Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Verotettavan tulon laskeminen henkilöverotuksessa

Antopäivä
28.1.2025
Diaarinumero
VH/8524/00.01.00/2024
Voimassaolo
28.1.2025 - Toistaiseksi
Valtuutussäännös
Laki Verohallinnosta (503/2010) 2 § 2 mom.
Korvaa ohjeen
VH/31/00.01.00/2024

Tässä ohjeessa käsitellään verotettavan ansiotulon laskemista kunnallisverotuksessa ja valtionverotuksessa sekä verotettavan pääomatulon laskemista. Ohjeessa käsitellään laskennassa huomioon otettavien tulonhankkimismenojen, puhtaasta ansiotulosta tehtävien vähennysten, viran puolesta tehtävien vähennysten sekä verosta tehtävien vähennysten edellytyksiä ja määriä.

Ohjeeseen on päivitetty työtulovähennyksen, eläketulovähennyksen,  perusvähennyksen sekä kotitalousvähennyksen määrät vuodelle 2025. Veronmaksukyvyn alentumisvähennystä koskevaa lukua 3.3.2 on myös päivitetty Verohallinnon yhtenäistämisohjeiden muutoksen vuoksi. Ohjeeseen on lisätty uusi luku 3.8, jossa kerrotaan takaisinperintävähennyksestä. Lisäksi ohjeeseen on tehty joitain teknisluonteisia tarkistuksia.

Ohjeesta on poistettu kokonaan ansiotulovähennystä koskevat asiat, koska vähennystä koskenut tuloverolain säännös on kumottu 1.1.2025 alkaen. Ansiotulovähennyksestä on kerrottu tarkemmin ohjeen aiemmissa versioissa.

1 Yleistä verotettavan tulon laskemisesta

Tuloverolain (1535/1992, TVL) 29 §:n mukaan veronalaista tuloa ovat jäljempänä tuloverolaissa säädetyin rajoituksin verovelvollisen rahana tai rahanarvoisena etuutena saamat tulot. Luonnollisen henkilön ja kuolinpesän tulo jaetaan kahteen tulolajiin, joita ovat pääomatulo ja ansiotulo. TVL 30 §:n mukaan luonnolliselle henkilölle ja kuolinpesälle lasketaan erikseen verotettava ansiotulo ja verotettava pääomatulo.

Verotettava tulo lasketaan tulolähteittäin, joita ovat elinkeinotoiminnan tulolähde, maatalouden tulolähde ja henkilökohtaisen tulon tulolähde (muun toiminnan tulolähde). Elinkeinotoiminnan ja maatalouden tulos lasketaan kumpikin erikseen ja otetaan huomioon aikaisempien vuosien tappioiden vähentämisen jälkeen jaettavana yritystulona.

TVL 30 §:n mukaan puhdas ansiotulo lasketaan vähentämällä ansiotulosta luonnolliset vähennykset. Puhdasta ansiotuloa laskettaessa otetaan huomioon myös verovelvollisen elinkeinotoiminnan tuloksesta ansiotuloksi jaettava määrä. Jaettavaa ansiotuloa laskettaessa on elinkeinotulosta ensin vähennettävä aikaisemmilta vuosilta vahvistetut elinkeinotoiminnan tappiot (KHO 20.12.2001 taltio 3183).

Verovuoden ansiotulo valtion- ja kunnallisverotuksessa lasketaan vähentämällä puhtaasta ansiotulosta tulosta tehtävät vähennykset. Verovuoden ansiotuloista vähennetään myös aikaisemmilta vuosilta vahvistetut ansiotulolajin tappiot. Vähennykset lasketaan sekä valtion- että kunnallisverotuksessa samalla tavalla.

TVL 30 §:n mukaan puhdas pääomatulo lasketaan vähentämällä pääomatulosta luonnolliset vähennykset. Verovuoden pääomatulo lasketaan vähentämällä puhtaasta pääomatulosta korot sekä TVL 59 §:ssä tarkoitettu tulolähteen tappio. Verotettava pääomatulo lasketaan vähentämällä verovuoden pääomatulosta aikaisemmilta vuosilta vahvistetut pääomatulolajin tappiot.

Tässä ohjeessa on jäljempänä käsitelty tarkemmin verotettavan ansiotulon laskentaa (luku 2), puhtaasta ansiotulosta valtion- ja kunnallisverotuksessa tehtäviä vähennyksiä (luku 3) sekä verotettavan pääomatulon laskentaa ja verotettavasta pääomatulosta tehtäviä vähennyksiä (luku 4). Ohjeen luvussa 5 on käsitelty verosta tehtäviä vähennyksiä.

Taulukko ansio- ja pääomatulojen verotuksen toimittamisesta (pdf)

2 Verotettavan ansiotulon laskenta

2.1 Vähennysjärjestelmä

Tuloverolain vähennysjärjestelmässä ansiotuloihin kohdistuvat vähennykset tehdään korkomenoja lukuun ottamatta ansiotuloista. Tulon hankkimisesta ja säilyttämisestä johtuneiden menojen vähentämisen jälkeen saadaan puhdas ansiotulo, josta tehdään yleiset ja sosiaaliset vähennykset. Näitä ovat muun muassa eläketulovähennys ja perusvähennys.

Pääomatulot eivät vaikuta puhtaasta ansiotulosta tehtävien vähennysten, kuten eläketulovähennyksen ja perusvähennyksen määrään (katso kuitenkin veronmaksukyvyn alentumisvähennys).

Ansiotulosta tehtävät vähennykset on tuloverolaissa (TVL) jaettu:

  • tulonhankkimismenoihin eli luonnollisiin vähennyksiin (31, 93−95 a §)
  • puhtaasta ansiotulosta valtion- ja kunnallisverotuksessa tehtäviin vähennyksiin (96−98 a §, 100 §, 105 - 106 §)

Lisäksi TVL:n 125−127 e §:ssä ovat säännökset verosta tehtävistä vähennyksistä. Myös alijäämähyvitys vähennetään verosta (TVL 131−134 §).

2.2 Luonnolliset vähennykset

TVL 29 §:n mukaan verovelvollisella on oikeus vähentää tuloistaan niiden hankkimisesta tai säilyttämisestä johtuneet menot (luonnolliset vähennykset). Luonnollisia vähennyksiä ei ole lueteltu laissa tyhjentävästi. Esimerkinomainen luettelo vähennyksistä on TVL 31 §:ssä.

TVL 95 § 1 momentin 1 kohdan mukaan verovelvollinen saa vähentää palkkatulostaan tulonhankkimisvähennyksenä 750 euroa, kuitenkin enintään palkkatulon määrän. Tulonhankkimisvähennys tehdään viran puolesta.

Palkkatulosta tehtävät luonnolliset vähennykset saadaan vähentää vain siltä osin kuin niiden yhteismäärä ylittää tulonhankkimisvähennyksen määrän. Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksut ja työttömyyskassamaksut sekä asunnon ja varsinaisen työpaikan välisten matkojen matkakustannusten vähennyskelpoinen osa (TVL 93 §) saadaan kuitenkin vähentää erikseen kokonaan tulonhankkimisvähennyksen rajoittamatta.

