Offentliga inkomstbeskattningsuppgifter skatteåret 2023
Nyckelord:
- Har getts
- 31.10.2024
- Diarienummer
- VH/6115/00.01.00/2024
- Giltighet
- 31.10.2024 - Tills vidare
- Bemyndigande
- 2 § 2 mom. i lagen om Skatteförvaltningen (503/2010)
- Ersätter anvisningen
- 2.11.2023, VH/6068/00.01.00/2023
1 Anvisningen i ett nötskal
Offentliga uppgifter vid ordinarie inkomstbeskattning av fysiska personer, samfund och samfällda områden för skatteåret 2023 offentliggörs 7.11.2024.
Uppgifterna om ändringsbeskattningen för skatteåret 2023 offentliggörs tidigast 20.11.2024.
1.1 Offentliga uppgifter vid ordinarie inkomstbeskattning av fysiska personer
Fysiska personers offentliga inkomstbeskattningsuppgifter publiceras landskapsvis i alfabetisk ordning enligt den skattskyldiges namn. Med landskap avses enligt lagen det landskap inom vars område den skattskyldige hade sin beskattningskommun skatteåret 2023. Uppgiften om beskattningskommun visas inte i förteckningen.
Fysiska personers offentliga inkomstbeskattningsuppgifter för skatteåren 2009–2023 finns tillgängliga på skattebyråernas kundterminaler. På terminalerna kan man också läsa uppgifter från andra landskap. Man får även göra anteckningar och till exempel samla information till sin dator.
Förteckningar över fysiska personers offentliga inkomst- och förmögenhetsbeskattningsuppgifter för skatteåret 2008 och tidigare hämtas inte längre till påseende vid skattebyråerna. Dessa uppgifter får ges endast muntligen eller i form av utdrag.
Uppgiften om det sammanlagda beloppet av förskott finns inte längre med i de offentliga uppgifterna för skatteåret 2023. Det sammanlagda förskottsbeloppet finns alltså endast i uppgifterna för skatteåret 2022 och skatteåren före det.
1.2 Offentliga uppgifter om ordinarie inkomstbeskattning av samfund
Uppgiften om hemkommun hör till de offentliga uppgifterna om inkomstbeskattning av samfund och förteckningarna framställs enligt kommun. Förteckningarna över skatteåren 2010–2023 finns tillgängliga på skattebyråernas kundterminaler. Samfunds offentliga inkomstbeskattningsuppgifter för skatteåren 2019–2023 är också tillgängliga på Skatteförvaltningens webbplats.
1.3 Offentliga ändringsbeskattningsuppgifter om fysiska personer och samfund
Om inkomstbeskattningsuppgifterna ändras genom ett beslut om ändring av beskattningen, blir de ändrade uppgifterna också offentliga från och med skatteåret 2022. Inkomstbeskattningens ändringsbeskattningsuppgifer för skatteåret 2022 blir offentliga i september 2024 (fr.o.m. 24.9.2024). Efter detta offentliggörs de offentliga uppgifterna om ändringsbeskattningen alltid tidigast den 20 dagen i den månad som följer efter att ändringsbeskattningen blivit färdig. Om den 20:e dagen infaller på en lördag, söndag eller annan helgdag offentliggörs uppgifterna tidigast följande vardag. Inkomstbeskattningens ändringsbeskattningsuppgifter för skatteåret 2023 offentliggörs tidigast 20.11.2024.
Under det år då beskattningen för ett visst skatteår slutförs blir ändringsbeskattningsuppgifterna offentliga först den 20 november eller under följande vardag ifrågavarande år. Ändringsbeskattningsuppgifterna för ett visst skatteår blir alltså inte offentliga förrän den ordinarie beskattningen för alla skattskyldiga har slutförts för året i fråga enligt 49 § i lagen om beskattningsförfarande.
Exempel på ändringsbeskattningsuppgifter som blir offentliga år 2024:
- Tidigast 20.10.2024 eller följande vardag offentliggörs de uppgifter om ändringsbeskattningen för skatteåret 2022 som har blivit färdiga senast före utgången av september 2024.
- Tidigast 20.11.2024 eller följande vardag offentliggörs de uppgifter om ändringsbeskattningen för skatteåren 2022 och 2023 som har blivit färdiga senast före utgången av oktober 2024.
