Siirry suoraan sisältöön Siirry koko sivuston hakuun

Tietolupa

Tietolupa on Tulorekisteriyksikön päätös siitä, mitä tietoja tulorekisteristä välitetään ja luovutetaan kullekin tiedon käyttäjälle. Vain organisaatio tai viranomainen, jolla on tulorekisterilain perusteella oikeus saada tietoja tulorekisteristä, voi saada tietoluvan.

Tutustu selosteeseemme: tiedon käyttäjät ja tietojen luovuttamisen perusteet

Jokaiselle tietojen käyttöön oikeutetulle organisaatiolle tehdään oma tietolupapäätös. Siinä määritellään, mitä tietoja ja missä laajuudessa organisaation edustajat voivat tulorekisteristä hakea ja katsella.

Tietolupaa pitää muuttaa, jos tulorekisteriin tehdään tietolupaan vaikuttavia tietosisältömuutoksia, esimerkiksi lisätään uusia tulolajeja. Yleensä tietosisältömuutoksia tehdään kerran vuodessa, ja usein siksi, että tulorekisterin tietojen käyttämistä säätelevät lait muuttuvat.

Tiedon käyttäjät tarvitsevat aina tulorekisterin käyttöä varten tietoluvan

Tulorekisterin tietojen käyttäminen edellyttää voimassa olevaa tietolupaa. Tietoluvan myöntämistä edeltää aina vuoropuhelu Tulorekisteriyksikön ja lupaa hakevan organisaation välillä.

Tietolupa koostuu hallinnollisesta päätöksestä ja päätöksen liitteistä, joissa määritellään organisaation tiedonsaantiprofiilit, tiedon käyttäjän roolit ja palvelut. Tiedonsaantiprofiili on tarkka kuvaus siitä, mitä yksittäisiä tietoja tiedon käyttäjälle luovutetaan ja mihin käyttötarkoitukseen.

Tiedon käyttäjät voivat hakea tietoja joko rajapinnan tai sähköisen asiointipalvelun kautta. Suurin osa tiedon käyttäjistä hyödyntää tulorekisterin rajapintoja.

Usein kysyttyä

Sivu on viimeksi päivitetty 24.10.2024