Verohallinnon ja tulorekisterin rajapintapalveluiden käyttöehdot

Diaarinumero
VH/5972/00.01.02/2024

Voimassaolo
9.10.2024 - Toistaiseksi

I Ehtojen soveltamisala 

Verohallinnon ja tulorekisterin rajapintapalvelut ovat sähköisten tiedonsiirtokanavien kokonaisuus. Rajapintapalveluja käytetään ilmoitusten ja muiden tietojen lähettämiseen ja vastaanottoon Verohallinnon ja rajapintapalveluiden käyttäjien välillä.

Ehtojen yleistä osaa sovelletaan kaikkien rajapintapalveluiden käyttöön. Ehtojen erityistä osaa sovelletaan vain kyseisen palvelun osan käyttöön. Ehtojen osien ollessa ristiriidassa keskenään sovelletaan kyseistä palvelun osaa koskevaa erityistä osaa.

Ehtoja ei sovelleta lain positiivisesta luottotietorekisteristä (739/2022) mukaiseen rekisterissä asioinnin rajapintapalveluihin.

Nämä ehdot täyttävät Verohallinnon päätöksessä sähköisestä asioinnista ja varmentamisesta (VH/4236/00.01.00/2019) 2 ja 3 §:ssä säädetyt edellytykset Verohallinnolle annettavien vero- ja muiden ilmoitusten sähköisestä allekirjoittamisesta. 

II Yleinen osa 

1 Määritelmät 

Asiakas on esimerkiksi verovelvollinen, suorituksen maksaja, ilmoitusvelvollinen, rekisteröity tai muu taho, jonka velvoitteita palvelussa hoidetaan ja jonka nimissä palveluiden käyttö tapahtuu. Asiakas voi olla käyttäjä tai käyttäjän päämies.

Asiakkaan edustaja on yhteisöasiakkaan tai itsenäiseen asioiden hoitoon kykenemättömän puolesta toimiva edustaja, jonka asema perustuu lainsäädäntöön tai oikeushenkilön sääntöihin.

Toiminnallisuus on asiakkaan tietyn asiointitarpeen hoitoon tarkoitettu keino, jota tarjotaan rajapintapalveluiden kautta.

Identiteetti on joukko henkilöä tai yhteisöä kuvaavia tietoja, joiden perusteella henkilö tai yhteisö on yksilöitävissä.

Kolmas osapuoli on muu kuin käyttäjä, asiakas tai Verohallinto. Kolmannella osapuolella ei ole mitään valtuuksia toimia käyttäjän tai asiakkaan puolesta.

Käyttäjä on elinkeinonharjoittaja tai oikeushenkilö, joka hyväksyy nämä käyttöehdot. Käyttäjä saa varmenteen ja käyttää palvelua asiakkaana tai asiakkaan valtuuttamana.

Ohjeet ovat Verohallinnon antamia ehtoja tarkentavia esimerkkejä, suosituksia tai teknisluonteisia vaatimuksia.

Palvelu on Verohallinnon sähköisten tiedonsiirtokanavien kokonaisuus.

Valtuus on asiakkaan käyttäjälle antama oikeus käyttää palvelua asiakkaan puolesta.

Varmenne on sähköinen todistus, joka liittää allekirjoituksen todentamistiedot allekirjoittajaan ja vahvistaa allekirjoittajan.

Varmenteen avainpari on julkisen avaimen menetelmissä käytettävä, kahden toisiinsa liittyvän avaimen yhdistelmä, jossa toinen avain on julkinen ja toinen yksityinen.

Käyttäjän yksityinen avain on käyttäjän luoma, vain käyttäjän tiedossa, eikä sitä koskaan luovuteta kenellekään, ei myöskään Verohallinnolle. 

Varmennepalvelu on Verohallinnon tarjoama palvelu varmenteiden muodostamiseksi ja hallinnoimiseksi. 

Varmentaja on varmenteita myöntävä organisaatio, joka vastaa varmenteiden tuottamisesta sekä laatii toimintaansa kuvaavan varmennepolitiikan sekä varmennuskäytännön.

Verohallinto tarkoittaa Verohallintoa, Verohallinnon Tulorekisteriyksikköä tai muuta Verohallinnon yksikköä.

Tieto on käyttäjän Verohallinnolle tai Verohallinnon käyttäjälle palvelun kautta lähettämä ilmoitus, hakemus, päätös, tietopyyntö, kuittaus, vastaus tai muu tietojoukko.

2 Ehtojen voimassaolo

Nämä ehdot sitovat käyttäjää siitä alkaen, kun käyttäjä on hyväksynyt ne.

Ehdot ovat voimassa toistaiseksi.