Luonnollisista vähennyksistä kerrotaan tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Tulonhankkimismenot ansiotuloista.

2.3 Puhdas ansiotulo

Puhdas ansiotulo on jäännös, joka saadaan, kun veronalaisesta ansiotulosta vähennetään luonnolliset vähennykset. Puhtaaseen ansiotuloon luetaan myös Suomessa veronalaiset ulkomailta saadut tulot. Merityötulovähennykseen oikeuttava merityötulo luetaan myös puhtaaseen ansiotuloon. Pääomatulot eivät vaikuta puhtaan ansiotulon määrään (katso myös KHO 20.12.2001 taltio 3183).

2.4 Ansiotulolajin tappio

Ansiotulolajin tappiolla tarkoitetaan sitä määrää, jolla verovelvollisen ansiotulojen hankkimisesta tai säilyttämisestä aiheutuneiden vähennysten yhteismäärä verovuonna ylittää hänen veronalaisten ansiotulojensa määrän (TVL 118 §:n 2 momentti).

Ansiotulolajin tappiota vahvistettaessa ei oteta huomioon vähennyksiä, jotka tehdään puhtaasta ansiotulosta. Tällaisia vähennyksiä ovat muun muassa eläketulovähennys ja veronmaksukyvyn alentumisvähennys. Tappiota vahvistettaessa ei oteta myöskään huomioon TVL 96 §:ssä tarkoitettuja pakollisia vakuutusmaksuja.

Tappio vahvistetaan jokaiselle verovelvolliselle erikseen, eikä ansiotulolajin tappiota voi vähentää esimerkiksi toisen perheenjäsenen ansiotuloista. Ansiotulolajin tappioita vähennetään luonnollisen henkilön verotuksessa seuraavan 10 verovuoden aikana sitä mukaa kuin näitä tuloja syntyy (TVL 118 §:n 1 momentti).

Tappiot vähennetään siinä järjestyksessä, jossa ne ovat syntyneet. Vahvistettu tappio vähennetään tulosta myös silloin, kun veroa ei tulon vähyyden vuoksi ole määrätty. Verovuonna vähentämättä jäänyt tappio vähennetään seuraavien verovuosien ansiotuloista sen jälkeen, kun ansiotuloista on ensin vähennetty verovuoden tulonhankkimiskulut sekä valtion- ja kunnallisverotuksessa tehtävät vähennykset. Tappio vanhenee 10 vuoden jälkeen eikä sitä voida enää tämän jälkeen vähentää verotuksessa.

Ennen verovuotta 2023 vahvistetut tappiot voivat olla valtion- ja kunnallisverotuksessa eri suuruiset, koska valtion- ja kunnallisverotuksessa tehtävät vähennykset erosivat toisistaan. Jos vuotta 2023 edeltäneeltä verovuodelta vahvistettu tappio on eri suuruinen kunnallis- ja valtionverotuksessa, vuodesta 2023 alkaen tappiona vähennetään näistä suurempi. Tappio vanhenee edellä kuvatulla tavalla 10 vuoden jälkeen.

3 Puhtaasta ansiotulosta valtion- ja kunnallisverotuksessa tehtävät vähennykset

3.1 Eläkevakuutusmaksut

3.1.1 Yleistä

Pakollinen eläkevakuutus on vakuutus, jonka vakuutettu tai työnantaja on velvollinen lain sitovan säännöksen tai työehtosopimuksen tai muun sellaisen nojalla ottamaan. Lakisääteinen eläkevakuutus on laajempi käsite. Se kattaa myös ehdoiltaan laissa säädellyt eläkevakuutukset, joiden ottaminen on vapaaehtoista. Pakollisten ja lakisääteisten vakuutusten lisäksi on olemassa yksilöllisiä vapaaehtoisia eläkevakuutuksia.

Verovelvollisen ja hänen puolisonsa ottamien vapaaehtoisten yksilöllisten eläkevakuutusten verotus on vuodesta 2005 alkaen siirtynyt pääomatuloverotuksen piiriin (TVL 772/2004). Vakuutusmaksut vähennetään pääomatulosta ja vakuutuksen perusteella saatu eläke verotetaan pääomatulona. Eläke verotetaan kuitenkin ansiotulona siltä osin, kuin sen maksut on aikanaan vähennetty ansiotulosta.

Eläkevakuutuksista kerrotaan tarkemmin Verohallinnon ohjeissa Työnantajan ottamat vapaaehtoiset eläkevakuutukset ja Pitkäaikaissäästämissopimuksen ja vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen verotus. Eläkevakuutusmaksujen vähentämisestä kansainvälisissä tilanteissa on kerrottu tarkemmin ohjeessa Menojen vähennyskelpoisuus kansainvälisissä tilanteissa.

Luonnollisen henkilön maksamat eläkevakuutusmaksut ovat kokonaan tai osittain vähennyskelpoisia (TVL 54 d ja TVL 96 §). Joidenkin vakuutusten maksuja ei voi vähentää lainkaan. Tällaisia ovat esimerkiksi kertamaksullisen eläkevakuutuksen maksut.

Eläkevakuutusmaksun perusteella ei vahvisteta tappiota, koska vähennys tehdään puhtaasta ansiotulosta (TVL 118 ja TVL 30 §:n 3 momentti).

3.1.2 Pakolliset ja lakisääteiset vakuutusmaksut

TVL 96 §:n 1 momentin mukaan verovelvollisella on oikeus vähentää puhtaasta ansiotulostaan lakisääteinen työntekijän eläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu ja sairausvakuutuksen päivärahamaksu sekä omasta ja puolisonsa pakollisesta eläkevakuutuksesta suorittamansa maksut.

Vähennyskelpoisia ovat myös lakisääteisestä eläkevakuutuksesta ja tällaiseen eläkkeeseen liittyvästä eläkesäätiössä tai eläkekassassa kollektiivisesti järjestetystä lisäeläketurvasta suoritetut vakuutusmaksut.

Lakisääteisten eläkevakuutusten vakuutusmaksut eivät pienennä yksilöllisten, vapaaehtoisten vakuutusten vakuutusmaksujen vähennysoikeutta. Jos henkilö esimerkiksi maksaa osan työnantajan ottaman kollektiivisen eläkevakuutuksen maksuista, hänellä on tämän lisäksi oikeus vähentää omia vapaaehtoisia eläkevakuutusmaksujaan.

3.1.3 Puolison eläkevakuutusmaksujen vähentäminen

Lakisääteinen työntekijän eläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu sekä sairausvakuutuksen päivärahamaksu ovat henkilökohtaisia vähennyksiä, joita ei voi siirtää puolisolle. Pakolliset eläkevakuutusmaksut voidaan vähentää joko omassa tai puolison verotuksessa.

Verovelvollisen oman tai hänen puolisonsa eläkevakuutuksen maksujen vähennyskelpoisuuden edellytyksenä on lisäksi, että saman vakuutuksen maksuja ei ole vähennetty elinkeinotulosta tai maatalouden tulosta (TVL 96 § 2 momentti). Pakollisen eläkevakuutuksen maksut vähennetään sen puolison ansiotuloista, joka on vaatinut vähennystä. Vaatimus on esitettävä ennen vähennysvuodelta toimitettavan verotuksen päättymistä.

