Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Palvelunumerot

Puhelinpalvelu

Puhelinpalvelumme on avoinna maanantai–perjantai kello 9–16. Huomaa, että joissakin palveluissa on rajoitettu aukioloaika.

Valitse listasta sopiva palvelunumero sen mukaan, mitä asiasi koskee:

Verokortti ja ennakkovero: 029 497 000 

Palvelunumero on avoinna maanantai–perjantai kello 9–12.

Arvonlisäverotus: 029 497 008

Autoverotus: 029 497 150

Henkilöasiakkaiden tuloverotus (esitäytetty veroilmoitus, tulot, vähennykset): 029 497 002

  • Lomaketilaukset: 029 497 030
  • Verotuspäätöksen ja verotustodistuksen tilaus: 029 497 046

Kansainvälinen henkilöasiakkaan tuloverotus: 029 497 024

Yritys- ja yhteisöasiakkaiden verotus (tuloverotus, ennakkovero, veroilmoitus, toiminnan aloittaminen ja lopettaminen)

  • Avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö: 029 497 004
  • Liikkeen- ja ammatinharjoittaja (tmi): 029 497 004
  • Kevytyrittäjä: 029 497 080
  • Osakeyhtiöt, asunto-osakeyhtiöt, osakaskunnat: 029 497 006
  • Yhdistykset, säätiöt: 029 497 048

Maatalous- ja metsäverotus: 029 497 016

Kiinteistöverotus: 029 497 020

Maksaminen (tili- ja viitenumerot) ja palautukset: 029 497 026

Maksuvaikeudet (maksujärjestelyt ja perintä): 029 497 028

Perintö- ja lahjaverotus: 029 497 018

Rakentamisilmoitus ja veronumero: 029 497 070

Suomi.fi-valtuudet ja -tunnistus 

Työnantajuus: 029 497 012

Ulkomaalaisten työntekijöiden rekisteröinti: 029 497 010

Valmisteverotus: 029 497 154

Avoinna maanantai–perjantai kello 9–12. Voit jättää takaisinsoittopyynnön kello 12–16. Soitamme takaisin seuraavana arkipäivänä.

Varainsiirtoverotus (asunnon, kiinteistön tai muiden arvopapereiden ostaminen): 029 497 022

Vuosi-ilmoitukset: 029 497 038

FATCA-, CRS- ja DAC2-vuosi-ilmoitukset: fatca(at)vero.fi

Voit varata ajan palvelupisteeseen vain puhelinpalvelumme kautta. Huomaa kuitenkin, että voit hoitaa useimmat asiat soittamalla, eikä käyntiä tarvita. Jos käynti kuitenkin on tarpeen, varaamme sinulle puhelun aikana ajan palvelupisteeseen. Valitse aiheeseesi sopiva palvelunumero ja soita meille.

Kun soitat Verohallinnon 0294- tai 0295-alkuiseen numeroon matkapuhelimesta, puhelun hinta on matkapuhelinmaksu (mpm.). Kun soitat kiinteästä verkosta, puhelun hinta on paikallisverkkomaksu (pvm.). Ulkomailta soitettaessa hinnan määrittelee paikallinen puhelinoperaattori.

Maksut määräytyvät soittajan operaattorin hinnaston mukaan. Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö 029-alkuiset puhelut siihen.

Operaattorin veloitus alkaa siitä, kun yhteys aukeaa, eli maksat myös jonotusajasta operaattorille. Pitkän jonottamisen sijasta suosittelemme, että soitat jonkin ajan kuluttua uudelleen.

Kun haluat asioida Verohallinnon puhelinpalvelussa, voit tunnistautua puhelinpalveluun OmaVeron kautta. Kun tunnistaudut etukäteen, tietosi näkyvät virkailijalle heti ja saat palvelua nopeammin.

Voit soittaa puhelinpalveluun myös ilman tunnistautumista.

Tilaa koodi tunnistautumista varten OmaVerossa

OmaVerossa voit tilata koodin, jonka avulla tunnistaudut puhelinpalveluumme samalla kun jonotat palvelunumeroon.

  1. Kun olet kirjautunut OmaVeroon, valitse välilehti Yhteydenpito. Jos käytät OmaVeroa mobiililaitteella, vieritä välilehtiä oikealta vasemmalle.

  2. Valitse kohdasta Tunnistautuminen puhelinpalveluun linkki Siirry puhelinpalveluun tunnistautumiseen.

  3. Valitse painike Valitse painike Tilaa koodi puhelinpalvelua varten.

  4. Ilmoita puhelinnumerosi ja lähetä tiedot.

  5. Saat kertakäyttöisen koodin, joka on voimassa tunnin ajan. Samalta sivulta saat myös Verohallinnon palvelunumerot. Voit näppäillä koodin puhelimella, kun jonotat palvelunumeroon. Saat jonotiedotteesta tähän ohjeita. Voit tarvittaessa tehdä uuden koodin painikkeella Tilaa uusi koodi.

Jos jätät takaisinsoittopyynnön, tunnistautuminen ei ole enää voimassa, kun virkailija soittaa takaisin. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on uusi puhelu.

Kun soitat ja hoidat toisen henkilön tai yrityksen asioita

Tunnistaudu puhelinpalveluun edellä kerrotulla tavalla OmaVeron kautta myös silloin, kun asioit toisen asiakkaan puolesta – esimerkiksi kirjanpitäjänä yrityksen puolesta. Virkailija tarkistaa puhelun aikana, että sinulla on valtuus asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Tunnistautuminen etukäteen nopeuttaa asiointiasi.

Huomaa poikkeus! Jos henkilö on valtuuttanut yrityksen ja yritys on edelleen valtuuttanut työntekijänsä eli sinut, virkailijan täytyy tässä tilanteessa tarkistaa asiointioikeutesi siten, että kirjaudut puhelun aikana OmaVeroon ja valitset sen asiakkaan, jonka asioita haluat hoitaa.

Yksityishenkilö voi suojata asiointia puhelinpalvelussa

Yksityishenkilöllä on OmaVerossa myös mahdollisuus suojata puhelinpalvelussa asiointiaan. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilön tai hänen valtuutettunsa pitää tunnistautua puhelinpalveluun OmaVerossa aina, kun he soittavat henkilön verotusta koskevissa asioissa Verohallintoon.

Jos soitat ulkomailta, valitse ensin +358 ja sen jälkeen haluamasi palvelunumero ilman etunollaa. Esimerkiksi Verokortti: +358 29 497 000.

Tallennamme osan puheluista, jotta voimme kehittää asiakaspalvelumme laatua. Säilytämme puhelutallenteet kaksi kuukautta, jonka jälkeen ne automaattisesti poistuvat.

Faksinumerot ovat poistuneet käytöstä 1.6.2023 alkaen. Suosittelemme käyttämään sähköisiä asiointipalveluita.

Tarkista, voitko hoitaa asian itse

Valitse oma asiakasryhmäsi, niin saat ohjeet asian hoitamiseen.


Sivu on viimeksi päivitetty 13.11.2025