Uträtta ärenden som informationsanvändare
-
Gör så här
-
Identifiera dig
Identifiera dig med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. -
Uträtta ärenden som informationsanvändare
Välj denna roll, om du vill uträtta ärenden i inkomstregistret som informationsanvändare.
Observera, att du behöver en fullmakt av din organisation för att uträtta ärenden, antingen för en roll som huvudanvändare eller som en annan informationsanvändare.
-
Välj ärendehanteringsroll
På listan ser du alla de informationsanvändarens roller, i vilka du kan uträtta ärenden i inkomstregistret.
Informationsanvändare är en organisation eller myndighet som har en lagstadgad rätt att få uppgifter från inkomstregistret.
Välj Uträtta ärenden som privatperson, om du vill granska dina egna inkomstuppgifter.
Funktioner i e-tjänsten: Roller för sökning i uppgifter
Sökning i uppgifter
Du kan söka uppgifter i inkomstregistret utifrån din organisations åtkomsträttighet och den roll du beviljats.
Läs anvisningarna: Sökning i uppgifter
Funktioner i e-tjänsten: Huvudanvändare
Dessa funktioner är tillgängliga endast för organisationens huvudanvändare.
Som huvudanvändare administrerar du organisationens fullmakter i e-tjänsten. Dina uppgifter omfattar även kontakter med inkomstregistret. Organisationen ska alltid ha minst två huvudanvändare.
Fullmakter
Du kan bevilja arbetstagare i din organisation fullmakt för inkomstregisterärenden. Informationsanvändarens roller i din organisation har beskrivits i uppgiftstillståndet.
Du behöver ett uppdrag för att bevilja fullmakt. Följ de förfaranden som överenskommits om i din organisation.
Som huvudanvändare ansvarar du för administrationen av fullmakterna, dvs. för att bevilja fullmakter, ändra dem vid behov och ta bort dem. Om personen inte längre behöver använda uppgifterna, ta omedelbart bort fullmakten för användarrollen.
Läs anvisningarna: Befullmäktigande av informationsanvändare
Beställningar
Du kan granska gjorda beställningar eller beställa en ny rapport eller material från inkomstregistret i enlighet med din organisations rättigheter att få uppgifter.
Inkomstregistrets informationsanvändare är organisationer och myndigheter som med stöd av lagen om inkomstdatasystemet har rätt att söka och granska uppgifter som anmälts till inkomstregistret. De får använda uppgifterna endast i den omfattning och för det ändamål som fastställs i lagen.
Informationsanvändare inhämtar uppgifter från inkomstregistret till sitt program via gränssnittet. En del organisationer använder också inkomstregistrets e-tjänst.
Uppgifterna används vid beslutsfattande och andra lagstadgade uppgifter.
Läs mer om informationsanvändare
För varje organisation som har rätt att använda uppgifterna fattas ett eget beslut om uppgiftstillstånd. I beslutet fastställs vilka uppgifter organisationens representanter kan söka och läsa i inkomstregistret och i vilken omfattning.
Endast en organisation eller myndighet som med stöd av inkomstregisterlagen har rätt att få uppgifter ur inkomstregistret kan få uppgiftstillstånd.
Företrädare för informationsanvändare identifierar sig också med personliga koder i inkomstregistrets e-tjänst.
I tjänsten kan du endast uträtta ärenden för en informationsanvändare, om huvudanvändaren i din organisation har givit dig fullmakt till informationsanvändarens roll.
Informationsanvändarna använder inte Suomi.fi-fullmakter, utan huvudanvändaren i respektive organisation ger fullmakter i inkomstregistrets e-tjänst. Huvudanvändaren sörjer även för administrationen av fullmakter.
Majoriteten av informationsanvändare inhämtar uppgifter från inkomstregistret till sitt program via gränssnittet. I så fall identifieras oganisationen med ett tekniskt certifikat som installeras i programmet.