Jos vähennystä ei voida tehdä siten kuin puolisot ovat sitä vaatineet, se tehdään ensisijaisesti sen puolison tuloista, jonka valtionverotuksen puhtaan ansiotulon määrä on suurempi (TVL 96 § 3 momentti).

Verovelvollisen ottamien vapaaehtoisten eläkevakuutusten maksuja ei voi siirtää puolisolle vähennettäväksi.

3.1.4 Yrittäjät, maatalousyrittäjät, apurahansaajat ja urheilijat

Yksityisen liikkeen- ja ammatinharjoittajan samoin kuin maatalousyrittäjän pakolliset ja muut lakisääteiset eläkevakuutusmaksut ovat kokonaan vähennyskelpoisia. Maatalouden ja elinkeinotoiminnan tulosta voidaan vähentää vain pakolliset eläkevakuutusmaksut. Tuloverolain mukaan ansiotulosta voidaan vähentää pakollisten maksujen (joita ei ole vähennetty elinkeinotulosta) lisäksi myös muut lakisääteiset ja vapaaehtoiset maksut. Tapaturmavakuutusmaksuista myös vapaaehtoiset maksut ovat vähennyskelpoisia elinkeinotulosta. Maatalousyrittäjien vapaaehtoisista tapaturmavakuutusmaksuista on vähennyskelpoista vain MATA -vapaa-ajan tapaturmavakuutusten maksut.

Apurahansaaja voi olla apurahatyöskentelystään maatalousyrittäjän eläkelain mukaan vakuutettu. Apurahansaaja voi vähentää maksamansa eläkevakuutusmaksut TVL 96 §:n yleisäännöksen perusteella. Apurahansaajan MYEL-vakuutukseen liittyvän ryhmähenkivakuutuksen sekä tapaturmavakuutuksen (992/2008) maksut vähennetään TVL 96 §:n 5 momentin perusteella.

Urheilijan tapaturma- ja eläketurvasta annetun lain (276/2009) 15 §:ssä tarkoitetulla urheilijalla on oikeus vähentää puhtaasta ansiotulostaan mainitussa pykälässä tarkoitetun vakuutuksen maksut.

3.1.5 Kollektiivisesti järjestetty lisäeläketurva

TVL 96 a §:n mukaan verovelvollisella on oikeus vähentää puhtaasta ansiotulostaan eläkesäätiössä, eläkekassassa tai vakuutusyhtiössä kollektiivisesti järjestetystä lisäeläketurvasta suorittamiansa maksuja 5 prosenttia eläketurvan järjestäneen työnantajan verovelvolliselle verovuonna maksaman palkan määrästä, kuitenkin enintään 5 000 euroa vuodessa.

Maksut eivät ole vähennyskelpoisia siltä osin kuin niiden määrä ylittää työnantajan lisäeläketurvasta maksaman määrän. Vähennyskelpoisuuden edellytyksenä on lisäksi, että eläkettä aletaan maksaa vanhuuseläkkeenä aikaisintaan vakuutetun täytettyä tuloverolaissa säädetyn iän.

Jos työntekijä oli mukana kollektiivisessa eläkejärjestelyssä ennen 6.5.2004, ja hän maksaa työnantajan ottaman kollektiivisen eläkevakuutuksen maksuja, ne ovat hänen verotuksessaan vähennyskelpoisia täysimääräisenä, jos järjestetty lisäeläketurva vastaa eduiltaan enintään rekisteröityä lisäeläketurvaa. Maksujen vähentäminen ei pienennä hänen muuta vähennysoikeuttaan.

Kollektiivisista eläkevakuutuksista on kerrottu tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Työnantajan ottamat vapaaehtoiset eläkevakuutukset.

3.2 Merityötulovähennys

Merityötulon verotuksessa otetaan huomioon merimiesammatin erityisolosuhteet myöntämällä merityötulosta niin sanottu merityötulovähennys. Merityötulovähennyksestä säädetään TVL 97 §:ssä. Merityötulovähennys myönnetään TVL 74 §:ssä tarkoitetun merityötulon saajalle.

Merityötulovähennyksen määrä on 20 prosenttia merityötulon kokonaismäärästä, kuitenkin enintään 7 000 euroa. Verovelvollisen merityötulon kokonaismäärän ylittäessä 50 000 euroa merityötulovähennyksen määrä pienenee 5 prosentilla merityötulon kokonaismäärän 50 000 euroa ylittävältä osalta (299/2015).

Kauko- ja niin sanotussa cross-trade -liikenteessä (kolmansien maiden välisessä liikenteessä) työskenteleville vähennys myönnetään korotettuna. Korotus on 170 euroa jokaiselta täydeltä kalenterikuukaudelta, jonka aikana alus ei käy Suomen satamassa tai muutoin Suomen rajojen sisäpuolella ja jonka ajan verovelvollinen työskentelee aluksessa (niin sanottu cross-trade ‑vähennys). Korotusta ei myönnetä siltä kalenterikuukaudelta, jona matka on alkanut, jos aloittamispäivä ei ole kalenterikuukauden ensimmäinen. Sitä vastoin matkan päättymiskuukaudelta korotus myönnetään, vaikka matka päättyisikin kesken kalenterikuukauden.

Merityötulon verotuksesta ja merityötulosta tehtävistä vähennyksistä kerrotaan tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Merityötulon verotus.

3.3 Veronmaksukyvyn alentumisvähennys

3.3.1 Vähennyksen edellytykset ja määrä

Veronmaksukyvyn alentumisvähennyksestä säädetään TVL 98 §:ssä. Jos verovelvollisen veronmaksukyky hänen ja hänen perheensä käytettävissä olevat tulot ja varallisuus huomioon ottaen on erityisistä syistä, kuten elatusvelvollisuuden, työttömyyden tai sairauden johdosta olennaisesti alentunut, vähennetään hänen puhtaasta ansiotulostaan kohtuullinen määrä, ei kuitenkaan enempää kuin 1 400 euroa. Vähennys myönnetään täysin sadoin euroin.

Vähennystä myönnettäessä otetaan huomioon verovelvollisen ja hänen perheensä kokonaistilanne. Ensin tutkitaan, onko veronmaksukyky lain tarkoittamasta erityisestä syystä olennaisesti alentunut. Sen jälkeen tutkitaan, onko vähennys myönnettävissä ottaen huomioon verovelvollisen ja hänen perheensä veronalaiset ja verovapaat tulot ja varallisuus.

Erityisiä vähennysperusteita ovat lain mukaan elatusvelvollisuus, työttömyys ja sairaus. Nämä perusteet ovat vain esimerkkejä, mutta ne ovat erityisen merkityksellisiä harkittaessa vähennyksen myöntämistä. Erityisenä vähennysperusteena on oikeuskäytännössä pidetty myös kehitysvammaisen, CP-lapsen tai kuulovammaisen lapsen huoltamista kotihoidossa (KHO 1971 taltio 3461, KHO 4.5.1979 taltio 2056). Näissäkin tapauksissa on tutkittava, onko vähennyksen myöntäminen kohtuullista verovelvollisen tuloihin ja varallisuuteen nähden.

