Näin annat Suomi.fi-valtuuden tulorekisterissä asiointiin

 Kun annat Suomi.fi-valtuuden toiselle henkilölle tai yritykselle, tämä voi asioida puolestasi tai yrityksesi puolesta tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Et tarvitse valtuutta, kun hoidat tulorekisterissä omia asioitasi.

Tutustu tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun ohjeisiin ja kirjaudu palveluun

Jos asioit yrityksen puolesta, tarkista, milloin tarvitset Suomi.fi-valtuuden

Hoida valtuusasiat Suomi.fi:ssä

Anna valtuus Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa

Voit antaa valtuuden joko henkilölle tai yritykselle. Voit myös pyytää valtuutta itsellesi, jos alat hoitaa tulorekisterissä jonkun toisen asioita. Huomaa kuitenkin, että aivan kaikki eivät voi vielä saada Suomi.fi-valtuuksia käyttöönsä.

Valtuudet-palvelussa voit myös tehdä valtuuksiin muutoksia. Jos et tiedä, mikä valtuus asian hoitamiseen tarvitaan, lue eri valtuuksien kuvaukset sivun lopusta.

Tarkista seuraavista ohjeista, miten annat Suomi.fi-valtuuden eri tilanteissa.

Jos hoidat alle 15-vuotiaan lapsesi asioita, voit asioida tulorekisterissä ilman erillistä Suomi.fi-valtuutta.

Jos lapsesi on 15–18-vuotias, hän ei voi antaa valtuutta, mutta hän voi tunnistautua itse palveluun tai asioida paperilomakkeella. Valtuuksia voivat antaa yli 18-vuotiaat.

Jos olet yksityishenkilö, jolla on edunvalvoja, voit valtuuttaa hänet hoitamaan tulorekisteriasioita puolestasi. Lue lisää kohdasta "Edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu".

Jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta, et voi antaa tai saada Suomi.fi-valtuutta. Silloin voit asioida vain paperilomakkeella.

Valtuuksien kuvaukset

Lue lisää yksityishenkilön valtuuksista

Näin valtuutat, kun haluat antaa valtuuden toiselle henkilölle

Voit antaa toiselle henkilölle valtuuden asioida tulorekisterissä puolestasi.

Siirry Suomi.fi:hin ja tunnistaudu Valtuudet-palveluun:

    • Anna valtuus.
    • Valtuus on voimassa siitä päivästä lähtien, jonka valitset alkamispäiväksi.

Valtuuden saanut voi nyt kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida puolestasi, kun hän valitsee "Asioi yksityishenkilön puolesta".

Jos et voi valtuuttaa sähköisesti

Jos sinulla ei ole henkilökohtaisia pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia, lue ohjeet Suomi.fi:stä: Näin valtuutat, jos et voi käyttää sähköisiä palveluja.

Edunvalvojana voit asioida tulorekisterissä sähköisesti päämiehesi puolesta, jos päämies on antanut sinulle Suomi.fi-valtuuden. Voit myös pyytää päämieheltäsi Suomi.fi-valtuuksia.

Edunvalvontavaltuutettuna voit asioida tulorekisterissä sähköisesti valtuuttajasi puolesta ilman erillistä valtuutta, jos

  • sinulla on oikeus hoitaa valtuuttajan taloudellisia asioita
  • oikeus hoitaa taloudellisia asioita koskee koko omaisuutta eikä vain tiettyä osaa siitä, kuten kiinteistöä tai yritystoimintaa
  • sinulla on oikeus asioida valtuuttajan puolesta yksin.

Muussa tapauksessa tarvitset valtuuttajaltasi erillisen Suomi.fi-valtuuden. Katso Suomi.fi-valtuuksien ohjeet kohdasta "Yksityishenkilö".

Tutustu myös ohjeeseemme: 

Ilmoita edunvalvontapalkkio tulorekisteriin

Kuolinpesällä täytyy aina olla Y-tunnus, jotta se voi valtuuttaa henkilön tai yrityksen hoitamaan kuolinpesän eli perikunnan tulorekisteriasioita sähköisesti. Kuolinpesä ei kuitenkaan voi saada Y-tunnusta vain Suomi.fi-valtuutta varten.

