Programutvecklare

Det här avsnittet är avsett för programvaruutvecklare.

Med hjälp av inkomstregistrets tekniska gränssnitt kan du automatisera anmälan och användningen av uppgifter.

Aktuellt

Ta del av kontaktkanaler för programvaruutvecklare, prenumerera på produktionsmeddelanden och uppdatera kontaktpersonen i fråga om programmet.

Serviceavbrott i inkomstregistret

Anmäl tekniska fel eller störningar i inkomstregistret

Dokumentation

Läs våra tekniska anvisningar. Anvisningarna gäller materiel som lämnas in eller delas via gränssnitten eller laddningstjänsten i e-tjänsten.

Sändning av uppgifter

Datadistribution

Certifikattjänst

Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt.

Gör en ansökan om gränssnitt och beställ ett certifikat i Skatteförvaltningens certifikattjänst

Beställningen av produktionscertifikat har överförts från inkomstregistrets e-tjänst till Skatteförvaltningens certifikattjänst den 24 oktober 2024.

Bekanta dig även med andra anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst:

Förnyande av certifikat

Stängning av certifikat

Tekniska anvisningar

Sidosryhmätestaus

Vid intressentgruppstestning kan du testa e-tjänst och hur din programvara fungerar med det önskade gränssnittet.

Serviceavbrott i testmiljön

Testning blanketter

Testmiljö för e-tjänst

Inkomstregistrets gränssnitt

Med gränssnitt avses en elektronisk förbindelse som upprättas mellan olika system och inkomstregistret.

Inkomstregistret har tekniskta gränssnitt för både uppgiftslämnare och informationsanvändare. Dataformatet för inkomstregistrets tekniska gränssnitt är XML och dess scheman är engelskspråkiga.

Programvaruutvecklarna ska se till att den tjänst som upprättas överensstämmer med den tekniska dokumentationen och tidsramarna för inkomstregistret. Du ska ta hänsyn till följande:

  • Vi bearbetar materialet i den ordning som det inkommer.
  • Behandlingstiden beror på bland annat hur stort material som har skickats. Vi rekommenderar att du skickar material med högst 3 000 anmälningar till inkomstregistret.
  • Avsändaren av materialet ska med hjälp av behandlingsresponsen försäkra sig om att anmälan lyckats. Vi rekommenderar att du reserverar minst fem minuter mellan utskicket av materialet och begäran om behandlingsrespons.
  • Om behandlingsresponsen inte är färdig inom fem minuter, rekommenderar vi att du väntar i minst fem minuter till innan du skickar en ny begäran. På så sätt undviker du onödiga försök till begäran.
  • Om du inte får behandlingsrespons inom två timmar, trots att du iakttog den rekommenderade tiden på fem minuter, eller fick felkoden "GEN0010 Oväntat tekniskt fel" som fel på meddelandenivå (MessageErrors), ska du kontakta oss genom att fylla i observationsblanketten.

Ta del av rekommendationerna för användning av gränssnittet i innehållsbeskrivningarna om sändning av uppgifter till inkomstregistret och datadistribution från inkomstregistret.

Gränssnitt för betalare

Du kan lämna uppgifter via det realtida eller det asynkroniska Web Service-gränssnittet och via SFTP-gränssnittet.

Via realtida WS lämnas anmälningarna till inkomstregistret en åt gången. Gränssnittet är avsett för uppladdning av ett litet antal anmälningar och för situationer där behandlingsresponsen behövs genast.

Om antalet anmälningar som ska lämnas till inkomstregistret på en gång blir stort, är det bättre att ladda upp dem via asynkroniska WS eller SFTP-gränssnittet. I dem kan du ladda upp flera anmälningar i samma batch.

Betalarna, det vill säga informationsproducenterna, ansöker om ibruktagande av det tekniska gränssnittet i e-tjänsten för Skatteförvaltningens certifikattjänst.

Gör en ansökan om gränssnitt och beställ ett certifikat i Skatteförvaltningens certifikattjänst

Gränssnitt för informationsanvändare

Endast myndigheter och andra instanser med lagstadgad behörighet har åtkomst till uppgifter som införts i inkomstregistret.

De gränssnitt som används för distribution av uppgifter från inkomstregistret är SFTP och realtids WS.

Informationsanvändarna gör ansökan om ibruktagande av det tekniska gränssnittet genom att fylla i informationsanvändarens anmälan för uppgiftstillstånd. Verkställande av uppgiftstillståndet aktiverar beställningen av det första certifikatet. En organisation kan beställa flera certifikat till gränsnittet i e-tjänsten för Skatteförvaltningens certifikattjänst då det har ett giltigt uppgiftstillstånd.

Sidan har senast uppdaterats 24.10.2024