Lain sanamuodon mukaan oman lapsen tai muun huollettavan elättäminen tai elatusavun maksaminen voivat olla hyväksyttäviä syitä vähennyksen myöntämiselle. Elatusvelvollisuusvähennykseen oikeutetulle veronmaksukyvyn alentumisvähennys myönnetään elatusvelvollisuuden perusteella kuitenkin vain poikkeustapauksissa.

Verovelvollisen ikää sellaisenaan ei voida katsoa veronmaksukykyä vähentäväksi tekijäksi, koska eläketulovähennysjärjestelmän tarkoituksena on turvata erityisesti pienituloisten eläkeläisten asema. Opiskelusta johtuva tulojen vähäisyys ei yleensä oikeuta veronmaksukyvyn alentumisvähennykseen.

Työttömyyden vuoksi veronmaksukyvyn ei voida katsoa sillä tavoin vähentyneen, että työttömälle olisi myönnettävä pelkästään tällä perusteella erityinen vähennys. Jos verovelvollinen on pitkäaikaistyötön, työttömyyden ohella on tällöinkin otettava huomioon työttömän huoltovelvollisuus, velat ja tulot sekä muut työttömän veronmaksukykyyn vaikuttavat tekijät, ja harkittava, olisiko hänelle myönnettävä veronmaksukyvyn olennaisen alentumisen perusteella annettava vähennys.

Veronmaksukykyä alentavana erityisenä syynä ei voida yleensä pitää myöskään ylivelkaantumista, joka johtuu verovelvollisen omista toimenpiteistä, kuten esimerkiksi siitä, että verovelvollinen on hankkinut tulotasoonsa nähden liian kalliin asunnon. Vähennystä ei myöskään myönnetä pelkästään sillä perusteella, että verovelvollisen velkojen korkojen määrä on huomattavan suuri.

Sen sijaan jos ylivelkaantuminen johtuu siitä, että verovelvollinen on ostanut uuden asunnon ennen vanhan asunnon myyntiä, eikä ole saanut yrityksistä huolimatta myytyä vanhaa asuntoaan kohtuullisessa ajassa, voidaan tätä pitää veronmaksukykyä alentavana erityisenä syynä. Tässäkin tilanteessa on vähennystä harkittaessa otettava huomioon verovelvollisen ja hänen perheensä käytettävissä olevat tulot ja varallisuus.

Jos verovelvollinen on takaajana joutunut maksamaan takaamiaan velkoja ja niiden korkoja, pelkästään tälläkään perusteella ei yleensä voida myöntää veronmaksukyvyn alentumisvähennystä. Jos takausvastuu on johtanut tilanteeseen, että verovelvollinen on joutunut esimerkiksi myymään omaisuuttaan takausvelvoitteen suorittamiseksi, saattaa tämä olla veronmaksukykyä alentava erityinen tekijä.

Vähennys voidaan myöntää, vaikka veronmaksukyvyn alentumisperuste on syntynyt vasta verotusvuonna. Vähennys voidaan myöntää myös verovuonna kuolleen henkilön kuolinpesälle. Jos veronmaksukyvyn alentumisvähennyksen myöntämisen edellytykset selvästi ilmenevät veroilmoituksesta, vähennys tehdään verovelvollisen pyytämättäkin. Veronmaksukyvyn alentumisvähennys voidaan myöntää molemmille puolisoille, jos vähennyksen myöntämisperusteet ovat olemassa.

Veronmaksukyvyn alentumisvähennystä ei yleensä voida myöntää täysimääräisenä, jos yksinäisen verovelvollisen vuositulon määrä ylittää 17 500 euroa tai puolisoiden yhteenlaskettu vuositulon määrä ylittää 26 500 euroa. Vähennystä ei myönnetä osittaisenakaan, jos yksinäisen verovelvollisen vuositulon määrä ylittää 27 000 euroa tai puolisoiden yhteenlaskettu vuositulon määrä ylittää 40 000 euroa. Edellä mainittuja tulorajoja korotetaan 2 500 eurolla jokaista verovelvollisen huollettavana olevaa lasta kohti.

Vuositulolla tarkoitetaan verovelvollisen puhtaiden ansiotulojen ja pääomatulojen yhteismäärää.

3.3.2 Vähennys yksinomaan suurten sairauskulujen perusteella

TVL 98 §:n 2 momentin mukaan yksinomaan sairaudesta johtuneiden kustannusten perusteella verovelvollisen veronmaksukyvyn voidaan katsoa olennaisesti alentuneen vain, jos hänen ja hänen perheenjäsentensä yhteenlaskettujen sairauskustannusten määrä verovuonna on vähintään 700 euroa ja samalla vähintään 10 prosenttia verovelvollisen puhtaiden pääomatulojen ja ansiotulojen yhteismäärästä. Perheenjäseninä pidetään verovelvollisen puolisoa ja alaikäisiä lapsia.

Poikkeuksellisen suuria sairauskuluja pidetään laissa tarkoitettuna erityisenä syynä harkittaessa sitä, onko verovelvollisen veronmaksukyky olennaisesti alentunut. Kustannukset sokeritaudin, keliakian tai muun sairauden edellyttämästä ruokavaliosta voivat niin ikään olla perusteena vähennyksen myöntämiselle (KHO 1979-II-596). Vaikka TVL 98 §:n 2 momentin edellytykset (700 euroa ja 10 prosenttia) täyttyisivät, vähennyksen myöntämistä harkittaessa otetaan kuitenkin aina ensin huomioon verovelvollisen ja hänen perheensä käytettävissä olevat yhteiset tulot sekä varallisuus (KHO 1996-B-528).

Yksinomaan suurten sairauskulujen perusteella vähennys myönnetään, edellyttäen, että tuloverolain 98 §:n 2 momentin edellytykset täyttyvät, yleensä seuraavasti:

  • Vähennys on 500 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 10 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 27 000 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 6 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 40 000 euroa vuodessa.
  • Vähennys on 700 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 12 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 27 000 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 7,5 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 40 000 euroa vuodessa.
  • Vähennys on 900 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 14 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 27 000 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 9 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 40 000 euroa vuodessa.
  • Vähennys on 1 000 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 16 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 27 000 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 10,5 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 40 000 euroa vuodessa.
  • Vähennys on 1 200 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 18 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 23 500 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 12 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 35 000 euroa vuodessa.
  • Vähennys on 1 400 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 20 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 17 500 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 13,5 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 26 500 euroa vuodessa.
  • Edellä mainittuja tulorajoja korotetaan 2 500 eurolla jokaista verovelvollisen huollettavana olevaa lasta kohti.

Kaikista tulorajoista voidaan tapauskohtaisen harkinnan ja esitetyn selvityksen perusteella poiketa.

Jos verovelvollisen tulot ylittävät yllä mainitut ylimmät tulorajat, veronmaksukyvyn alentumisvähennys sairauskulujen perusteella harkitaan tapauskohtaisesti.

