Näin tunnistaudut puhelinpalveluun OmaVerossa

Kun haluat asioida Verohallinnon puhelinpalvelussa, voit tunnistautua puhelinpalveluun OmaVeron kautta. Kun tunnistaudut etukäteen, tietosi näkyvät virkailijalle heti ja saat palvelua nopeammin.

Voit soittaa puhelinpalveluun myös ilman tunnistautumista.

Tilaa koodi tunnistautumista varten OmaVerossa

OmaVerossa voit tilata koodin, jonka avulla tunnistaudut puhelinpalveluumme samalla kun jonotat palvelunumeroon.

  1. Kun olet kirjautunut OmaVeroon, valitse välilehti Yhteydenpito.

  2. Valitse kohdasta Tunnistautuminen puhelinpalveluun linkki Siirry puhelinpalveluun tunnistautumiseen.

  3. Valitse painike Valitse painike Tilaa koodi puhelinpalvelua varten.

  4. Ilmoita puhelinnumerosi ja lähetä tiedot.

  5. Saat kertakäyttöisen koodin, joka on voimassa tunnin ajan. Samalta sivulta saat myös Verohallinnon palvelunumerot. Voit näppäillä koodin puhelimella, kun jonotat palvelunumeroon. Saat jonotiedotteesta tähän ohjeita. Voit tarvittaessa tehdä uuden koodin painikkeella Tilaa uusi koodi.

Jos jätät takaisinsoittopyynnön, tunnistautuminen ei ole enää voimassa, kun virkailija soittaa takaisin. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on uusi puhelu.

Kun soitat ja hoidat toisen henkilön tai yrityksen asioita

Tunnistaudu puhelinpalveluun edellä kerrotulla tavalla OmaVeron kautta myös silloin, kun asioit toisen asiakkaan puolesta – esimerkiksi kirjanpitäjänä yrityksen puolesta. Virkailija tarkistaa puhelun aikana, että sinulla on valtuus asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Tunnistautuminen etukäteen nopeuttaa asiointiasi.

Huomaa poikkeus! Jos henkilö on valtuuttanut yrityksen ja yritys on edelleen valtuuttanut työntekijänsä eli sinut, virkailijan täytyy tässä tilanteessa tarkistaa asiointioikeutesi siten, että kirjaudut puhelun aikana OmaVeroon ja valitset sen asiakkaan, jonka asioita haluat hoitaa.

Yksityishenkilö voi suojata asiointia puhelinpalvelussa

Yksityishenkilöllä on OmaVerossa myös mahdollisuus suojata puhelinpalvelussa asiointiaan. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilön tai hänen valtuutettunsa pitää tunnistautua puhelinpalveluun OmaVerossa aina, kun he soittavat henkilön verotusta koskevissa asioissa Verohallintoon.

Sivu on viimeksi päivitetty 13.1.2025