- Tidigast 20.12.2024 eller följande vardag offentliggörs de uppgifter om ändringsbeskattningen för skatteåren 2022 och 2023 som har blivit färdiga senast före utgången av november 2024.
- Tidigast 20.1.2025 eller följande vardag offentliggörs de uppgifter om ändringsbeskattningen för skatteåren 2022 och 2023 som har blivit färdiga senast före utgången av december 2024.
2 Offentliga inkomstbeskattningsuppgifter
2.1 Offentliga uppgifter vid ordinarie inkomstbeskattning och ändringsbeskattning av fysiska personer
I 5 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter (1346/1999, nedan beskattningsuppgiftslagen) regleras uttömmande de inkomstbeskattningsuppgifter som är offentliga i den årligen verkställda beskattningen. Offentliga individualiseringsuppgifter är den skattskyldiges namn, födelseår och landskap (se L om ändring av 5 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter 851/2010, RP 72/2010 rd.). Personbeteckning och adress är inte offentliga inkomstbeskattningsuppgifter. Namn och landskap i de offentliga ändringsbeskattningsuppgifterna baserar sig på uppgifterna i den ordinarie beskattningen.
Med landskap avses i detta sammanhang uppgiften om det landskap inom vars område kunden har sin hemkommun, det vill säga beskattningskommun, enligt 5 § i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995) (statsrådets beslut 29.8.2019/978 och ikraftträdande av lagen 614/2021 22 §). Beskattningskommunen bestäms på basis av hemkommunen på den sista dagen av året före skatteåret. Med andra ord avgörs beskattningskommunen för skatteåret 2023 enligt läget den 31 december 2022.
För skattskyldiga som beskattas enligt lagen om beskattningsförfarande, men som inte har hemkommun enligt 5 § i lagen om beskattningsförfarande, är offentliga beskattningsuppgifter namn, födelseår samt det landskap inom vars område den enhet inom Skatteförvaltningen som har verkställt den skattskyldiges beskattning är belägen. Dessa begränsat skattskyldigas offentliga uppgifter ingår i landskapet Nylands och Ålands förteckningar.
Andra offentliga inkomstbeskattningsuppgifter är den beskattningsbara förvärvsinkomsten och kapitalinkomsten vid statsbeskattningen, den beskattningsbara inkomsten vid kommunalbeskattningen, inkomstskatten, kommunalskatten, det sammanlagda beloppet debiterade skatter och avgifter samt det belopp som ska betalas eller återbäras vid skatteuppbörden, det vill säga kvarskatte- eller skatteåterbäringsbeloppet.
Uppgiften om det sammanlagda beloppet av förskott är inte längre offentlig från och med den 1 september 2024 i enlighet med lag 894/2022. Uppgiften är dock fortfarande offentlig fram till skatteåret 2022.
Förteckningarna över offentliga beskattningsuppgifter görs upp enligt lag skilt för varje landskap. Från och med skatteåret 2004 har förteckningarna över offentliga uppgifter uppgjorts i alfabetisk ordning enligt de skattskyldigas namn.
De offentliga ändringsbeskattningsuppgifterna omfattar ändringarna i inkomstbeskattningen efter att den ordinarie beskattningen har slutförts. De offentliga ändringsbeskattningsuppgifterna innehåller de ändringar som gjorts på grund av omprövningsbegäranden och besvär, rättelse av beskattningen till den skattskyldiges fördel eller nackdel, beskattning som verkställts på nytt eller till följd av eller följdändringar. Om beskattning som är föremål för omprövning inte ändras genom beslut av skatterättelsenämnden, förvaltningsdomstolen eller högsta förvaltningsdomstolen, uppstår inte heller några ändringsbeskattningsuppgifter som offentliggörs.
2.2 Offentliga uppgifter vid ordinarie inkomstbeskattning och ändringsbeskattning av samfund och samfällda förmåner
De offentliga inkomstbeskattningsuppgifterna om samfund och samfällda förmåner omfattar enligt 5 § 3 mom. i beskattningsuppgiftslagen den skattskyldiges individualiseringsuppgifter, dvs. den skattskyldiges namn, hemkommun samt företags- och organisationsnummer (FO-nummer). Den skattskyldiges adress ingår inte i de offentliga uppgifterna. I de offentliga uppgifterna för begränsat skattskyldiga dödsbon anges den avlidnes födelseår i stället för personbeteckningen. Namn och landskap i de offentliga ändringsbeskattningsuppgifterna baserar sig på den ordinarie beskattningens uppgifter.
