Pidä tulorekisteriasioinnin Suomi.fi-valtuudet ajan tasalla – valtuudet voivat vanhentua tänä vuonna

20.11.2023

Suomi.fi-valtuudet tulorekisteriasioiden hoitoon voivat vanhentua tänä vuonna, jos olet antanut tai saanut valtuuden alun perin viideksi vuodeksi. Suomi.fi-valtuudet otettiin tulorekisterissä käyttöön syksyllä 2018.

Voit asioida yrityksen tai organisaation puolesta tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, jos sinulla on tarvittava toimielinrooli tai Suomi.fi-valtuus.

Jos et näe sähköisessä asiointipalvelussa halumaasi yritystä tai organisaatiota, varmista valtuuden antaneelta taholta, että olet saanut oikean valtuuden ja että valtuus on voimassa. Jos valtuus on vanhentunut, se on annettava uudelleen.

Voit myös itse tarkistaa Suomi.fi:n Valtuudet-palvelusta, mitä valtuuksia sinulle on myönnetty. Tunnistaudu palveluun ja valitse "Henkilökohtaiset valtuudet" ja sen jälkeen "Saadut valtuudet". Jo päättyneet valtuudet näet arkistosta.

Tarkista valtuuksien voimassaolo Suomi.fi:n Valtuudet-palvelusta

Valtuuksia ylläpidetään Suomi.fi:ssä

Anna valtuudet tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa asiointiin Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa. Siellä voit myös tehdä muutoksia valtuuksiin tai pyytää valtuutta itsellesi.

Valtuudet-palvelu ehdottaa automaattisesti valtuudelle viiden vuoden voimassaoloaikaa. Halutessasi voit muuttaa voimassaoloaikaa antaessasi valtuutta.

Et voi muuttaa jo voimassa olevan valtuuden loppupäivämäärää. Jos haluat jatkaa valtuuden voimassaoloa, anna valtuus uudelleen.

Valtuuksien päättymisestä ei tule erillistä ilmoitusta vaan niiden voimassaolosta pitää huolehtia itse. Muista myös poistaa tarpeettomat valtuudet mitätöimällä ne.

Lue lisää tästä aiheesta:

Näin annat Suomi.fi-valtuuden tulorekisteriasiointiin

Valtuuksien mitätöiminen organisaationa (Suomi.fi)

Sivu on viimeksi päivitetty 20.11.2023