3 Palveluista perittävät maksut ja palkkiot

Verohallinnon palvelu on maksuton.

4 Käyttäjän vastuu

Käyttäjä vastaa palvelun kautta lähettämistään tiedoista.

Käyttäjän tulee noudattaa Verohallinnon tarkentavia ohjeita palvelun ja eri toiminnallisuuksien käytöstä.

Käyttäjän tulee noudattaa huolellisuutta yksityisen avaimensa käsittelyssä väärinkäytösten ehkäisemiseksi. Kun järjestelmää käytetään päätelaitteilla, huolelliset käytännöt on kirjattava käyttäjän omaan päätelaitteiden käyttöpolitiikkaan.

Jos käyttäjän yksityinen avain katoaa, joutuu sivullisen tietoon tai käyttäjä epäilee yksityisen avaimen joutuneen sivullisen tietoon, käyttäjän on välittömästi ilmoitettava tästä Verohallinnolle palvelun asiattoman käytön estämiseksi ohjeissa ilmoitettavalla tavalla.

5 Asiakkaan puolesta toimiminen

Tämän kohdan ehtoja sovelletaan, kun asiakas ja käyttäjä ovat eri tahoja.

5.1 Valtuutus ja asiakkaan tunteminen

Asiakas voi valtuuttaa käyttäjän käyttämään palvelua puolestaan.

Käyttäjällä ei ole oikeutta käyttää palvelua asiakkaan kolmannelle osapuolelle antaman valtuuden perusteella. Kolmas osapuoli ei voi myöskään valtuuttaa käyttäjää käyttämään palvelua asiakkaan puolesta, vaikka asiakas olisi oikeuttanut kolmannen osapuolen palvelun käyttöön.

Käyttäjän on tunnettava asiakas, eli varmistettava asiakkaan ja asiakkaan edustajan identiteetti sekä edustusoikeus. Tämä on varmistettava silloin, kun valtuutus tehdään ensimmäisen kerran ja tarpeellisin väliajoin asioinnin yhteydessä. Verohallinto voi antaa tarkempia ohjeita asiakkaan tuntemiseen liittyen erilaisissa toimintatilanteissa.

Valtuutus on tehtävä kirjallisesti ja valtuutusasiakirjasta tai siihen liittyvistä merkinnöistä on käytävä ilmi

  • valtuuden antopäivä
  • tieto valtuuden jatkumisesta joko toistaiseksi tai määräajan
  • asiakkaan ja asiakkaan edustajan identiteetti
  • valtuuden antavan asiakkaan tai asiakkaan edustajan tunnistustapa
  • asiakkaan edustajan valtuuden tarkistustapa
  • käyttäjän oikeus käyttää palvelua asiakkaan puolesta.

Kun toistaiseksi voimassa oleva valtuus päätetään, käyttäjän on merkittävä valtuutusasiakirjaan valtuuden päättymispäivä. Käyttäjä on velvollinen säilyttämään valtuutusasiakirjan valtuuden keston ajan sekä kaksi vuotta valtuuden päättymisen jälkeen.

Osa palvelun kautta tarjottavista toiminnallisuuksista edellyttää edellä kuvatun menettelyn sijaan, että asiakas on valtuuttanut käyttäjän Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa tai muulla Verohallinnon erikseen määrittämällä tavalla. Eri toiminnallisuuksien valtuutuskäytännöt ilmoitetaan kyseisen toiminnallisuuden ohjeissa.

5.2 Asiakkaan tahdon mukainen asiointi

Käyttäjä vakuuttaa, että hänen lähettämänsä tiedot ovat asiakkaan tahdon mukaisia. Käyttäjän pitää huolehtia siitä, että asiakkaalla on mahdollisuus saada kaikki hänen puolestaan lähetetyt ja vastaanotetut tiedot.

Käyttäjän pitää tarjota asiakkaalle sellaista tukea, ohjausta ja neuvontaa, että tavanomainen hyvään asioiden hoitoon pyrkivä asiakas saa asiansa hoidettua oikein Verohallinnon kanssa.

Käyttäjä vastaa asiakkaalle tämän nimissä lähettämistään tiedoista kuten myös siitä, jos asiakkaan lähettämät tiedot eivät välity Verohallinnolle käyttäjän vastuulle kuuluvasta syystä.

5.3 Puolesta-asioinnin valvonta

Käyttäjällä on velvollisuus esittää pyydettäessä Verohallinnolle kaikkien sellaisten asiakkaiden valtuutusasiakirjat, joiden nimissä tämä on käyttänyt palvelua.