Offentliga uppgifter i samfunds och samfällda förmåners inkomstbeskattning är också beskattningsbar inkomst, det sammanlagda beloppet debiterade skatter samt det belopp som ska betalas eller återbäras vid skatteuppbörden, det vill säga kvarskatte- eller skatteåterbäringsbeloppet. Motsvarande uppgifter är offentliga också i de offentliga ändringsbeskattningsuppgifterna.
Uppgiften om det sammanlagda beloppet av förskott är inte längre offentlig från och med den 1 september 2024 i enlighet med lag 894/2022. Uppgiften är dock fortfarande offentlig fram till skatteåret 2022.
2.3 Tidpunkten för offentliggörande
Beskattningen för enskilda skattskyldiga slutförs på den dag som antecknats på beskattningsbeslutet, dock senast före utgången av oktober det år som följer på skatteårets utgång. Beskattningen av samfund och samfällda förmåner slutförs senast tio månader efter utgången av skatteårets sista månad (49 § i lagen om beskattningsförfarande 15/2018).
Ordinarie inkomstbeskattningsuppgifter blir offentliga årligen i början av november oberoende av när den skattskyldiges beskattning har slutförts. Uppgifterna för skatteåret 2023 blir offentliga den 7 november 2024. Uppgifterna om fysiska personer och samfund offentliggörs vid samma tidpunkt.
Uppgifterna om ordinarie beskattning är offentliga sådana de är vid beskattningens slutförande (5 § 6 mom. i beskattningsuppgiftslagen).
Efter september 2024 blir uppgifterna om ändringsbeskattning offentliga under den månad som följer på månaden för beslutsfattande, men tidigast den 20:e dagen i månaden. Om den 20:e dagen infaller på en lördag, söndag eller annan helgdag offentliggörs uppgifterna tidigast följande vardag.
När Skatteförvaltningen rättar en debitering i enlighet med ett domstolsbeslut, räknas tidpunkten för när uppgiften blir offentlig utifrån Skatteförvaltningens beslut om rättelse av beskattningen.
Beslut om ändring av beskattningen kan fattas redan innan beskattningen har slutförts för alla skattskyldiga. När ett beslut om ändring av beskattningen har fattats före utgången av oktober det år som följer på skatteåret, blir ändringsbeskattningsuppgifterna offentliga tidigast den 20 november det år som följer på skatteåret.
3 Tillämpning av dataskyddsförordningen
Genom dataskyddslagen utvidgades tillämpningen av den allmänna dataskyddsförordningen den 1 januari 2019 även till att gälla en sådan behandling av personuppgifter som inte hör till unionslagstiftningens tillämpningsområde. På behandlingen av personuppgifter i inkomstbeskattningen tillämpas med stöd av 2 § 1 mom. i dataskyddslagen (1050/2018) EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU 2016/679).
Dataskyddsförordningen möjliggör en sådan nationell lagstiftning med vilken offentlighetsprincipen och skydd av personuppgifter kan jämkas samman (artikel 86 i dataskyddsförordningen). Enligt 28 § i dataskyddslagen tillämpas på rätten att få uppgifter ur myndigheternas personregister och på annat utlämnande av personuppgifter ur dessa personregister vad som föreskrivs om offentlighet i myndigheternas verksamhet. På utlämnande av uppgifter om fysiska personer ur offentliga inkomstbeskattningsuppgifter tillämpas således offentlighetslagen.
Vid tillämpningen av dataskyddsförordningen ska hänsyn även tas till rättigheterna för registrerade, det vill säga fysiska personer, vid behandling av personuppgifter. Genomförande av den lagstadgade offentligheten är en lagstadgad uppgift för Skatteförvaltningen (artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen), och då kan en registrerad inte utöva alla sina rättigheter vid behandling av offentliga beskattningsuppgifter.
I enlighet med högsta förvaltningsdomstolens beslut HFD:2022:146 hör Skatteförvaltningens tjänst, där Skatteförvaltningen lämnar ut offentliga inkomstbeskattningsuppgifter i form av en förteckning för journalistiskt ändamål, till Skatteförvaltningens lagstadgade uppgifter och en registrerad kan inte utöva sin rätt enligt dataskyddsförordningen att göra invändningar mot behandling av personuppgifter om sig själv för ett sådant ändamål.
