Asioi turvallisesti tulorekisterissä

Kirjoita itse selaimen osoitekenttään tulorekisteri.fi.

  • Tarkista, että olet kirjoittanut osoitteen oikein.
  • Kun selain siirtyy tulorekisterin sivulle, osoite muuttuu automaattisesti muotoon vero.fi/tulorekisteri. Tämä on tulorekisterin virallinen verkko-osoite. Tulorekisteri on Verohallinnon ylläpitämä palvelu.
  • Älä käytä hakukoneiden linkkejä.

Kirjaudu tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun aina turvallisesti rekisterin omien verkkosivujen kautta.

  • Jos olet yritysasiakas, voit hoitaa asiasi myös rajapinnan kautta.

Verkkosivujemme käyttö on anonyymiä. Emme kerää tunnistettavaa tietoa sivujen käyttäjistä.

Asioi tunnistautuneena

Yksityishenkilöt ja yritykset voivat asioida tulorekisterin verkkopalvelussa vain tunnistautuneina.

Tunnistaudu sähköiseen asiointipalveluun esimerkiksi henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai Suomi.fi-tunnistuksella. Kun lopetat palvelun käytön, muista kirjautua ulos palvelusta ja tarvittaessa tyhjentää selaimen välimuisti.

Yritys- ja organisaatioasiakkaat voivat asioida tulorekisterissä myös rajapintojen kautta. Rajapinnoissa organisaatio tunnistetaan varmenteen avulla.

Asioi sähköisesti

Miten katson omia tietojani tulorekisteristä?

Turvallinen verkkoyhteys

Sähköinen asiointipalvelumme on suojattu TLS-salauksella (Transport Layer Security). Salaus on päällä automaattisesti, kun asioit sähköisissä palveluissamme. Salaus suojaa tietoliikenteen siten, etteivät ulkopuoliset pääse näkemään tietojasi. Useimmissa selaimissa näkyy silloin lukon kuva selaimen osoiterivillä. Muista silti myös tarkistaa, että osoite on oikea.

Käsittele tuloihisi liittyviä henkilökohtaisia tietojasi ainoastaan sähköisissä palveluissamme. Muut asiointitavat – esimerkiksi sähköposti tai sosiaalisen median kanavat – eivät ole suojattuja, joten älä käytä niitä tulo- tai henkilötietojen lähettämiseen.

Et koskaan tarvitse omien tulotietojesi katseluun ulkopuolista palvelua vaan näet tiedot kirjautumalla tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun. Tulorekisteri suosittelee, että et luovuta tulotietojesi katselu- tai käyttöoikeuksia ulkopuolisille palveluille. Tällaiset palvelut käyttävät tyypillisesti erityistä ohjelmistoa tai verkkosovellusta keräämään tietoa asiointipalvelun näkymästä.

Huolehdi koneesi turvallisuudesta

Pidä tietokoneesi suojattuna. Huolehdi, että koneessasi on ajantasainen

  • tietoturvapäivitys
  • palomuuri
  • virustorjunta.

Jos käytät palveluita yhteiskäytössä olevilla tietokoneilla, esimerkiksi kirjastossa, muista tyhjentää selaimen välimuisti asioinnin jälkeen. Tyhjentäminen tapahtuu kunkin selaimen omien ohjeiden mukaisesti. Jos käytät palveluitamme julkisella paikalla, kiinnitä huomiota myös siihen, etteivät muut ihmiset pääse näkemään tietojasi.

Tutustu Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturvaohjeisiin

Varo verkkohuijauksia

Tulorekisteri ei koskaan pyydä sähköpostilla tai tekstiviestillä henkilökohtaisia tietoja, kuten verkkopankkitunnuksia tai tilitietoja. Emme koskaan kysy puhelimitse, sähköpostitse tai millään muulla tavalla pankkitunnuksiin tai luottokorttiin liittyviä tietoja.

Emme myöskään pyydä sinua vahvistamaan rekisterissä olevia tietojasi. Saamme tiedot tuloistasi suoraan maksajilta.

