Ulkomaisen henkilöasiakkaan OmaVero-asiointi
EU-maan kansalaisena voit saada veroasiasi vireille Suomessa sähköisesti, kun täytät yhteydenottolomakkeen OmaVerossa.
Pääset kirjautumaan OmaVeroon, kun sinulla on toisen EU-maan myöntämä sähköinen tunnistustapa eli eIDAS-tunniste – esimerkiksi verkkopankkitunnukset.
-
Valitse painike Kirjaudu sisään.
-
Valitse Ulkomaalaisen tunnistustavat.
-
Valitse oman maasi tunnistusväline ja tunnistaudu palveluun.
-
Valitse kohdasta Yhteydenottopyyntö veroasioista linkki Tee yhteydenottopyyntö Verohallinnolle.
-
Yhteydenottopyynnössä on kaksi vaihetta: Pyynnön tiedot sekä Esikatsele ja lähetä.
Vaihe: Pyynnön tiedot.
- Jos sinulla on suomalainen henkilötunnus, ilmoita se.
- Ilmoita osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Näiden tietojen on tärkeää olla oikein, koska niiden avulla saamme sinuun yhteyden ja voimme vastata pyyntöösi.
-
- Valitse, mitä asiasi koskee:
- Verokortin tilaaminen tai työskentely Suomessa
- Työnantajana toimiminen Suomessa
- Verojen maksaminen Suomeen
- Muu Suomen verotukseen liittyvä asia.
- Kirjoita lisätiedot aiheesta, jota yhteydenottopyyntösi koskee.
- Valitse, mitä asiasi koskee:
-
Vaihe Esikatsele ja lähetä.
- Tarkista, että olet ilmoittanut kaikki tarvittavat tiedot. Jos tiedoissa on virheitä tai puutteita, palaa aiempaan vaiheeseen korjaamaan ne.
-
- Kun kaikki tiedot ovat oikein, valitse painike Lähetä.
-
Vastaa kysymykseen "Haluatko varmasti lähettää tämän pyynnön?": Valitse painike OK.
-
Saat ilmoituksen, että Verohallinto on vastaanottanut yhteydenottopyyntösi. Vastaamme pyyntöösi noin viikon kuluessa. Huomaa, että et voi muokata tai täydentää pyyntöäsi sen jälkeen, kun olet sen lähettänyt.