4 Informationstjänst vid skattebyråerna
4.1 Framläggning för påseende
En förteckning över offentliga uppgifter om ordinarie beskattning och ändringsbeskattning är en offentlig handling som läggs fram för påseende och kopiering vid skattebyrån (16 § 1 mom. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 621/1999, nedan offentlighetslagen). Både de fysiska personernas och samfundens och de samfällda förmånernas offentliga inkomstbeskattningsuppgifter om den ordinarie beskattningen och ändringsbeskattningen är tillgängliga på skattebyråernas kundterminaler.
Var och en får också göra anteckningar om informationen som finns på kundterminalen och till exempel samla in uppgifter till sin dator. Det är också möjligt att ta bilder av förteckningen.
När kunden läser förteckningen över offentliga inkomstbeskattningsuppgifter själv och gör egna anteckningar behövs ingen redogörelse för uppgifternas användningsändamål.
Skatteförvaltningen kan undantagsvis också dela uppgifterna via fjärranslutning enligt särskild överenskommelse.
4.2 Utdrag och kopior
4.2.1 Uppgifter om fysiska personer
På behandlingen av personuppgifter i inkomstbeskattningen tillämpas Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning) och dataskyddslagen (1050/2018) samt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999, senare offentlighetslagen).
Utlämnandet av uppgifter om fysiska personer har begränsats i offentlighetslagen. Uppgifter ur förteckningen över offentliga inkomstbeskattningsuppgifter får lämnas ut endast på så sätt som anges i 16 § 3 mom. i offentlighetslagen. Enligt denna bestämmelse får personuppgifter ur en myndighets personregister lämnas ut i form av en kopia eller utskrift eller i elektronisk form om mottagaren enligt bestämmelserna om skydd för personuppgifter har rätt att registrera och använda sådana personuppgifter.
När en kund begär ett utdrag eller en kopia ur förteckningen över offentliga beskattningsuppgifter, ska hen först ombes fylla i sen blankett som finns som bilaga eller på annat sätt redogöra för användningsändamålet. Om utdrag eller kopia begärs endast om en eller några enstaka personer, kan uppgifter lämnas ut även på basis av en muntlig utredning. Om användningsändamålet inte framkommer, bör man dock även i dessa fall be om en skriftlig redogörelse. När uppgifter om ett flertal personer lämnas ut i form av utdrag eller kopior, bör användningsändamålet utredas skriftligen.
Uppgifter kan lämnas ut för följande användningsändamål:
- Privata ändamål eller ändamål som har samband med hushållet.
Den allmänna dataskyddsförordningen gäller inte en sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hens hushåll (se artikel 2.2 c i dataskyddsförordningen). Offentliga uppgifter kan således enbart lämnas ut för ändamål som är helt och hållet privata eller har samband med personens hushåll och som saknar koppling till yrkes- eller affärsmässig verksamhet (se dataskyddsförordningens ingress, punkt 18).
- Journalistiska ändamål samt akademiska, konstnärliga eller litterära ändamål
Den allmänna dataskyddsförordningen förutsätter att medlemsstaterna ska i lag förena rätten till integritet i enlighet med denna förordning med yttrande- och informationsfriheten, innefattande behandling som sker för journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande (artikel 85 i dataskyddsförordningen). Behandling av personuppgifter som sker för enbart journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande regleras i 27 § i dataskyddslagen. Syftet med bestämmelsen är att behålla ett rättsläge som motsvarar den tidigare regleringen (se RP 9/2018 rd).
Offentliga inkomstbeskattningsuppgifter kan således utlämnas för journalistiska ändamål också exempelvis som massöverlåtelse. Det journalistiska ändamålet bör utredas med bifogad blankett som lämnas till skattebyrån. Utredning kan begäras om till exempel uppgifternas användningsändamål, redaktör, massmedium och ansvarig chefredaktör. En frilansredaktör kan exempelvis lägga fram utredning över sitt uppdrag eller motsvarande dokument av vilken det framgår varför redaktören samlar in uppgifter för redaktionellt bruk.
Det finns rättspraxis om tillämpningen av redaktionellt ändamål under giltighetstiden för det upphävda personuppgiftsdirektivet 95/46/EG och den upphävda personuppgiftslagen. Högsta förvaltningsdomstolen meddelade den 23 september 2009 ett beslut HFD:2009:82 och Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna har också gett sin dom i målet 27.6.2017 (nr 931/13).
