Skatteförvaltningens beslut om anmälan av uppgifter till det positiva kreditupplysningsregistret

Har getts
8.12.2023
Diarienummer
VH/7100/00.01.00/2023
Giltighet
1.2.2024 - Tills vidare

Skatteförvaltningen har med stöd av 19 § 6 mom. i lagen om ett positivt kreditupplysningsregister (739/2022) beslutat:  

1 §

Anmälningssätt för uppgifter

Anmälan av uppgifter till det positiva kreditupplysningsregistret ska göras i den gränssnittstjänst som erbjuds av Skatteförvaltningen som är avsedd för anmälan av uppgifterna i fråga.

Uppgifterna ska alltid anmälas som en helhet (anmälan) som innehåller alla uppgiftsfält som ingår i den gränssnittstjänst som används för anmälan av uppgifterna i fråga. I de fall då anmälan innehåller ändringar i uppgifterna som har skett efter att kreditavtalet har ingåtts måste anmälan också innehålla de uppgifter som inte har ändrats som anmäls i denna gränssnittstjänst.

2 §

Anmälningsordning för uppgifter

Kreditens uppgifter ska alltid anmälas till det positiva kreditupplysningsregistret i den ordning de uppstår.

Anmälningar som skickas i samma helhet av anmälningar, det vill säga i samma material, får inte innehålla motstridiga uppgifter som gäller ett och samma uppgiftsfält i en och samma kredit.

Det är tillåtet att lämna en ny anmälan till Inkomstregisterenheten som innehåller uppgifter som hänför sig till samma kredit efter att den anmälningsskyldiga har försäkrat sig om att den tidigare gjorda anmälan har sparats i det positiva kreditupplysningsregistret.

3 §

Ikraftträdande

Detta beslut träder i kraft den 1 februari 2024.   

Helsingfors den 8 december 2023

 

generaldirektör Markku Heikura

specialsakkunnig Hanna-Mari Korva

Sidan har senast uppdaterats 22.12.2023