Det här avsnittet är avsett för programvaruutvecklare.
Med hjälp av inkomstregistrets tekniska gränssnitt kan du automatisera anmälan och användningen av uppgifter.
Det här avsnittet är avsett för programvaruutvecklare.
Med hjälp av inkomstregistrets tekniska gränssnitt kan du automatisera anmälan och användningen av uppgifter.
Ta del av kontaktkanaler för programvaruutvecklare, prenumerera på produktionsmeddelanden och uppdatera kontaktpersonen i fråga om programmet.
Läs våra tekniska anvisningar. Anvisningarna gäller materiel som lämnas in eller delas via gränssnitten eller laddningstjänsten i e-tjänsten.
Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt.
Gör ansökan om ibruktagande av det tekniska gränssnittet i inkomstregistrets e-tjänst
Beställningen av certifikat överförs till Skatteförvaltningens certifikattjänst 2024.
Vid intressentgruppstestning kan du testa e-tjänst och hur din programvara fungerar med det önskade gränssnittet.
Med gränssnitt avses en elektronisk förbindelse som upprättas mellan olika system och inkomstregistret.
Inkomstregistret har tekniskta gränssnitt för både uppgiftslämnare och informationsanvändare. Dataformatet för inkomstregistrets tekniska gränssnitt är XML och dess scheman är engelskspråkiga.
Programvaruutvecklarna ska se till att den tjänst som upprättas överensstämmer med den tekniska dokumentationen och tidsramarna för inkomstregistret. Du ska ta hänsyn till följande:
Ta del av rekommendationerna för användning av gränssnittet i innehållsbeskrivningarna om sändning av uppgifter till inkomstregistret och datadistribution från inkomstregistret.
Du kan lämna uppgifter via det realtida eller det asynkroniska Web Service-gränssnittet och via SFTP-gränssnittet.
Betalarna, det vill säga informationsproducenterna, ansöker om ibruktagande av det tekniska gränssnittet i inkomstregistrets e-tjänst.
Så här ansöker du om ibruktagande av gränssnitt och certifikat
Endast myndigheter och andra instanser med lagstadgad behörighet har åtkomst till uppgifter som införts i inkomstregistret.
De gränssnitt som används för distribution av uppgifter från inkomstregistret är SFTP och realtids WS.
Informationsanvändarna gör ansökan om ibruktagande av det tekniska gränssnittet genom att fylla i informationsanvändarens anmälan för uppgiftstillstånd. Verkställande av uppgiftstillståndet aktiverar beställningen av det första certifikatet. En organisation kan beställa flera certifikat till inkomstregistret i inkomstregistrets e-tjänst då det har ett giltigt uppgiftstillstånd.