I sitt beslut dnr 9970/163/2019 daterat den 27 oktober 2021 har dataombudsmannen ansett att Helsingin Sanomat och Ilta-Sanomat inte hade någon skyldighet att på begäran radera en persons uppgifter, eftersom uppgifterna hade behandlats för journalistiska ändamål i skattemaskinerna.
Offentliga inkomstbeskattningsuppgifter kan således också utlämnas för akademiskt, konstnärligt och litterärt skapande. Den som begär uppgifter ska ge en utredning om användningsändamålet.
- Övriga ändamål
I andra än ovan nämnda fall ska den som begär uppgifter enligt bestämmelserna om skydd för personuppgifter ha rätt att registrera och använda uppgifterna. Uppgifter kan lämnas ut till exempel för lagstadgade ändamål, för forsknings- och statistikbruk och för myndigheters planerings- och utredningsbruk.
Utöver ändamålet ska den som begär att få ta del av uppgifterna meddela för vilket ändamål uppgifterna ska användas, lämna upplysningar om övriga omständigheter som myndigheten behöver för att kunna utreda förutsättningarna för utlämnande av uppgifter samt vid behov meddela hur uppgifterna kommer att skyddas (13 §
2 mom. i offentlighetslagen). Till exempel i situationer där man ämnar överlåta en större mängd utdrag, är det skäl att begära utredning även om hur uppgifterna kommer att skyddas. Skyldigheten att skydda uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen gäller personuppgiftsansvariga, såsom massmedier.
Blankett för utredning av användningsändamålet för offentliga beskattningsuppgifter (pdf)
4.2.2 Uppgifter om samfund och samfällda förmåner och tjänsten för öppna data
Utlämnandet av uppgifter om samfund och samfällda förmåner omfattas inte av ovan nämnda begränsningar som gäller överlåtelse av personuppgifter. Offentliga inkomstbeskattninsuppgifter om den ordinarie beskattningen av samfund och samfällda förmåner publiceras som öppna data på Skatteförvaltningens webbplats varje år i november vid samma tidpunkt som uppgifterna blir offentliga. Samfundens offentliga inkomstbeskattningsuppgifter finns tillgängliga för fem skatteår i tjänsten för öppna data.
De offentliga uppgifterna om samfunds och samfällda förmåners ändringsbeskattning publiceras på Skatteförvaltningens webbplats i januari varje år vid samma tidpunkt som vi offentliggör ändringarna i föregående års offentliga inkomstbeskattningsuppgifter som blivit färdiga före slutet av december. På Skatteförvaltningens webbplats finns då offentliga uppgifter om samfunds och samfällda förmåners offentliga ändringsbeskattningsuppgifter från det föregående året tillgängliga som öppna data. Samfundens offentliga inkomstbeskattningsuppgifter finns tillgängliga för fem skatteår i tjänsten för öppna data.
I filer med öppna data har inte tagits med den ordinarie inkomstbeskattningens eller ändringsbeskattningens offentliga uppgifter om fastighetsaktiebolag, bostadsaktiebolag eller utländska dödsbon. Fastighetsaktiebolag och bostadsaktiebolag har i regel ingen affärsverksamhet och de är inte vinstbringande samfund. Det är inte ändamålsenligt att ta med uppgifterna om dessa samfund i filen med öppna data eftersom uppgifterna ökar filens datamängd betydligt.
På uppgifter om begränsat skattskyldiga dödsbon som ingår i förteckningen över samfundens och samfällda förmåners offentliga uppgifter tillämpas dock de överlåtelsebegränsningar som gäller personuppgifter i 16 § 3 mom. i offentlighetslagen.
4.3 Uppgifter som lämnas ut per telefon eller annars muntligen
Enligt offentlighetslagen ska innehållet i en handling lämnas ut på det sätt som kunden begärt, om inte detta medför oskälig olägenhet för tjänsteverksamheten på grund av att antalet handlingar är stort, kopiering svår att genomföra eller någon annan därmed jämförbar orsak. Enligt offentlighetslagen får rätten att få uppgifter inte begränsas utan saklig och lagstadgad grund. Var och en som vill få del av uppgifter ska dessutom bemötas jämlikt.
