Vuoden 2024 verokortit ilmestyvät ensimmäisille asiakkaille OmaVeroon tänään – odota omaasi rauhassa

Verohallinnon tiedote, 27.11.2023

Kaikkien verokortit tulevat 13.12. mennessä OmaVeroon. Kiirettä uuden verokortin käyttöön ottamiseen ei ole, sillä tammikuussa käytetään vielä vuoden 2023 verokorttia.

Ensi vuoden verokorttien valmistuminen on alkanut, ja ensimmäisten asiakkaiden verokortit löytyvät nyt OmaVerosta. Verokortit valmistuvat kaikille asiakkaille vaiheittain 13.12. mennessä OmaVeroon.

– Kaikkien verokortit eivät valmistu samaan aikaan, sillä tehtävänä on verokortti peräti 4,9 miljoonalle asiakkaalle. Kannattaa siis odottaa rauhassa, vaikka oma verokortti ei valmistuisikaan ensimmäisten joukossa, sanoo ylitarkastaja Päivi Ylitalo Verohallinnosta.

Paperinen verokortti tulee kotiin vasta sen jälkeen, kun verokortti on valmistunut OmaVeroon.

Vuoden 2024 verokortin käyttöön ottamisella ei ole kiirettä, sillä tammikuussa käytetään vielä vuoden 2023 verokorttia.

Toimi näin, kun saat uuden verokortin

Kun uusi verokortti on saapunut, kannattaa tarkistaa siihen määritelty tuloraja. Tuloraja on tarkoitettu ajanjaksolle 1.2.2024–31.12.2024, ei siis koko kalenterivuodelle.

Ensi vuoden verokortin tuloraja perustuu joko vuoden 2022 verotustietoihin tai vuonna 2023 tehdyn muutosverokortin tietoihin.

Jos arvioi saavansa vuonna 2024 enemmän tai vähemmän tuloja kuin Verohallinto on laskenut, kannattaa tehdä uusi verokortti OmaVerossa.

Tulonhankkimismenot eivät siirry suoraan uudelle verokortille

Uusi verokortti kannattaa hakea myös, jos arvioi saavansa ensi vuodelta verovähennyksiä ja haluaa veroedut käyttöönsä heti. Kun verovähennykset on ilmoittanut verokorttihakemuksessa, esitäytetyn veroilmoituksen tarkistaminen on aikanaan suoraviivaisempaa.

Verokorttihakemukseen voi ilmoittaa esimerkiksi kotitalousvähennyksen, tulonhankkimismenot tai matkakuluvähennyksen.

Aiemmasta poiketen tulonhankkimismenot ei siirry automaattisesti edellisvuoden verokortilta uudelle verokortille.

- Harvalla meistä tulonhankkimisesta aiheutuneet menot, kuten työhuonevähennys tai työkaluista syntyvät kustannukset pysyvät vuodesta toiseen samanlaisina. Uuden verokortin saamisen jälkeen on hyvä hetki arvioida, millaisia tulonhankkimismenoja ensi vuonna syntyy, Ylitalo sanoo.

Työmatkakulut sen sijaan siirtyvät uudelle verokortille, jos ne on ilmoittanut verokortille edellisvuonna. Työmatkakulujen suuruus pitää tarkistaa itse.

Suurin osa työnantajista saa verokortin suoraan Verohallinnolta

Tarkistamisen ja mahdollisen muokkaamisen jälkeen uusi verokortti pitää toimittaa tulojen maksajalle tai varmistaa, että maksaja saa verokortin automaattisesti Verohallinnon järjestelmästä.

Suurimmalle osalle työnantajista verokortti siirtyy suoraan, mutta on työnantajan vastuulla ilmoittaa, miten omalla työpaikalla toimitaan.

Esimerkiksi Kelaan ja eläkeyhtiöille verokortit siirtyvät automaattisesti. Poikkeuksena ovat uusien eläkeläisten verokortit: useimmissa eläkeyhtiöissä tuoreen eläkeläisen täytyy toimittaa verokortti eläkkeen maksajalle.

Lähes 1,2 miljoonalle asiakkaalle Suomi.fi-viesti uudesta verokortista

Kun uusi verokortti ilmestyy OmaVeroon, siitä lähtee sähköpostilla tai mobiilisovelluksessa ilmoitus Suomi.fi-viestejä käyttäville asiakkaille. Suomi.fi-käyttäjiä on lähes 1,2 miljoonaa. He saavat verokortin ja muunkin veroasioita koskevan postin ainoastaan sähköisessä muodossa.

– Moni lähettää verokortin sähköisessä muodossa eteenpäin työnantajalle ja hoitaa veroasiansa muuten sähköisesti, joten kannattaa miettiä, luopuisiko kokonaan Verohallinnon paperipostista, Ylitalo sanoo.

Muut kuin Suomi.fi-viestien käyttäjät saavat sähköisen verokortin lisäksi myös paperisen verokortin.

Paperiset verokortit kolahtavat postilaatikkoon aikaisintaan 1. joulukuuta, mutta viimeistään loppiaiseen mennessä.

Sivu on viimeksi päivitetty 27.11.2023