksamhet.

Föremålet för B Ltd:s försäljningsverksamhet var produkter som tillverkats av koncernbolagen, i kombination med produkter som köpts utifrån och till vissa delar även av produkter som köpts utifrån och sålts i oförändrad form till externa köpare. Centralskattenämnden ansåg att B Ltd:s försäljningsverksamhet som en helhet kunde betraktas som försäljningsverksamhet i Singapore, vilken direkt främjar koncernens industriella produktionsverksamhet, under de omständigheter som redogjorts i ansökan, även med beaktande av de argument som lagts fram för försäljningen av externa inköp.

B Ltd bedrev dessutom forskning och utveckling. När det inte handlade om ägande av immateriella tillgångar och överlåtelse av rättigheter som baserar sig på dessa, utan om forsknings- och utvecklingsverksamhet som bedrivs själv, ansåg centralskattenämnden att verksamheten var en produktions- eller tjänsteverksamhet som var jämförbar med industriell produktionsverksamhet. Det var inte av betydelse att tjänsten producerades för A Ab, det vill säga för ett koncernbolag.

De flesta av B Ltd:s anställda, det vill säga cirka 100 personer, arbetade i stödfunktionerna. B Ltd erbjöd till koncernbolagen olika stödtjänster i anknytning till exempelvis finansiering, IT, personalförvaltning, juridiska tjänster och påverkan och kommunikation (Public affaris). Centralskattenämnden konstaterade att sådana tjänster inte gav upphov till nyttigheter eller tjänster för försäljning på marknaden. Med tanke på att man i regeringens proposition 218/2018 rd uttryckligen från undantaget uteslutit bland annat verksamhet som består av enbart förvaltnings-, lednings- och tillsynsfunktioner, funktioner inom koncernens interna finansiering och försäkring samt ägande och överlåtelse av immateriella rättigheter, kunde B Ltd:s stödfunktioner jämställas med de koncerninterna funktioner till vilka det hänvisats i regeringens proposition och vilka inte omfattas av undantagandet.

På grundval av den framlagda utredningen flöt B Ltd:s inkomster in främst från omsättningen. I fråga om år 2022 och likaså i fråga om januari–augusti 2023 flöt omkring 98 % av B Ltd:s omsättning in från upphandling, försäljning och forsknings- och utvecklingsverksamhet, vilka betraktades vara undantagna. Under förutsättning att mer än 50 % av B Ltd:s omsättning härrörde från råvaruanskaffning, försäljningsverksamhet och forsknings- och utvecklingsverksamhet för hela år 2023, uppfyllde B Ltd således alla de villkor för undantagande som grundar sig på ekonomisk verksamhet i enlighet med BSL 3 § och det skulle inte betraktas som ett bassamfund för A Ab.

Förhandsavgörande för skatteåren 2022‒2023.

Lag om beskattning av delägare i utländska bassamfund 3 §

Omröstning 5-3

Endast en sammanfattning av beslutet publiceras

HFD 6.6.2024 liggarnummer 1662 (ingen ändring)

Sidan har senast uppdaterats 2.11.2023