Verohallinto voi estää käyttäjää käyttämästä palvelua joko määräajan tai pysyvästi, jos käyttäjä yrittää asioida asiakkaan puolesta ilman valtuutta, käyttäjän lähettämät tiedot eivät ole asiakkaan tahdon mukaisia tai käyttäjän toiminta johtaa muutoin toistuviin ongelmiin asiakkaiden ja Verohallinnon välisessä asioinnissa.

6 Verohallinnon oikeus keskeyttää palvelun käyttäminen

Verohallinnolla on oikeus keskeyttää palvelun käyttö, rajoittaa siihen pääsyä tai jättää Verohallinnolle lähetetty tieto käsittelemättä

  • ohjelmistopäivitysten, ylläpidon tai huolto- ja korjaustoimenpiteiden aikana
  • sähkökatkosten, sähköisten viestintämenetelmien ja muiden vastaavien tietojärjestelmien palvelukatkosten aikana
  • jos käyttäjä tai käyttäjän laitteet, ohjelmat, järjestelmät tai tietoliikenneyhteydet aiheuttavat häiriötä tai palvelun käytön turvallisuus on tästä tai muusta syystä vaarantunut
  • suojellakseen asiakkaita ja kolmansia osapuolia turvallisuus- tai tietoturvauhalta
  • lain tai viranomaismääräyksen perusteella
  • jos Verohallinnolla on syy epäillä, että palvelua käytetään lainvastaiseen toimintaan tai tavalla, joka saattaa aiheuttaa vahinkoa tai vahingonvaaran Verohallinnolle, asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle
  • jos käyttäjä toimii lain tai hyvän tavan vastaisesti taikka rikkoo olennaisesti palvelun käyttöehtoja tai palvelun käyttöohjeita.

Verohallinto pyrkii ilmoittamaan tiedossaan olevista keskeytyksistä kohtuullisessa ajassa ennen keskeytystä. Verohallinto ei vastaa keskeytysten aiheuttamista välittömistä tai välillisistä vahingoista.

Verohallinnolla on aina oikeus varmistaa palveluiden sopimuksen mukainen käyttö ja seurata varmenteiden käyttöä teknisesti.

7 Huomautukset

Kun käyttäjä havaitsee mahdollisen virheen tai ongelman palvelussa, hänen pitää ottaa yhteyttä Verohallintoon virheen tai ongelman selvittämiseksi ja korjaamiseksi.

Mikäli käyttäjä epäilee varmenteen joutuneen vääriin käsiin tai varmenne tulee muusta syystä sulkea, voi sulkemista pyytää tulorekisterin asiakaspalvelusta.

Tarkemmat ohjeet varmenteen sulkemiseen on sivustolla: Varmenteen sulkeminen

8 Vahingonkorvausvelvollisuuden rajoitukset

Kumpikaan osapuoli ei vastaa missään tilanteessa mistään välillisestä tai epäsuorasta vahingosta, kuten tulonmenetyksestä tai saamatta jääneestä tuotosta, tai muusta vastaavasta vahingosta, ellei toisin ole erikseen sovittu.

9 Muut Verohallinnon vastuun rajoitukset

Verohallinto ei vastaa miltään osin kolmannen osapuolen toiminnasta eikä tämän tarjoamien tietojen, tuotteiden tai palvelujen sisällöstä tai toimivuudesta.

10 Ehtojen muutokset

Näiden ehtojen muutoksista ja muutosten voimaantulosta tiedotetaan Verohallinnon ohjelmistokehittäjien uutiskirjeessä.

Käyttäjä hyväksyy ehtojen muutokset jatkamalla palvelun käyttöä.

11 Oikeuspaikka ja sovellettava lainsäädäntö

Palvelun käyttöön liittyvät riidat käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa ja niiden käsittelyssä sovelletaan Suomen lakia.

12 Ehtojen käännökset

Jos ehtojen käännöksiä tulkittaessa syntyy ristiriitoja, noudatetaan suomenkielisten ehtojen mukaista tulkintaa.

III Erityinen osa

1 Tulorekisterin toiminnallisuuksien ehdot

1.1 Soveltamisala

Näitä ehtoja ei sovelleta tulotietojärjestelmästä annetun lain mukaisen tiedon käyttäjän asiointiin.

2 Verohallinnon toiminnallisuuksien ehdot

2.1 Soveltamisala

Ehtoja ei sovelleta käyttäjän ja Verohallinnon välillä ennen ehtojen hyväksymistä voimassa oleviin sähköisiä tiedonsiirtokanavia koskeviin järjestelyihin. Kyseisiä järjestelyitä koskevat sopimukset jatkuvat ehtojen hyväksymisen jälkeen niiden vakiintuneella soveltamisalalla, eivätkä nämä ehdot tule miltään osin osaksi kyseisiä sopimuksia.

Sivu on viimeksi päivitetty 1.10.2024