Saavutettavuusseloste – varmennepalvelu
Verohallinto pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja asiointipalvelunsa saavutettavuuden Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.
Tämä saavutettavuusseloste koskee sivustoa varmennepalvelu.vero.fi ja se on laadittu 17.6.2024. Tämän palvelun saavutettavuuden ovat arvioineet Verohallinnon saavutettavuusasiantuntijat.
Palvelun saavutettavuuden tila
Verohallinnon varmennepalvelu täyttää Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset osittain.
Varmennepalvelussa olevia saavutettavuuteen liittyviä puutteita tullaan korjaamaan vuoden 2025 aikana.
Ei-saavutettava sisältö (WCAG 2.1 tasojen A & AA kriteerien mukaan)
Seuraavat sisällöt tai toiminnot eivät ole vielä vaatimusten mukaisia:
- Tekstin koon muuttaminen: kun pelkkää tekstiä suurentaa 200 prosenttiin, osa navigaation teksteistä häviää näkyvistä tai tekstit menevät päällekkäin. (WCAG 1.4.4)
- Näppäimistöllä kohdistuksen ilmaisin ei ole aina näkyvä. (WCAG 2.4.7)
- Puutteita tekstin ja taustan sekä linkkitekstin ja taustan välisissä kontrastisuhteissa. Esimerkiksi tuotantovarmenteissa, tekstikentissä ja valintakentissä olevat vihje/ohjetekstit (placeholder) sekä "Hae varmennetta" -tekstin kontrasti taustaa vasten on liian heikko. (WCAG 1.4.3., 1.4.11)
- Näppäimistön kohdistuksen ilmaisin ei mene sivun alkuun sivua vaihdettaessa. Ruudunlukijakäyttäjälle ei välity tietoa sivulla kohdistuksen yläpuolella tapahtuvista muutoksista: Peruuta ja Tallenna muutokset -painikkeet sivun alussa. (Testi - ja tuotantovarmenne). (WCAG 2.4.3)
- Puutteita linkkien merkinnässä. Ruudunlukija lukee joissain tapauksissa turhaan logon otsikon. (WCAG 2.4.4.)
- Painikkeiden sijainti vaihtelee. Esimerkiksi Peruuta-, ja Tallenna- ja Lähetä tilaus -painikkeiden sijainti vaihtelee esim. sivuilla Muokkaa tietoja ja Tilaa uusi varmenne. (WCAG 3.2.3)
- Aikakatkaisun tapahduttua käyttäjä ohjautuu automaattisesti 'Istuntosi on vanhentunut' -sivulle, ilman että saa ilmoitusta ennakkoon aikakatkaisusta. (WCAG 2.2.1)
- Haku-toiminnallisuuksissa on saavutettavuuspuutteita ruudunlukijakäytössä. Esimerkiksi teksti 'Hae varmennetta' ei kerro mitä haetaan, mistä haetaan, millä hakuehdoilla voidaan hakea (esim. organisaation nimellä tai Y-tunnuksella haku ei toimi). (WCAG 3.3.2, 4.1.3)
- Toiminnan valmistumisen odottamisesta annettavaa statusviestiä ei ilmoiteta ohjelmallisesti. Esim. Varmennetilauksen lähettämisen jälkeen tulevasta vihreästä palkista, toiminnon suorittamisen olemisesta kesken, ei välity tietoa ruudunlukijakäyttäjälle (WCAG 4.1.3)
- Yhteystietokenttien ohjelmallisessa rakenteessa teknisen yhteyshenkilön tiedoissa on puutteita. Ruudunlukijakäyttäjälle ei kerrota, että kyseessä on ryhmä, jolloin esimerkiksi yhteystiedoissa “puhelinnumero” ei kerro, että kyseessä on teknisen henkilön yhteystieto. (WCAG 1.3.1)
- Käyttäjä ei voi tarkistaa, peruuttaa tai vahvistaa hakemusta ennen lopullista lähettämistä. Lähettäminen onnistuu pelkän enter-painikkeen painamisella. Käyttäjälle ei tarjota mahdollisuutta peruuttamiseen, vahvistamiseen tai tarkistamiseen. (WCAG 3.3.4)
Palaute ja yhteystiedot
Huomasitko saavutettavuuspuutteen? Ilmoita siitä meille! Voit ottaa yhteyttä tämän verkkolomakkeen kautta.
Verohallinnon varmennepalvelun saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Verohallinnon Tietovirrat-tuote.
Täytäntöönpanomenettely
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle. Lain ja siirtymäajan puitteissa Verohallinto pyrkii siihen, että palautteisiin vastataan kahden viikon sisällä palautteen antamisesta.
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
- saavutettavuusvaatimukset.fi
- saavutettavuus@avi.fi
- vaihde 0295 016 000