Siirry suoraan sisältöön Siirry koko sivuston hakuun

Verotus

Veropetosten torjunnan ja tutkinnan avainlukuja 2024

Lähde: Verohallinto

Verohallinto torjuu harmaata taloutta ja muita talouteen liittyviä rikoksia monin eri työkaluin, henkilöiden ja yritysten rekisteröinnistä ilmoitusvalvontaan ja valvontakäynneistä verotarkastuksiin. Tärkeää on petollisen toiminnan tehokas keskeyttäminen, mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Harmaan talouden kohteeksi luokitellaan lähtökohtaisesti valvontakohteet, jotka saatetaan rikosilmoitusharkintaan. Verohallinnossa on erikoistunut henkilöstö vakavampien harmaan talouden ilmiöiden ja tapausten käsittelyyn.

Erilainen viranomaisyhteistyö on olennainen osa torjuntatyötä. Yhteistyöllä varmistetaan kokonaisvaltainen lähestymistapa erilaisten talousrikosten torjuntaan, tunnistamiseen ja estämiseen. Merkittävän veroriskin kohteisiin tehdään lähtökohtaisesti verotarkastus. Ns. reaaliaikatarkastuksiin, joissa verotarkastus tehdään samanaikaisesti esitutkinnan kanssa, on selkeä tarve, mutta näiden määrä on ollut jo vuosia laskussa ruuhkautuneen Poliisin talousrikostutkinnan vuoksi. Lisäksi Verohallinto on mukana eri toimialoille kohdistettavassa moniviranomaisvalvonnassa, joissa selvitetään laajemmin tietyn toimialan yritysten toimia. Tiedontuottaminen toimivaltaisille viranomaisille pakotevalvonnassa on ollut yksi merkittävä tehtävä myös vuonna 2024. Lisäksi Verohallinto tekee laajaa ennalta estävää työtä eri sidosryhmien kanssa.

Verotukseen vaikuttavien tietojen vaihdolla eri maiden verohallintojen kesken sekä kansainvälisellä yhteistyöllä on merkittävä rooli Verohallinnon harmaan talouden ja talouteen liittyvien rikosten torjunnassa. Verohallinnon Harmaan talouden torjunta on aktiivinen toimija kansainvälisillä petostorjuntafoorumeilla.

Epärehellistä toimintaa esiintyy läpi liike-elämän

Harmaata taloutta havaitaan verovalvonnassa läpi liike-elämän. Työvoimavaltaisilla aloilla harmaa talous on muuttanut muotoaan laskutuspalveluiden ja kevytyrittäjyyden myötä, lukumääräisesti kuluttajapalvelualat, kuten ravintolat, taksit ja kauneudenhoitoala korostuvat. Harmaata taloutta havaitaan erityisesti autokaupassa ja sähköisessä kaupassa, ja muussa rajat ylittävässä liiketoiminnassa. Myös identiteettien väärinkäytökset, yritysten käyttäminen rikoksentekovälineinä, ulkomaiset rahansiirrot, virtuaalipankit ja erilaiset maksualustat työllistävät Verohallinnon harmaan talouden torjuntaa.

Verotarkastettujen harmaan talouden yritysten liikevaihto

Yli 10 milj. €        2,6 %
2–10 milj. €         7,2 %
Alle 2 milj. €         50 %
Ei tietoa               40 %         

Liikevaihto viimeisen tuloverotarkastetun vuoden liikevaihto, jos ei saatavana, vuoden 2022 liikevaihto.

Verohallinnolla ei ole tietoa kaikkien harmaan talouden toimijoiden liikevaihdosta. Näitä ovat esimerkiksi ulkomaiset yritykset ja lepääviksi ja lakkautetuiksi ilmoitetut yritykset. Tähän ryhmään kuuluvat myös luonnolliset henkilöt.

Valvonnan tuloksia vuodelta 2024

Harmaan talouden tarkastusten euromääräiset tulokset ovat nousseet ja tarkastusten määrä on pysynyt edellisvuoden tasolla. Veropetokset ovat aiempaa kansainvälisempiä ja monimutkaisempia tutkia, työntekemisen uusien muotojen myötä yritystoiminta on muuttunut, ja entistä enemmän harmaassa taloudessa käytetään pienempiä yrityksiä. Yritysten ja identiteettien käyttäminen rikoksentekovälineinä on lisääntynyt. Verohallinto kehittää jatkuvasti muita nopeampia valvontakeinoja tarkastusten rinnalle.

Kehyksessä on viranomaisen torjuntatilastot  Power BI -upotuksena. Power BI:n käyttäminen näppäimistöllä ja ruudunlukijan avustuksella vaatii tarkempaa perehtyneisyyttä asiaan. Et välttämättä pääse palaamaan upotuksesta takaisin lähtösivulle.

Verohallinnon konkurssihakemukset 2023

Verohallinto teki vuonna 2023 yhteensä 1 375 konkurssihakemusta. Määrä on noin 15 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Verohallinnon osuus kaikista hakemuksista vuonna 2023 oli noin 38 %.

