Anmälan om planuppgifter till Skatteförvaltningen
- Har getts
- 8.10.2019
- Diarienummer
- VH/3858/00.01.00/2019
- Giltighet
- 8.10.2019 - 11.8.2022
- Bemyndigande
- 18 § i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995)
- Ersätter anvisningen
- A76/200/2018
Denna anvisning ersätter Skatteförvaltningens anvisning A76/200/2018.
Anvisningen har uppdaterats för att motsvara det nya sättet att lämna uppgifter som träder i kraft 26.11.2019 samt innehållet i anmälan.
1 Författningsgrund
Enligt 22 § 3 mom. i fastighetsskattelagen (654/1992) verkställer Skatteförvaltningen fastighetsbeskattningen utifrån de uppgifter som finns i Skatteförvaltningens register, de uppgifter som den skattskyldige har lämnat och de uppgifter som har fåtts av utomstående uppgiftsskyldiga med stöd av bestämmelserna i 3 kap. i lagen om beskattningsförfarande (BFL, 1558/1995) samt utifrån annan utredning som har fåtts i ärendet.
Enligt 3 kap. 18 § 5 mom. i BFL ska statliga och kommunala myndigheter för beskattningen tillställa Skatteförvaltningen behövliga uppgifter som de har i sin besittning om fastigheter, om byggnaderna på dem, om markens och byggnadernas beskaffenhet samt om planläggningen och ägarna.
Med stöd av 18 § 10 mom. i BFL kan Skatteförvaltningen meddela närmare föreskrifter om vilka uppgifter som ska lämnas och om när och hur detta ska ske, eller begränsa skyldigheten att lämna uppgifter.
2 Anmälan om planuppgifter
Från och med 26.11.2019 ska planuppgifterna anmälas via e-tjänsten Ilmoitin.fi. Undantagsvis kan en kommun anmäla uppgifterna fram till 31.12.2019 också genom det e-postförfarande som tidigare var i bruk.
Kommunerna ska övergå till att anmäla uppgifterna via Ilmoitin.fi senast 1.1.2020. Samma förfarande kan även tillämpas för rättelse av de plan- och byggrättsuppgifter som använts för beskattningen.
Användningsändamålet enligt detaljplanen ska anmälas i den form i vilken det har beskrivits i miljöministeriets publikation ”Handledning 12 Beteckningar och bestämmelser i detaljplaner”, eftersom den här uppgiften används för att fastställa markens beskattningsvärde för fastighetsbeskattningen.
2.1 Datainnehåll
För fastighetsbeskattningen behöver Skatteförvaltningen uppgifter om nya detaljplaner och stranddetaljplaner samt ändringar i dem. Åtminstone följande uppgifter behövs om alla planläggningsenheter:
- fastighetsbeteckning/outbrutet område
- typ av plan
- dag då planen trädde i kraft/fastställdes
- planläggningsenhetens beteckning
- typ av planläggningsenhet
- användningsändamål (det huvudsakliga användningsändamålet som nämns i miljöministeriets publikation)
- areal
- byggrätt
- kommun där fastigheten finns.
2.2 När uppgifterna ska lämnas
Uppgifter om nya detaljplaner eller stranddetaljplaner och ändringar i dem ska lämnas till Skatteförvaltningen genast efter att beslutet om en plan har fastställts.
Uppgifterna kan alltså lämnas i realtid flera gånger om året.
2.3 Hur uppgifterna ska lämnas
Från och med 26.11.2019 ska uppgifterna lämnas till Skatteförvaltningen på elektronisk väg via e-tjänsten Ilmoitin.fi.
Kommunerna kan välja mellan två alternativa anmälningssätt:
- Kommunen använder de Excel-blanketter som finns i Ilmoitin.fi och matar in de behövliga uppgifterna i kolumnerna, och därefter skapar Ilmoitin.fi en CSV-fil som har rätt format och kan sändas. För att sända uppgifterna behöver kommunen bank- eller Katso-koder.
- Kommunen skapar en CSV-fil i sitt eget system enligt anvisningarna och sänder den via Ilmoitin.fi. Vid det här anmälningssättet ansvarar kommunen själv för att CSV-filen har rätt format och inte innehåller några andra tecken än de som anges i anvisningen. Exempelvis när det gäller områden som planlagts som torg- eller gatuområde ska man som planenligt användningsändamål ange planbeteckningen L som står för ett trafikområde. För att sända uppgifterna behöver kommunen bank- eller Katso-koder.
Anvisningar om anmälan med Excel-blanketter samt hur man skapar och sänder en CSV-fil finns på sidan www.ilmoitin.fi > Anvisningar och hjälpmedel > Hjälpverktyg.
överdirektör Heli Lähteenmäki
överinspektör Auli Hirsjärvi