Muntligen, till exempel i telefon, får uppgifter lämnas ut utan ovan nämnda utredning om användningsändamålet. Offentliga uppgifter kan lämnas ut muntligen beaktande läget vid kundbetjäningen. Vid kundbetjäningen ska man dock beakta att kunderna bemöts jämlikt och bedöma om hård belastning medför sådan oskälig olägenhet som avses i offentlighetslagen (se 16 § 1 och 3 mom. samt 17 § 1 mom.).
4.4 Tidsfrister för dokumentservice
Begäran om handlingar ska behandlas i skattebyråerna utan dröjsmål och uppgifter ur en offentlig handling ska lämnas ut snarast möjligt.
Uppgifter ur en offentlig handling ska enligt offentlighetslagen dock ges senast inom två veckor efter att myndigheten har mottagit en begäran om att få ta del av handlingen. Om de begärda handlingarna är många eller innehåller sekretessbelagda delar eller om någon annan därmed jämförbar omständighet gör att det krävs specialåtgärder eller större arbetsmängd än normalt för att behandla och avgöra ärendet, ska ärendet avgöras och uppgifter ur en offentlig handling lämnas ut senast inom en månad efter att myndigheten har mottagit en begäran om att få ta del av handlingen. Tillämpning av den längre tidsfristen kan i enskilda fall komma i fråga till exempel då man lämnar ut uppgifter ur förteckningar eller skattelängder som gäller offentliga inkomstbeskattningsuppgifter från gamla skatteår (14 § 4 mom. i offentlighetslagen).
5 Förteckningar över offentliga uppgifter som gäller tidigare skatteår
5.1 Skatteåren 1999–2008
Förteckningar över fysiska personers offentliga inkomst- och förmögenhetsbeskattningsuppgifter för skatteåren 1999–2008 kan inte hållas till påseende på skattebyråerna. Uppgifter ur förteckningarna ges endast om specifika skattskyldiga.
Uppgifterna om specifika skattskyldiga lämnas muntligen eller som utdrag. Uppgifterna ges så att den skattskyldiges hemkommun inte framgår om den skattskyldiges kontaktuppgifter omfattas av en så kallad spärrmarkering. När uppgifter lämnas ska man således alltid kontrollera om den skattskyldiges uppgifter är spärrmarkerade.
Spärrmarkering som gäller kontaktuppgifter kan beviljas med stöd av 24 § 1 mom. 31 punkten i offentlighetslagen eller med stöd av 36 § 1 mom. i lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (661/2009). En person kan ansöka om spärrmarkering om hen har grundad och uppenbar anledning att misstänka att hens eller familjens hälsa eller säkerhet är hotad.
Förteckningar över samfunds och samfällda förmåners offentliga beskattningsuppgifter för ifrågavarande skatteår kan fortfarande hållas framlagda till påseende och läsas på skattebyråerna.
5.2 Skatteåret 1998 och tidigare skatteår
Skattelängder eller förteckningar över offentliga beskattningsuppgifter för skatteåret 1998 eller tidigare kan inte hållas framlagda till påseende eller överlåtas till kunderna. Det samma gäller både fysiska personers och samfunds och samfällda förmåners förteckningar.
Uppgifterna lämnas i utdrag som inte får innehålla den skattskyldiges personbeteckning eller adress eller annan kontaktinformation (27 § 1 mom. i beskattningsuppgiftslagen). Uppgiften om en spärrmarkerad persons hemkommun får inte heller antecknas på utdrag som gäller skatteåret 1998 eller tidigare. Uppgiften om den spärrmarkerades hemkommun får inte heller lämnas ut muntligen.
5.3 Innehållet i utdragen och myntenhet
Utdragen ur skattelängderna och förteckningarna över offentliga inkomst- och förmögenhetsbeskattningsuppgifter ges i övrigt enligt informationsinnehållet i förteckningen för respektive år.
Myntenheten på utdrag över offentliga uppgifter som skrivs ut från Skatteförvaltningens datasystem är euro. Om beloppen i förteckningen över offentliga uppgifter eller manuella utdrag är i mark behöver de inte omvandlas till euro.
generaldirektör Markku Heikura
ledande sakkunnig Taito von Konow
Ytterligare information om denna anvisning
ledande sakkunnig Taito von Konow
specialsakkunnig Noora Kontro