Rajapinta-asiakkaat edelleen tyytyväisimpiä tulorekisteriin

23.11.2022

Tulorekisterin asiakastyytyväisyyden kokonaisarvosana on 3,5/5.

Viime vuosien tapaan tyytyväisimpiä tulorekisteriin ovat rajapintojen kautta asioivat. Rajapintakäyttäjät kuitenkin kokivat sekä suorituskyvyn että käytettävyyden heikentyneen verrattuna viime vuoteen. Eniten kritiikkiä saivat virheilmoitukset sekä tiedonsaanti häiriö- ja virhetilanteissa.

Asiakastyytyväisyyttä selvitettiin 3.10.–31.10.2022 tulorekisterin asiakasraadeille, tiedon käyttäjille ja ohjelmistotaloille lähetetyllä sähköisellä kyselyllä. Vastauksia saatiin 104 kappaletta. Kysely tehtiin nyt kuudetta kertaa.

Asiakastyytyväisyyskyselyiden kokonaisarvosanat vuosina 2019–2022
Kyselyn ajankohta

Kokonaisarvosana asteikolla 1–5

syksy 2022 3,5
syksy 2021 3,4
kevät 2021 3,2
syksy 2020 3,1
syksy 2019 2,8
kesä 2019 2,3

Samaan aikaan kohdennetun kyselyn kanssa julkaistiin verkkosivuilla kaikille avoin kysely. Verkkosivujen kyselyssä selvitettiin ilmoittamisen sujuvuutta sähköisessä asiointipalvelussa. Kyselyyn vastanneet antoivat asiointipalvelulle arvosanaksi 3,3/5. Kyselyyn vastasi 231 vastaajaa.

Tyytyväisyys ilmoittamiseen sähköisessä asiointipalvelussa kasvussa

Sähköisessä asiointipalvelussa ilmoittavien tyytyväisyys palveluun parani viime vuodesta sekä kohdennetussa kyselyssä että verkkosivujen kyselyssä.  Tiedon käyttäjien tyytyväisyys pysyi ennallaan.

Molemmissa kyselyissä tietojen ilmoittajat arvioivat tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun suorituskyvyn ja käytettävyyden parantuneen viime vuodesta.

 ‒ Olemme iloisia, että sähköisessä asiointipalvelussa ilmoittavien asiakastyytyväisyys on noussut. Uskomme, että asiointipalvelussa tekemämme muutokset ovat parantaneet käyttökokemusta, Tulorekisteriyksikön johtaja Terhi Holmström sanoo.

 Arvosanat rajapinnoille ja sähköiselle asiointipalvelulle kyselyittäin.
Arvosana palvelulle asteikolla 1–5 syksy 2022 syksy 2021
Rajapinnat, yhteisarvosana (kohdennettu kysely) 3,8 4,0
käytettävyys 3,6 4,0
suorituskyky 3,9 4,0
Sähköinen asiointipalvelu, asiakasraadit, yhteisarvosana (kohdennettu kysely) 3,5 3,3
käytettävyys 3,4 3,2
suorituskyky 3,6 3,3
Sähköinen asiointipalvelu, tiedon käyttäjät, yhteisarvosana (kohdennettu kysely) 3,4 3,4
käytettävyys 3,3 3,3
suorituskyky 3,6 3,5
Sähköinen asiointipalvelu, ilmoittajat, yhteisarvosana (verkkosivujen kysely) 3,3 3,1
käytettävyys 3,1 2,9
suorituskyky 3,5 3,2

Lue lisää edellisvuosien tuloksista:

Lue lisää sähköisen asiointipalvelun muutoksista:

Sivu on viimeksi päivitetty 23.11.2022