Huijausviestit (myös phishing- tai kalasteluviesti) 

Huijausviesti on viesti, joka näyttää uskottavalta mutta jonka tarkoitus on haitallinen. Huijausviestin lähettäjä pyrkii siihen, että vastaanottaja tekisi jotain lähettäjälle hyödyllistä mutta vastaanottajalle vahingollista, esimerkiksi klikkaisi viestissä olevia haitallisia linkkejä tai liitteitä tai antaisi henkilökohtaisia tietoja, kuten luottokorttitietoja.

Viestin lähettäjän osoite on usein muokattu näyttämään luotettavalta. Voi vaikuttaa siltä kuin lähettäjä olisi esimerkiksi puhelinoperaattori, sähköpostipalvelu, postinjakeluyritys, verkkokauppa tai päivittäistavarakauppa. Viesti voi olla naamioitu myös niin, että se näyttää pankin tai viranomaisen lähettämältä.

Huijauksia on liikkeellä esimerkiksi

  • sähköpostitse
  • sosiaalisen median kanavissa
  • tekstiviesteinä
  • pikaviestipalveluissa
  • mobiilimaksusovelluksissa
  • puhelimitse.

Tyypillisesti huijausviestissä kerrotaan pankkitiliä tai luottokorttia koskevasta ongelmasta tai ilmoitetaan esimerkiksi noutamista odottavasta paketista, ja vastaanottajan pitäisi viestin mukaan toimia nopeasti.

Tällainen viesti kannattaa poistaa saman tien avaamatta sitä. Jos olet avannut viestin, älä avaa siinä olevia liitteitä tai linkkejä, koska voit saada niistä koneeseesi haittaohjelman. Älä myöskään vastaa viestiin tai anna mitään henkilökohtaisia tietojasi.

Esimerkiksi Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä sekä sähköpostitse että tekstiviesteinä. Viestissä saatetaan vaatia esimerkiksi maksamattomia veroja tai kertoa veronpalautuksesta, jota ei ole olemassa. Huijausviestien lisäksi Verohallinnon asiakkaita on yritetty houkutella huijaussivustoille hakukoneiden tarjoamien linkkien avulla.

Positiivisen luottotietorekisterin nimissä on puolestaan lähetetty tekstiviestejä, joissa on pyydetty tarkistamaan ja vahvistamaan rekisterissä olevia tietoja, vaikka rekisteri saa tiedot suoraan luotonantajilta.

Lue huijausviesteistä lisää Verohallinnon sivuilta

Tutustu myös Suomi.fi:n oppaaseen: Mitä teen, jos henkilötietojani on viety tai vuotanut

Haittaohjelmat

Tyypillisiä haittaohjelmia ovat virukset, vakoiluohjelmat ja kiristyshaittaohjelmat. Haittaohjelma voi päätyä koneellesi esimerkiksi huijausviestissä olevia liitteitä tai linkkejä avaamalla. Vältä epäilyttävien liitteiden ja linkkien avaamista.

Liikkeellä olevissa kiristyshaittaohjelmissa haittaohjelma luvataan poistaa, jos maksat tietyn rahasumman. Maksaminen ei yleensä kannata eikä myöskään takaa sitä, että saisit koneella olevat tietosi takaisin. Tämän takia tärkeistä tiedoista kannattaa aina pitää varmuuskopio toisessa laitteessa tai pilvipalvelussa.

Jos epäilet, että koneessasi on haittaohjelma, kytke kone irti verkosta. Usein haittaohjelmia on hankala poistaa, eikä niiden poistumisesta voi olla varma.

Havaitsitko palveluissamme tietoturvaongelman?

Jos epäilet verkkopalveluissamme tietoturvaongelmia tai olet saanut tulorekisterin nimissä lähetetyn huijausviestin, ota meihin yhteyttä puhelimitse asiakaspalvelumme numeroon 029 497 550.

Tutustu myös

Tulorekisterin tietoturvasertifikaatti

Sivu on viimeksi päivitetty 12.9.2024