Skatteförvaltningens beslut om uppgifter som ska lämnas i ansökan om återbäring av skatt på fordon som avses i 11, 23, 24 och 25 § i bilskattelagen
Nyckelord:
- Har getts
- 8.12.2020
- Diarienummer
- VH/7475/00.01.00/2020
- Giltighet
- 1.1.2021 - Tills vidare
Skatteförvaltningen har med stöd av 27 § 3 mom. i bilskattelagen (777/2020) beslutat:
1 §
Uppgifter om den sökande
Om den sökande ska anges namn och personbeteckning eller FO-nummer.
2 §
Uppgifter om fordonet
I ansökan ska anges fordonets finska registreringstecken, modell, märke, variant, version, CO2 -värde, tillverkningsnummer, mätarställning på registreringsdagen, fordonets första registreringsdag, fordonets registreringsdag i Finland och information om huruvida fordonet används för särskilda ändamål.
3 §
Trafiktillstånd
I ansökan ska anges trafiktillståndets nummer, om trafiktillstånd är nödvändigt för användning av fordonet.
4 §
Lämnande av ansökan
Ansökan ska göras elektroniskt eller i pappersform.
Bestämmelser om hur ansökan ska lämnas elektroniskt finns i Skatteförvaltningens beslut om elektroniska tjänster och certifiering.
Ansökan i pappersform ska göras på Skatteförvaltningens officiella pappersblankett.
Blanketten ska skickas till den adress som anges på den.
5 §
Undertecknande av ansökan
Ansökan ska undertecknas.
En elektronisk ansökan uppfyller kraven för underskrift om den har certifierats enligt Skatteförvaltningens beslut om elektroniska tjänster och certifiering.
6 §
Ikraftträdande
Detta beslut träder i kraft den 1 januari 2021.
Helsingfors den 8 december
generaldirektör Markku Heikura
ledande sakkunnig Soili Sinisalo