Esimerkki 1: Verovelvollisen eläketulo vuonna 2024 on ollut 16 000 euroa. Hänellä ei ole ollut puolisoa eikä muita tuloja. Verovelvollisen sairauskulut ovat olleet yhteensä 3 500 euroa.

Verovelvollisen puhdas ansio- ja pääomatulo on ollut 16 000 euroa, joten se eivät ylitä Verohallinnon yhtenäistämisohjeiden mukaista vuosikohtaista 27 000 euron ylärajaa. Hänen sairauskulunsa ovat olleet (3 500 euroa / 16 000 euroa) x 100 = 21,88 % hänen puhtaasta ansiotulostaan.

Verohallinnon yhtenäistämisohjeiden mukainen veronmaksukyvyn alentumisvähennys on tässä tapauksessa sen enimmäismäärä 1 400 euroa.

Esimerkki 2: Verovelvollisen palkkatulo vuonna 2024 on ollut 22 000 euroa ja luonnolliset vähennykset 1 000 euroa. Hänellä ei ole ollut muita tuloja, joten hänen puhdas ansiotulonsa on ollut 21 000 euroa. Verovelvollisen sairauskulut ovat olleet yhteensä 3 500 euroa.

Vuonna 2024 verovelvollisen puolison eläketulo on ollut 12 000 euroa ja verotettava vuokratulo 4 000 euroa. Puolisolla ei ole ollut muita tuloja tai vähennyksiä, joten hänen puhtaat ansio- ja pääomatulonsa ovat olleet yhteensä 12 000 euroa + 4 000 euroa = 16 000 euroa.

Verovelvollisen ja hänen puolisonsa yhteiset puhtaat ansio- ja pääomatulot ovat olleet 21 000 euroa + 16 000 euroa = 37 250 euroa, joten ne eivät ylitä Verohallinnon yhtenäistämisohjeiden mukaista vuosikohtaista 40 000 euron ylärajaa. Verovelvollisen sairauskulut ovat olleet 3 500 euroa / (21 000 euroa + 16 000 euroa) x 100 = 9,46 % hänen ja hänen puolisonsa yhteisistä puhtaista ansio- ja pääomatuloista.

Verohallinnon yhtenäistämisohjeiden mukainen veronmaksukyvyn alentumisvähennys on tässä tapauksessa 900 euroa.

Jos perheessä on huollettavana kehitysvammainen alaikäinen lapsi ja perheen veronalaiset kokonaistulot ovat alle 57 000 euroa, veronmaksukyvyn alentumisvähennyksenä vähennetään 1 100 euroa. Jos tulot ovat yli 57 000 euroa, vähennystä ei myönnetä. Erityistilanteissa vähennys voi olla edellä mainittua suurempi.

Vähennyksen myöntämisestä yksinomaan sairauskulujen perusteella on ohjeistettu Verohallinnon yhtenäistämisohjeissa.

3.4 Lahjoitusvähennys

Lahjoitusvähennyksestä säädetään TVL 98 a §:ssa. Säännöksen mukaan luonnollinen henkilö tai kuolinpesä saa vähentää puhtaasta ansiotulostaan vähintään 850 euron ja enintään 500 000 euron suuruisen rahalahjoituksen, joka on tehty tiedettä tai taidetta edistävään tarkoitukseen Euroopan talousalueella olevalle julkista rahoitusta saavalle yliopistolle tai korkeakoululle taikka näiden yhteydessä olevalle yliopistorahastolle.

Lahjoitusvähennyksestä kerrotaan tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Lahjoitusvähennys henkilöverotuksessa.

3.5 Eläketulovähennys

TVL 100 §:n mukaan verovelvollisen puhtaasta ansiotulosta vähennetään eläketulovähennys.

Eläke maksetaan yleensä lakisääteisen ja/tai yksilöllisen eläkevakuutuksen perusteella. Eläke voi myös perustua muuhun vakuutukseen kuin eläkevakuutukseen. Lisäksi se voi perustua yksityisoikeudelliseen oikeustoimeen, kuten kauppaan tai testamenttiin ja joissakin tapauksissa myös oikeuden päätökseen. Eläketulon erottaminen muista vakuutuskorvauksista ja toistuvaissuorituksista on eläketulovähennyksen vuoksi tärkeää.

Eläketulovähennystä ei myönnetä esimerkiksi erilaisista vakuutuksista saaduista päivärahoista tai niitä vastaavista ohimenevän työkyvyttömyyden perusteella saaduista korvauksista, koska niitä ei voida pitää eläketuloina. Liikennevakuutuksen ja potilasvakuutuksen perusteella maksettava ansionmenetyskorvaus on vahinkopäivästä lukien vuoden kuluttua katsottu eläkkeeksi, vaikka eläkepäätöstä ei olisi tehtykään. Ennen vuoden määräajan täyttymistäkin ansionmenetyskorvaus voi olla kuitenkin eläkettä, jos siitä on tehty päätös. Eläkkeensaajalle maksettu kuntoutusraha ei oikeuta eläketulovähennykseen.

Oikeutta eläketulovähennykseen ei ole TVL 112 a §:n 3 momentin tarkoitus ja sanamuoto huomioiden, jos aikanaan maksettu työttömyyspäiväraha katsotaan taannehtivasti eläketuloksi siten, että eläkelaitokset maksavat taannehtivasti eläkkeen määrän aikaisemman veronalaisen työttömyyspäivärahan maksajalle (KHO 2011:71).

Täyden eläketulovähennyksen määrä lasketaan siten, että täyden kansaneläkkeen määrä kerrotaan ensiksi luvulla 1,173 ja tulo pyöristetään seuraavaan täyteen kymmenen euron määrään. Eläketulovähennys ei kuitenkaan voi olla eläketulon määrää suurempi. Jos verovelvollisen puhdas ansiotulo ylittää täyden eläketulovähennyksen määrän, eläketulovähennystä pienennetään 51 prosentilla ylimenevän osan määrästä. Siltä osin kuin verovelvollisen puhdas ansiotulo ylittää 22 500 euroa, vähennyksen määrä kuitenkin pienenee 19,6 prosentilla ylittävältä osalta. Puhdas ansiotulo on verovelvollisen ansiotulojen määrä, josta on vähennetty luonnolliset vähennykset. Täyden eläketulovähennyksen määrää laskettaessa täytenä kansaneläkkeenä pidetään yksinäiselle henkilölle verovuonna maksetun täysimääräisen kansaneläkkeen määrää.

Vuonna 2025 valtionverotuksen eläketulovähennyksen enimmäismäärä on 11 030 euroa.

Verotuksessa ei myönnetä osittaistakaan eläketulovähennystä, jos verovelvollisen puhdas ansiotulo vuonna 2025 ylittää noin 48 930 euroa.

Esimerkki 3: Verovelvollisella on vuonna 2025 eläketuloa 18 000 euroa. Hänellä ei ole muita ansiotuloja, joten puhdas ansiotulo on 18 000 euroa. Eläketulovähennys lasketaan seuraavasti: puhtaasta ansiotulosta vähennetään eläketulovähennyksen enimmäismäärä 11 030 euroa (18 000 euroa – 11 030 euroa = 6 970 euroa). Tämä eläketulovähennyksen enimmäismäärän ylittävä osa 6 970 euroa kerrotaan 51 prosentilla, jolloin saadaan täyden eläketulovähennyksen pienenemäksi 3 554,70 euroa.

