Helsingin takseilla ajoneuvot kunnossa, mutta ajopäiväkirjan pidossa yhä parannettavaa

Verohallinnon tiedote, 4.11.2024

Helsingissä toteutettiin perjantaina 1.11.2024 laaja viranomaisten taksiliikenteen yhteisvalvonta, jonka aikana tarkastettiin yhteensä 72 taksia. Tarkastetut ajoneuvot olivat hyväkuntoista ja kaikilla takseilla oli voimassa oleva liikennelupa. Eniten puutteita havaittiin ajopäiväkirjan pidossa.

Valvontaiskussa tarkastetuista 72 taksista puutteita havaittiin 34:ssä. Poliisi kirjoitti 28 sakkoa. Lisäksi 5:lle määrättiin liikennevirhemaksu.

Eniten puutteita havaittiin ajopäiväkirjan pidossa. Lisäksi havaittiin useita puutteita, jotka koskivat tietojen esilläpitoa, kuten kuljettajan ja luvanhaltijan nimen sekä yhteystietojen puuttumista.

Valvonnan positiivinen anti oli, että ajoneuvot olivat hyväkuntoisia, kaikki tarkastetut ajoneuvot oli rekisteröity luvanvaraiseen käyttöön ja kaikilla tarkastetuilla takseilla oli voimassa olevat liikenneluvat.

Valvonnassa myös muistutettiin kuljettajia taksinkuljettajan ajoluvan uusimisesta. Vuoden loppuun mennessä kaikkiaan noin 10 000 taksikuljettajalla on ajolupa vanhenemassa, joten loppuvuoteen on odotettavissa hakemusruuhkaa. Kuljettajan kannattaakin hakea taksinkuljettajan ajoluvan uusimista mahdollisimman pian, jotta hän voi varmistaa, että ajoluvan voimassaoloon ei tule katkoa.

Havaitut rikkeet tai puutteet:

  • kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä 22
  • luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä 17
  • hintatietojen esittämisessä puutteita 2
  • taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää 4
  • taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa 2
  • ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen 28
  • ajoneuvo oli katsastamaton 1
  • ajoneuvovero maksamatta 1.

Valvontaiskun suorittivat yhteistyössä Helsingin poliisi, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Etelä-Suomen Aluehallintovirasto ja Verohallinto.

Poliisilla on päävastuu taksiliikenteen valvonnasta

Monen viranomaisen yhteisvalvonta on tehokas tapa valvoa taksiliikennettä. Valvontaa suoritettiin Helsingin esikaupunkialueella. Valvonnassa havaittiin paljon puutteita.

– Sakkoja määrättiin pääosin siitä, että työntekijänä toimivalla kuljettajalla ei ollut esittää ajopäiväkirjaa tai se oli täytetty puutteellisesti. Liikennevirhemaksuja annettiin pääosin siitä, että kuljettajan nimi tai liikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot ei ollut nähtävillä matkustamossa, kommentoi ylikonstaapeli Arto Aaltonen valvonnan tuloksista.

– Liikenneturvallisuuden näkökulmasta todettuna ajoneuvokalusto oli hyväkuntoista ja liikennekelpoista. Puutteita havaittiin silti yllättävän paljon. Kyse on luvanvaraisesta ammattiliikenteestä ja sen myötä osaaminen pitää olla ammattimaisella tasolla, Aaltonen toteaa.

Yhteistoiminta eri viranomaisten kanssa toimi hyvin ja myös tulevaisuudessa tullaan järjestämään vastaavia valvontaiskuja.

Tietojen esittämisessä vielä parannettavaa

Valvonnassa ilmeni useita pieniä puutteita tietojen esittämisessä. Taksiliikenneluvan haltijoiden tulee varmistaa, että taksimatkustajat voivat nähdä hintatiedot, luvanhaltijan nimen ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimen selkeästi.

– Vaikka nämä puutteet eivät suoraan vaikuta liikenneturvallisuuteen, on tietojen asianmukainen esilläpito olennainen osa taksipalvelun laatua, toteaa Traficomin asiantuntija Tiina-Liisa Ruotsalainen.

Ajopäiväkirjan pidossa puutteita

Työsuojeluviranomainen (ESAVI) valvoi valvontaiskussa työaikaa, palkkausta, vuosilomia työterveyshuollon järjestämistä ja miten työntekijöitä on ohjeistettu väkivallanuhan varalle. Valvonnan tavoitteena on reilun kilpailun ja reilujen työehtojen edistäminen sekä harmaan talouden ehkäiseminen. Lisäksi työsuojeluviranomainen keräsi tarkastuksilla tietoa, jota se tulee hyödyntämään valvontatoiminnassaan.

Valvonnassa tavattiin sekä itsenäisiä yrittäjiä että työsuhteessa olevia työntekijöitä. Ajopäiväkirjaa ei ollut pitänyt 28 kuljettajaa. Ajopäiväkirjan pitämistä edellytetään työsuhteisilta kuljettajilta.

Taksivalvontaiskut ovat kehittäneet viranomaisyhteistyötä ja tiedonvaihdolla on saatu esimerkiksi lisää konkreettisia valvontakohteita työsuojeluviranomaiselle. Tarkastustoimintaa taksialan työnantajiin jatketaan valvontaiskuissa saatujen ja analysoitujen tietojen perusteella.

Verohallinto hyödyntää kerättyjä tietoja asiakkaiden riskiperusteisessa verovalvonnassa

Verohallinnon tehtävänä on varmistaa, että verot hoidetaan oikea-aikaisesti ja oikean määräisinä. Annettujen tietojen oikeellisuuden varmistamista varten harmaan talouden torjuntaan erikoistuneet verotarkastajat keräsivät valvonnassa tietoja taksialalla toimivilta yrityksiltä ja kuljettajilta. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään mm. palkanmaksuun, maksuliikenteeseen ja kalustoon liittyviä asioita.

Valvonnan yhteydessä kerätyt vertailutiedot tuottavat tietoa verovalvonnan riskienhallintaan. Tarvittaessa asiakkaita valvotaan tarkoituksenmukaisin tavoin ja keinoin. Käytännössä tämä tarkoittaa toimia asiakkaiden ohjaamisesta aina verotarkastuksiin riippuen siitä, onko kyse osaamattomuudesta vai tarkoituksellisesta verojen välttelystä. Apulaisjohtaja Tarja Valsi Verohallinnosta toteaa yhteisvalvonnan muiden viranomaisten kanssa mielekkääksi ja tarkoituksenmukaiseksi tavaksi toimia. Toimintamalli luo edellytykset toiminnan jatkuvalle kehittämiselle.

– Olemme oikein toimivien yrittäjien puolella, ja tavoitteemme on turvata yritysten reilu kilpailu puuttumalla epärehelliseen toimintaan alalla, sanoo Valsi.

Sivu on viimeksi päivitetty 4.11.2024