Skatteförvaltningens beslut om uppgifter som ska lämnas i en ansökan om återbäring av skatt om fordon som avses i 11, 23, 24 och 25 § i bilskattelagen
- Har getts
- 16.12.2022
- Diarienummer
- VH/6461/00.01.00/2022
- Giltighet
- 1.1.2023 - Tills vidare
Skatteförvaltningen har med stöd av 27 § 3 mom. i bilskattelagen (777/2020) beslutat:
1 §
Uppgifter om den sökande
Om den sökande ska anges namn och personbeteckning eller FO-nummer.
2 §
Uppgifter om fordonet
I ansökan ska anges fordonets finska registreringstecken, modell, märke, variant, version, CO2 -värde, tillverkningsnummer, mätarställning på registreringsdagen, fordonets första registreringsdag, fordonets registreringsdag i Finland och uppgiften om på vilken grund återbäring ansöks.
3 §
Taxitrafiktillståndets nummer
I ansökan ska anges taxitrafiktillståndets nummer, om återbäring söks på den grund som föreskrivs i 25 § 1 mom. i bilskattelagen.
4 §
Lämnande av ansökan
Ansökan ska göras elektroniskt eller i pappersform.
Bestämmelser om hur ansökan ska lämnas elektroniskt finns i Skatteförvaltningens beslut om elektroniska tjänster och certifiering.
Ansökan i pappersform ska göras på Skatteförvaltningens officiella pappersblankett.
Blanketten ska skickas till den adress som anges på den.
5 §
Undertecknande av ansökan
Ansökan ska undertecknas.
En elektronisk ansökan uppfyller kraven för underskrift om den har certifierats enligt Skatteförvaltningens beslut om elektroniska tjänster och certifiering.
6 §
Ikraftträdande
Detta beslut träder i kraft den 1 januari 2023.
Genom beslutet upphävs Skatteförvaltningens beslut om uppgifter som ska lämnas i ansökan om återbäring av skatt på fordon som avses i 11, 23, 24 och 25 § i bilskattelagen (977/2020).
Helsingfors den 16 december 2022
generaldirektör Markku Heikura
överinspektör Markus Kautto