Rikosasiat

Verohallinnon tekemien rikosilmoitusten määrä vuonna 2023 oli 890 kappaletta. Lisäksi Verohallintoon tuli 320 kappaletta muita rikosasioita, joissa Verohallinto on asianosainen, mutta joissa esitutkinta on aloitettu jonkun muun aloitteesta.

Samassa rikosasiassa voi olla mukana useita rikosnimikkeitä ja siksi rikosnimikkeitä on enemmän kuin rikosasioita. Esimerkiksi kirjanpitorikos liittyy yleensä veropetokseen. Verohallinnon rikosasioissa painopiste on törkeissä veropetoksissa (kuvio 2a). 

Tuomiot oikeusasteittain

Lukumäärä kuvaa sitä, kuinka monessa Verohallinnon rikosasiassa on annettu tuomio vuonna 2023. Lukumäärä ei ole sama kuin tuomioiden yhteismäärä, sillä yhteen rikosoikeudenkäyntiin ja tuomioon on voitu yhdistää useampi rikosasia (kuvio 2b).

Kehyksessä on viranomaisen torjuntatilastot Power BI -upotuksena. Power BI:n käyttäminen näppäimistöllä ja ruudunlukijan avustuksella vaatii tarkempaa perehtyneisyyttä asiaan. Et välttämättä pääse palaamaan upotuksesta takaisin lähtösivulle.

Verovelat

Tilastoissa kuvataan kaikki verovelat riippumatta siitä, onko kyse harmaan talouden toimijoiden vai muiden veroveloista. Haastava taloustilanne on näkynyt kokonaisverovelan määrässä kasvuna. Verovelkaa on 2024 alkukuukausina ollut noin 200 miljoonaa euroa enemmän kuin vuotta aiemmin. Verolajien pääluokittain eniten velkaa on arvonlisäverossa sekä henkilöasiakkaan tuloverossa, johon sisältyvät myös työnantajien tilittämättä jääneet ennakonpidätykset.

Kuviossa 1 verovelat pääluokittain kuvataan verovelkojen määrää suurimpia verolajeja noudattelevissa pääluokissa 1.3.2024. Kuviosta 2 voi tarkastella verovelan jakautumista tarkemmin pääluokkien alla, esimerkiksi valmisteverovelkojen jakautumisen eri valmisteveroille. Kuvio 3 esittää verovelan kokonaismäärän tarkasteluhetkellä 1.3.2024. Luvut voi suodattaa verovuosittain, eli kuinka paljon kultakin verovuodelta on veroja maksamatta.

Kehyksessä on viranomaisen torjuntatilastot Power BI -upotuksena. Power BI:n käyttäminen näppäimistöllä ja ruudunlukijan avustuksella vaatii tarkempaa perehtyneisyyttä asiaan. Et välttämättä pääse palaamaan upotuksesta takaisin lähtösivulle.

Velvoitteidenhoitoselvityksestä tukea päätöksentekoon

Harmaan talouden torjunnan ytimessä on viranomaisten välinen tietojenvaihto. Oikeita päätöksiä on vaikea tehdä ilman riittäviä tietoja valvonnan kohteen tai luvanhakijan taloudellisesta tilanteesta. Velvoitteidenhoitoselvitys (VHS) on ajantasainen kooste keskeisimmistä viranomaistiedoista. Velvoitteidenhoitoselvitykset laatii Harmaan talouden selvitysyksikkö. Selvitykset auttavat viranomaisia kohdistamaan ja toteuttamaan valvontatoimenpiteitä. Viranomaisten tietojenvaihto on aina lakiin perustuvaa. Oikeudesta saada velvoitteidenhoitoselvityksiä on säädetty lailla.

Velvoitteidenhoitoselvitysraportin tiedot kuvaavat organisaation tai organisaatiohenkilön lakisääteisten velvoitteiden hoitamista. Raportti sisältää toimintaa, taloutta sekä veroihin ja lakisääteisiin eläke-, tapaturma- ja työttömyysvakuutusmaksuihin ja Tullin kantamiin maksuihin liittyvien velvoitteiden hoitamista koskevia tietoja.

VHS -raportin sisältämät tiedot ovat pääsääntöisesti raportin kohteen itsensä ilmoittamia. Raportti sisältää esimerkiksi palkansaajatietoja Verohallinnolta, eläkemaksutietoa Eläketurvakeskukselta ja tullitietoja. Lisäksi raporttiin sisältyy ote ulosottorekisteristä ja tiedot konkurssi- ja saneerausvaiheista. Raporttien tilaaminen ja vastaanotto tapahtuu pitkälti automatisoidusti rajapinnan kautta.

Laki Harmaan talouden selvitysyksiköstä[.fi]›

Velvoitteidenhoitoselvitysraportteja on tehty organisaatioille lähes 484 000 ja henkilöille yli 240 000.

Sivu on viimeksi päivitetty 8.1.2025