Kuolinpesällä voi olla valmiiksi Y-tunnus, jos tunnusta on aiemmin tarvittu esimerkiksi maatalouden harjoittamisen takia. Kuolinpesä voi myös hakea Y-tunnusta, jos se harjoittaa esimerkiksi elinkeinotoimintaa.

Jos kuolinpesällä ei ole Y-tunnusta, kuolinpesän tulorekisteriasiat voi hoitaa toistaiseksi vain paperilomakkeella.

Näin valtuutat, jos kuolinpesällä on Y-tunnus

Kuolinpesän pitää ensin hakea valtuutusoikeus valtuushakemuksella. Sen jälkeen se voi valtuuttaa tulorekisteriasiointiin omatoimisesti Suomi.fi:ssä.

Sopikaa, kuka täyttää hakemuksen kuolinpesän puolesta ja kenelle haetaan valtuutusoikeus.

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä. Käy ensin läpi ohjeet. Suomi.fi:ssä voit myös selvittää, mitä asiakirjoja ja allekirjoituksia tarvitaan eri tilanteissa.

Kun hakemus on hyväksytty, valtuutusoikeuden saanut tunnistautuu Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun:

    • Valitse "Yrityksen valtuudet" sekä kuolinpesä, jonka puolesta annat valtuuden.
    • Anna tarvittavat asiointivaltuudet niille henkilöille, joiden halutaan jatkossa asioivan kuolinpesän puolesta.
    • Jos ryhdyt itse hoitamaan kuolinpesän asioita, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Tämän jälkeen kaikki asiointivaltuuden saaneet voivat kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida kuolinpesän puolesta. Valitse etusivulta vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Valtuuksien kuvaukset

Jos haluat, että valtuuden saaja voi katsella tulotietojasi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, anna valtuus "Tulotietojen käsittely".

Tällä valtuudella valtuutettu voi valtuuttajan puolesta

  • katsella tulotietoja
  • katsella tulotietoihin liittyviä viestejä
  • tilata tulotietoihin liittyviä raportteja
  • ylläpitää tulotietoihin liittyviä yhteystietoja.

Jos haluat, että valtuuden saaja voi katsella ilmoittamiasi tietoja tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, anna valtuus "Palkkatietojen katselu".

Tällä valtuudella voi katsella palkkatietoihin liittyen

  • valtuuttajan tuottamia palkkatietoilmoituksia ja työnantajan erillisilmoituksia
  • valtuuttajaa koskevia raportteja
  • valtuuttajan perustietoja
  • valtuuttajan saamia viestejä
  • valtuuttajan arkistoituja asiakirjoja.

Jos haluat, että valtuuden saaja voi katsella ja ilmoittaa tietoja tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, anna valtuus "Palkkatietojen ilmoittaminen".

Tällä valtuudella valtuutettu voi valtuuttajan puolesta palkkatietoihin liittyen

  • toimittaa, ylläpitää ja katsella valtuuttajan tuottamia palkkatietoilmoituksia ja työnantajan erillisilmoituksia
  • tilata ja katsella valtuuttajaa koskevia raportteja
  • ylläpitää ja katsella valtuuttajan perustietoja
  • katsella valtuuttajan saamia viestejä
  • katsella valtuuttajan arkistoituja asiakirjoja.

Usein kysyttyä

Työnantajaa ei tarvitse erikseen valtuuttaa tietojen ilmoittamiseen. Työnantajalla tai muulla maksajalla on lakiin perustuva velvollisuus ilmoittaa maksamansa suoritukset tulorekisteriin.

Sähköisestä asiointipalvelusta voit itse tarkistaa, mitä tietoja eri maksajat ovat sinusta ilmoittaneet. Omien tietojesi katseluun et tarvitse valtuutta.

Jos tiedoissasi on virhe, pyydä maksajaa korjaamaan tiedot tulorekisteriin.

Jos et voi asioida sähköisesti, voit hoitaa paperilomakkeella seuraavat asiat:

Palkkatietojen ilmoittaminen tulorekisteriin

Tulorekisteriotteen tilaaminen

Sivu on viimeksi päivitetty 11.9.2024