Asioi tiedon käyttäjänä
-
Toimi näin
-
Tunnistaudu
Tunnistaudu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. -
Asioi tiedon käyttäjänä
Valitse tämä rooli, jos haluat asioida tulorekisterissä tiedon käyttäjänä.
Huomioi, että tarvitset asiointiin organisaatioltasi valtuutuksen joko pääkäyttäjän tai muun tiedon käyttäjän rooliin.
-
Valitse asiointirooli
Näet listalla kaikki ne tiedon käyttäjän roolit, joilla voit asioida tulorekisterissä.
Tiedon käyttäjä on organisaatio tai viranomainen, jolla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja tulorekisteristä.
Valitse Asioi yksityishenkilönä, jos haluat katsoa omia tulotietojasi.
Sähköisen asiointipalvelun toiminnot: Tietojen hakemisen roolit
Huomioi, että osa toiminnoista on käytössä vain organisaation pääkäyttäjällä.
Tietojen haku
Voit hakea tietoja tulorekisteristä organisaatiosi tiedonsaantioikeuksien ja sinulle myönnetyn roolin perusteella.
Sähköisen asiointipalvelun toiminnot: pääkäyttäjät
Nämä toiminnot ovat käytössä vain organisaation pääkäyttäjällä.
Pääkäyttäjänä hallinnoit organisaatiosi valtuuksia sähköisessä asiointipalvelussa. Lisäksi tehtäviisi kuuluu yhteydenpito tulorekisteriin. Organisaatiolla pitää olla aina vähintään kaksi pääkäyttäjää.
Valtuutukset
Voit valtuuttaa organisaatiosi työntekijöitä toimimaan tulorekisterissä. Oman organisaatiosi tiedon käyttäjän roolit on kuvattu tietoluvassa.
Tarvitset valtuuttamiseen toimeksiannon. Noudata oman organisaatiosi sovittuja menettelyitä.
Pääkäyttäjänä vastaat valtuuksien ylläpidosta eli valtuuksien myöntämisestä, niiden muuttamisesta tarvittaessa ja valtuuksien poistamisesta. Jos henkilöllä ei ole enää tarvetta tietojen käyttöön, poista valtuutus käyttäjärooliin välittömästi.
Lue käyttöohje: Tiedon käyttäjien valtuuttaminen
Tilaukset
Voit katsella tehtyjä tilauksia tai tilata uuden raportin tai aineiston tulorekisteristä organisaatiosi tiedonsaantioikeuksien mukaisesti.
Tiedon käyttäjiä ovat tulorekisterissä ne organisaatiot ja viranomaiset, joilla on tulorekisterilain perusteella oikeus hakea ja katsella tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja. Ne saavat käyttää tietoja vain siinä laajuudessa ja siihen tarkoitukseen, kuin laissa on määritelty.
Tiedon käyttäjät hakevat tiedot tulorekisteristä omaan ohjelmistoonsa rajapinnan kautta. Osa organisaatioista käyttää myös tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua.
Tietoja hyödynnetään päätöksenteossa ja muissa lakisääteisissä tehtävissä.
Jokaiselle tietoja käyttävälle organisaatiolle on tehty oma tietolupapäätös. Siinä on määritelty, mitä tietoja ja missä laajuudessa organisaation edustajat voivat tulorekisteristä hakea ja katsella.
Vain organisaatio tai viranomainen, jolla on tulorekisterilain perusteella oikeus saada tietoja tulorekisteristä, voi saada tietoluvan.
Myös tiedon käyttäjän edustajat tunnistautuvat tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun henkilökohtaisilla tunnuksilla.
Voit asioida palvelussa tiedon käyttäjän puolesta vain silloin, jos olet saanut oman organisaatiosi pääkäyttäjältä valtuuden tiedon käyttäjän rooliin.
Tiedon käyttäjät eivät käytä Suomi.fi-valtuuksia, vaan kunkin organisaation pääkäyttäjä antaa valtuudet tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Pääkäyttäjä myös huolehtii antamiensa valtuuksien ylläpidosta.
Suurin osa tiedon käyttäjistä hakee tiedot tulorekisteristä omaan ohjelmistoonsa rajapinnan kautta. Tällöin organisaatio tunnistetaan ohjelmistoon asennettavan teknisen varmenteen avulla.