Valtionverotuksessa myönnettävä eläketulovähennys on tässä tapauksessa 7 475,30 euroa (11 030 euroa – 3 554,70 euroa).

Esimerkki 4: Verovelvollisella on vuonna 2025 eläketuloa 30 000 euroa. Hänellä ei ole muita ansiotuloja, joten puhdas ansiotulo on 30 000 euroa. Eläketulovähennys lasketaan seuraavasti: 22 500 euroon saakka puhtaasta ansiotulosta vähennetään ensin eläketulovähennyksen enimmäismäärä 11 030 euroa (22 500 euroa – 11 030 euroa = 11 470 euroa). Tämä eläketulovähennyksen enimmäismäärän ylittävä osa 11 470 euroa kerrotaan 51 prosentilla, jolloin saadaan täyden eläketulovähennyksen pienenemäksi 5 849,70 euroa. Koska verovelvollisen eläketulon määrä ylittää 22 500 euroa, pienennetään eläketulovähennystä vielä 19,6 prosentilla 22 500 euroa ylittävältä osalta (19,6% x (30 000 euroa – 22 500 euroa) = 1 470 euroa).

Valtionverotuksessa myönnettävä eläketulovähennys on tässä tapauksessa 3 710,30 euroa (11 030 euroa – 5 849,70 euroa – 1 470 euroa).

Eläkkeiden verotuksesta kerrotaan tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Eläketulon verotus.

3.6 Invalidivähennys

Invalidivähennys on poistettu 1.1.2023 alkaen. Invalidivähennyksestä on kerrottu tarkemmin ohjeen aiemmissa versioissa.

3.7 Opintorahavähennys

Yhdessä perusvähennyksen kanssa opintorahavähennys turvaa opintotukijärjestelmän mukaisen 12 kuukaudelta lasketun opintorahan verottomuuden, jos tuen saajalla ei ole muita ansiotuloja.

TVL 105 §:n mukaan verovelvollisen puhtaasta ansiotulosta vähennetään opintorahavähennys, jos verovelvollinen on saanut opintotukilaissa tarkoitettua opintorahaa. Sen täysi määrä on 2 600 euroa, kuitenkin enintään opintorahan määrä. Vähennystä pienennetään 50 prosentilla siitä määrästä, jolla verovelvollisen puhtaan ansiotulon määrä ylittää opintorahavähennyksen täyden määrän.

Verovelvollisen puhtailla ansiotuloilla tarkoitetaan sitä ansiotulojen määrää, josta on vähennetty luonnolliset vähennykset. Pääomatulot eivät vaikuta opintorahavähennyksen määrään. Opintorahavähennystä ei myönnetä, jos puhtaat ansiotulot ovat 7 800 euroa tai sitä suuremmat.

Opiskelijalle on voitu myöntää opintotukietuutena opintorahaa, opintotuen asumislisää ja opintolainan valtiontakausta. Kaksi viimeksi mainittua eivät kuitenkaan oikeuta opintorahavähennykseen, koska ne ovat verovapaita etuja.

Esimerkki 5: Opintorahavähennys niissä tapauksissa, joissa verovelvollisella ei ole muita ansiotuloja kuin pelkkää opintorahaa:

opintoraha 2 000 euroa
opintorahavähennys 2 000 euroa, eli enintään opintorahan määrä

Esimerkki 6: Opintorahavähennys silloin, kun ansiotulot ylittävät täyden opintorahavähennyksen määrän:

Palkkatulot 4 120 euroa, opintoraha 2 000 euroa ja luonnolliset vähennykset 750 euroa.

Puhdas ansiotulo on 5 370 euroa (4 120 + 2 000 - 750 euroa), joten opintorahavähennystä alennetaan puolella siitä määrästä, jolla puhtaat ansiotulot ylittävät opintorahavähennyksen täyden määrän.

Opintorahavähennys on 1 215 euroa eli 2 600 – (5 370 – 2 600) x 0,5 = 1 215.

3.8 Takaisinperintävähennys

Takaisinperintävähennyksestä säädetään TVL 112 a §:n 1 momentissa. Jos verovelvollinen maksaa takaisin aikaisempana vuonna aiheetta saamaansa eläkettä, opintorahaa tai muuta veronalaista lakisääteistä etuutta niin myöhään, että suoritusta ei voida ottaa huomioon etuudensaajan alkuperäisen suorituksen maksuvuoden verotuksessa, takaisin maksettu määrä vähennetään takaisinmaksuvuoden verotuksen oikaisuna samalla tavoin kuin puhtaasta ansiotulosta tehtävät vähennykset. Vähennys tehdään muiden vähennysten jälkeen ennen perusvähennystä.

Takaisinperintävähennyksestä kerrotaan tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Eläkkeiden ja etuuksien takaisinperintä.

3.9 Perusvähennys

TVL 106 §:ssä säädetään verotuksen perusvähennyksestä. Jos verovelvollisen luonnollisen henkilön puhdas ansiotulo edellä mainittujen vähennysten jälkeen ei ole 4 115 euron määrää suurempi, on siitä vähennettävä tämän tulon määrä. Jos puhtaan ansiotulon määrä mainittujen vähennysten jälkeen ylittää täyden perusvähennyksen määrän, vähennystä pienennetään 18 prosentilla yli menevän tulon määrästä.

Perusvähennystä määrättäessä otetaan huomioon kaikki verovelvollisen veronalaiset ansiotulot. Myös ulkomailta saadut tulot otetaan huomioon perusvähennystä myönnettäessä. Sitä vastoin pääomatulot eivät vaikuta perusvähennyksen määrään. Ennen perusvähennyksen laskemista tulosta vähennetään muut tuloverolaissa säädetyt vähennykset.

Vuonna 2025 verotuksen perusvähennystä ei myönnetä osittaisenakaan, jos verovelvollisen puhtaan ansiotulon määrä edellä mainittujen vähennysten jälkeen ylittää noin 26 976 euroa.

Esimerkki 7: Eläke on 18 000 euroa ja verotuksen eläketulovähennys 7 475,30 euroa vuonna 2025.

Ennen perusvähennystä tehdään kaikki muut vähennykset; tässä esimerkissä eläketulovähennys. Eläketulovähennyksen jälkeen ansiotulon määrä (18 000,00 euroa – 7 475,30 euroa = 10 524,70 euroa) ylittää perusvähennyksen enimmäismäärän 3 980 euroa. Ylimenevän tulon osalta vähennystä pienennetään 18 prosentilla. Vähennystä pienennetään 1 153,75 euroa (18 % x (10 524,70 euroa – 4 115 euroa)).

Myönnettävän perusvähennyksen määrä on siten 2 961,25 euroa (4 115 euroa – 1 153,75 euroa).

