Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Inkomstregistret utvecklas i samarbete

Vi utvecklar inkomstregistret i samarbete med kunderna. Mottagen respons, begäranden om ändring och rekommendationer behandlas som en del av inkomstregistrets utveckling.

Kundernas röst hörs i utvecklinge

Vi lyssnar på våra kunder på fyra olika sätt. På så sätt försöker vi inkludera synpunkter både från små och stora aktörer.

Inkomstregisterenhetens samarbetsgrupp utses av finansministeriet. Den bedömer inkomstregistrets utveckling på längre sikt. Gruppen består av företrädare för samtliga kundgrupper: de som anmäler och de som använder uppgifter samt inkomsttagare.

Som stöd för utvecklingen fungerar ett samarbetsnätverk som förmedlar en gemensam syn på branschens behov till inkomstregistret. I nätverket ingår företrädare för dem som anmäler och använder information samt intressebevakare.

Kundrådsverksamheten riktar sig till dem som anmäler uppgifter. Dessutom har vi kanaler för kontinuerlig respons och enkäter för kundtillfredsställelse.

Små utvecklingsförslag behandlas i den småskaliga utvecklingen

Om ett förslag som fåtts av kunderna är av liten omfattning och kan genomföras inom ramen för den gällande lagstiftningen, styrs en ändringsbegäran till den småskaliga utvecklingen av inkomstregistret. Utöver kundernas förslag behandlas i den småskaliga utvecklingen utvecklingsobjekt som inkomstregistret identifierat och nödvändiga förändringar i inkomstregistrets verksamhet vilka beror på lagstiftningen.

Den småskaliga utvecklingen framskrider enligt årsklockan. I december sammanställs alla ändringsbegäranden. Under början av året bedömer inkomstregistret genomförbarheten av begärandena och dess genomslag och ber vid behov om ställningstaganden av intressentgrupperna om ämnet. Därefter väljer inkomstregistret de ändringsbegäranden som ska genomföras, inleder genomförandet av förändringarna och ger information om förändringarna till de kunder som påverkas av förändringen. Innan förändringarna överförs till produktionen har informationsanmälarna och informationsanvändarna möjlighet att testa nya funktionaliteter i inkomstregistrets testmiljö.

Årsklocka för den småskaliga utvecklingen av inkomstregistret:

Årsklocka för den småskaliga utvecklingen av inkomstregistret

De största utvecklingsriktlinjerna förbereds i ministeriet

Bland ändringsbegäranden förekommer tidvis också större utvecklingsförslag, vilka kräver till exempel ändring av nuvarande lagstiftning. Dessa begäranden behandlas som en del av utvecklingsplanen för inkomstregistret.

Inkomstregistret uppgör sin i lagen fastställda utvecklingsplan alltid för tre år åt gången. Planen fungerar som rättesnöre för den långsiktiga utvecklingen av inkomstregistret. Dess mål är att trygga påverkansmöjligheterna för intressentgrupperna i fråga om utvecklingen av inkomstregistret och åskådliggöra utvecklingen av den långsiktiga planeringen.

Inkomstregistrets utveckling styrs av

  • kvaliteten på information som ska registreras i inkomstregistret
  • informationens användarvänlighet
  • utvidgandet av kunskapsunderlaget
  • effektiviteten i totalprocessen.

Utvecklingsplanen överlämnas till nätverket för samarbetet för inkomstregistret årligen och dokumentet jämte utlåtanden behandlas i samarbetsarbetsgruppen.

Inkomstregisterenheten ansvarar för utvecklingen av inkomstregistret inom ramen för den gällande lagstiftningen. Större helheter bereds vid finansministeriet enligt riktlinjerna i regeringsprogrammet. Sådana är till exempel utvecklingsutkast som påverkar ändringar i verksamhetsprinciperna och lagstiftningen. Inkomstregistret bestämmer inte självständigt om genomförandet av dessa utvecklingsutkast. En förutsättning för genomförande av dessa är alltid ett positivt finansieringsbeslut och politiskt godkännande för att inleda det nödvändiga lagstiftningsarbetet.

Sidan har senast uppdaterats 26.9.2024