4 Verotettavan pääomatulon laskenta

4.1 Pääomatulosta tehtävät vähennykset

Pääomatulosta tehtävistä vähennyksistä säädetään TVL 54 – 60 §:ssä. Verovelvollisella on oikeus vähentää pääomatuloista niiden hankkimisesta tai säilyttämisestä johtuneet menot TVL 54 §:n nojalla. Näiden luonnollisten vähennysten vähentämisen jälkeen saadaan puhdas pääomatulo.

Verovuoden pääomatulo saadaan, kun puhtaasta pääomatulosta vähennetään luovutusvoitoista vähentämättä jäänyt luovutustappio, TVL 59 §:ssä tarkoitetut elinkeino- ja maataloustulolähteen verovuoden tappio, verotusyhtymän maatalouden verovuoden tappio, korot sekä vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen ja pitkäaikaissäästämissopimuksen maksut.

TVL 58 §:n mukaan verovelvollisella on oikeus vähentää pääomatuloistaan velkojensa korot, jos velka on tulonhankkimisvelka. Asuntolainan korkovähennys poistui kokonaisuudessaan 1.1.2023 alkaen. Korkojen vähentämisestä kerrotaan tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Korkojen vähentäminen henkilöverotuksessa.

4.2 Pääomatulolajin alijäämä

Jos pääomatuloihin kohdistuvat menot ylittävät pääomatulojen määrän, syntyy alijäämä. Pääomatulolajin alijäämä määritellään TVL 60 §:n 1 momentissa. Jos luonnollisen henkilön tai kuolinpesän vähennyskelpoisten tulonhankkimismenojen, korkomenojen ja pääomatulosta vähennettävien TVL 59 §:ssä tarkoitettujen tappioiden yhteismäärä on suurempi kuin veronalaisten pääomatulojen yhteismäärä, erotus on pääomatulolajin alijäämä.

Pääomatulolajin alijäämä lasketaan seuraavasti:

Pääomatulot
 - Tulonhankkimismenot
 - Tulolähteen tappio
 - Korot
Alijäämä (jos miinusmerkkinen)

Jos verovelvollisella ei ole pääomatuloja eikä pääomatuloista tehtäviä muita vähennyksiä kuin korkoja, alijäämä on sama kuin korkojen määrä. Puolisoilla alijäämä muodostuu kummallekin itsenäisesti hänen omien pääomatulojensa ja niihin kohdistuvien vähennysten perusteella. Alijäämän perusteella verovelvollisella on oikeus ansiotulosta määrättävistä veroista myönnettävään alijäämähyvitykseen (TVL 131 - 134 §).

Pääomatulolajin alijäämää vahvistettaessa ei oteta huomioon TVL 50 §:n tarkoittamaa omaisuuden luovutustappiota, TVL 53 b §:n tarkoittamaa osakesäästötilin tappiota eikä TVL 35 §:ssä tarkoitettua säästöhenkivakuutuksen, kapitalisaatiosopimuksen tai määräaikaisen eläkevakuutuksen tappiota.

4.3 Alijäämähyvitys

4.3.1 Alijäämähyvityksen määrä, lapsikorotus ja puolisokorotus

TVL 131 §:n 1 momentin mukaan alijäämähyvitys on pääomatulon tuloveroprosentin mukainen osuus samana verovuonna syntyneestä pääomatulolajin alijäämästä. Alijäämähyvitys on 30 prosenttia pääomatulon alijäämästä.  Alijäämähyvityksen laskennassa otetaan huomioon vain samana verovuonna syntynyt pääomatulolajin alijäämä. Ansiotulosta menevästä verosta ei näin ollen voida vähentää aikaisemmilta vuosilta syntynyttä pääomatulolajin alijäämää (tappiota).

Alijäämähyvityksen enimmäismäärä on kuitenkin enintään 1 400 euroa. Tätä enimmäismäärää korotetaan 400 eurolla, jos verovelvollisella tai puolisoilla yhdessä on ollut elätettävänään alaikäinen lapsi. Lapsikorotus on 800 euroa, jos tällaisia lapsia on ollut kaksi tai useampia. Jos verovelvolliseen sovelletaan puolisoita koskevia säännöksiä, korotetaan sen puolison alijäämähyvityksen enimmäismäärää, jonka ansiotuloista määrättävän valtion tuloveron määrä on suurempi, elleivät puolisot ole toisin vaatineet.

Puolisot voivat vaatia lapsikorotuksen jaettavaksi lapsikohtaisesti siten, että toinen puoliso saa 400 euroa ja toinen puoliso 400 euroa. Sen sijaan lapsikorotusta ei voida pilkkoa niin, että toinen puoliso saisi esimerkiksi 200 euroa ja toinen 600 euroa.

Esimerkki 8: A on yksinhuoltaja ja hänellä on yksi alaikäinen lapsi. A:n vuokratulot ovat 5 000 euroa. Hänellä on tulonhankkimisvelan korkoja 5 500 euroa.

Esimerkkilaskelma
  Pääomatulo Ansiotulo
+ Vuokratulot 5 000 euroa Palkkatulot 30 000 euroa
- Tulonhankkimislainan korot 5 500 euroa  
Alijäämä 500 euroa  
Alijäämähyvitys:    
30 %  500 eurosta = 150 euroa  
Enintään 1 400 euroa  
Lapsikorotus + 400 euroa  
Yhteensä 1 800 euroa  
Ansiotulosta määrätyt verot   12 000 euroa
- Alijäämähyvitys   150 euroa
Määrättävä vero   11 850 euroa

Esimerkissä verovelvollinen saa vähentää koko alijäämän määrän alijäämähyvityksenä ansiotulosta määrätystä verosta. Pääomatulolajin tappiota ei synny.

Puolisoiden verotuksessa alijäämähyvityksen enimmäismäärä on yhteinen siten, että puolison enimmäismäärästä käyttämättä jäävä osa siirretään toiselle puolisolle. TVL 131 §:n 2 momentin mukaan jos verovelvollisen, johon sovelletaan puolisoita koskevia säännöksiä, tuloveroprosentin mukainen osuus samana verovuonna syntyneestä pääomatulolajin alijäämästä ylittää alijäämähyvityksen enimmäismäärän, verovelvollisen alijäämähyvityksen enimmäismäärää korotetaan sillä määrällä, jolla verovelvollisen puolison alijäämähyvitys alittaa hänen alijäämähyvityksensä enimmäismäärän.

Jos toisen puolison alijäämä ja alijäämähyvitys on 0 euroa, korotetaan toisen puolison alijäämähyvitystä 1 400 eurolla, jolloin hänen alijäämähyvityksen enimmäismäärä on yhteensä 2 800 euroa.

Esimerkki 9: Puolisolla A on tulonhankkimisvelan korkoja 8 000 euroa ja puolisolla B tulonhankkimisvelan korkoja 300 euroa. Kummallakaan puolisolla ei ole pääomatuloja. Puolisoilla ei ole lapsia.

Esimerkkilaskelma
  A B
Pääomatulot 0 euroa 0 euroa
Vähennyskelpoiset korot 8 000 euroa 300 euroa
Alijäämähyvitys (30%) 2 400 euroa 90 euroa
Alijäämähyvityksen enimmäismäärä 1 400 euroa 1 400 euroa
Jää käyttämättä 0 euroa 1 310 euroa
A:n korotettu enimmäismäärä 2 710 euroa  

A:n alijäämähyvitys 2 400 euroa ylittää hänen alijäämähyvityksensä enimmäismäärän 1 400 euroa. B:n alijäämähyvitys 90 euroa alittaa hänen alijäämähyvityksensä enimmäismäärän 1 400 euroa. Tämän vuoksi A:n alijäämähyvityksen enimmäismäärää korotetaan B:n käyttämättä jääneen alijäämähyvityksen enimmäismäärällä 1 400 euroa - 90 euroa = 1 310 euroa.

Vaikka B:llä ei olisi ansiotuloista määrättyjä veroja ja hän vaatisi oman alijäämähyvityksensä vähennettäväksi A:n verosta, siirretään A:lle B:n käyttämättömänä enimmäismääränä sama määrä eli 1 310 euroa.

4.3.2 Erityinen alijäämähyvitys

Vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen ja pitkäaikaissäästämissopimuksen maksut vähennetään pääomatulosta tulonhankkimismenojen, pääomatuloista vähennettävien TVL 59 §:n mukaisten tappioiden ja korkomenojen jälkeen. Siltä osin kuin pääomatulot eivät riitä maksujen vähentämiseen, huomioidaan vähentämättä jäänyt osa niin sanottuna erityisenä alijäämähyvityksenä.

Pääomatulon veroprosentin mukainen osa pääomatuloista vähentämättä jääneestä maksusta vähennetään ansiotulon verosta (TVL 131 a §). Maksujen perusteella ei vahvisteta pääomatulolajin tappiota (TVL 60 § 3 momentti).

4.3.3 Alijäämähyvitysten vähentäminen

Ensisijaisesti alijäämähyvitys vähennetään verovelvollisen ansiotulosta valtiolle suoritettavasta tuloverosta (TVL 132 §). Ennen alijäämähyvityksen vähentämistä valtionverosta vähennetään valtionverotuksen elatusvelvollisuusvähennys (TVL 127 §) sekä kotitalousvähennys (TVL 127 c §). Pelkästään ansiotulosta menevästä valtion tuloverosta vähennettävä määrä on kuitenkin enintään 3/4 koko alijäämähyvityksen määrästä.

Koko alijäämähyvityksen määrästä 3/4 ylittävä osa vähennetään muista veroista kuin pelkästään ansiotulosta menevästä valtion tuloverosta. Alijäämähyvitys vähennetään muista veroista myös silloin, kun valtion ansiotuloveron määrä ei riitä alijäämähyvityksen tekemiseksi. Se osa alijäämähyvityksestä, jota ei vähennetä pelkästään ansiotulosta valtiolle menevästä tuloverosta, vähennetään valtiolle suoritettavasta tuloverosta, kunnallisverosta, vakuutetun sairausvakuutusmaksusta ja kirkollisverosta. Alijäämähyvitystä ei vähennetä sairausvakuutusmaksun päivärahamaksusta tai yleisradioverosta. Hyvitys jaetaan vähennettäväksi eri veroista näiden verojen määrän suhteessa TVL 132 §:n mukaan tehdyn vähennyksen jälkeen (TVL 133 §).

Esimerkki 10: A:n eläketulo on 40 000 euroa ja pääomatulojen tulonhankkimismenot 3 000 euroa. Muita tuloja tai vähennyksiä A:lla ei ole. Täten A:n pääomatulolajin alijäämä on 3 000 euroa, josta alijäämähyvitys on 0,3 x 3 000 euroa eli 900 euroa. Alijäämähyvitystä vähennetään pelkästään ansiotulosta menevästä valtion tuloverosta 3/4 x 900 eli 675 euroa. Loppuosa 225 euroa jaetaan vähennettäväksi eri veroista näiden verojen määrän suhteessa.

Jos verovelvolliselle ei ole määrätty verotettavasta ansiotulosta veroja tai niiden määrä ei riitä alijäämähyvityksen vähentämiseen, alijäämähyvitys tai siitä vähentämättä jäänyt määrä voidaan verovelvollisen vaatimuksesta vähentää toisen puolison ansiotulosta suoritettavasta verosta (TVL 134 §).

Vaatimus alijäämähyvityksen vähentämisestä puolisolla on tehtävä ennen verotuksen päättymistä. Alijäämähyvitys vähennetään puolisolla samalla tavalla kuin se olisi vähennetty verovelvolliselle määrätyistä veroista. Se osa alijäämästä, jota ei ole vähennetty alijäämähyvityksenä puolisonkaan verosta, vahvistetaan verovelvolliselle pääomatulolajin tappioksi.

Esimerkki 11: Puolisot A ja B. A:lla ei ole pääomatuloja, vähennyskelpoiset tulonhankkimisvelan korot ovat 3 000 euroa, ansiotuloista määrätyt verot ovat 650 euroa. B:lla ei myöskään ole pääomatuloja, tulonhankkimisvelan korot ovat 4 000 euroa ja ansiotuloista määrätyt verot ovat 9 300 euroa. A on vaatinut alijäämähyvityksen vähentämistä puolison verosta siltä osin kuin sitä ei voi vähentää hänen omista veroistaan.

Esimerkkilaskelma
Puoliso A
  Pääomatulo Ansiotulo
+ Pääomatulot 0 euroa  
-Tulonhankkimisvelan korot 3 000 euroa  
Alijäämä 3 000 euroa  
Alijäämähyvitys:    
30 % 3 000 eurosta = 900 euroa  
Enintään 1 400 euroa  
Ansiotuloista määrätyt verot   650 euroa
- Alijäämähyvitys   900 euroa
Määrättävä vero   0 euroa
Vähentämättä jää   250 euroa
Puoliso B
+ Pääomatulot 0 euroa  
- Tulonhankkimisvelan korot 4 000 euroa  
Alijäämä 4 000 euroa  
Alijäämähyvitys:    
30 % 4 000 eurosta = 1 200 euroa  
Enintään 1 400 euroa  
Ansiotulosta määrätyt verot   9 300 euroa
- B:n oma alijäämähyvitys   1 200 euroa
- A:n vähentämättä jäänyt alijäämähyvitys   250 euroa
Määrättävä vero   7 850 euroa

Alijäämähyvityksen enimmäismäärän ylimenevän osan vähennyskelpoisuutta ei menetetä lopullisesti. Se vahvistetaan pääomatulolajin tappioksi.

Erityinen alijäämähyvitys vähennetään TVL 132 §:n 2 momentin mukaisesti alijäämähyvityksen jälkeen, joten se ei vaikuta alijäämähyvityksen huomioimiseen.

Erityinen alijäämähyvitys tai siitä vähentämättä jäänyt määrä siirretään puolisolle, jos verovelvollisen omat verot eivät riitä erityisen alijäämähyvityksen tekemiseen. Erityinen alijäämähyvitys vähennetään puolison verosta ilman vaatimusta (TVL 134 § 2 momentti). Erityiseen alijäämähyvitykseen ei sovelleta enimmäismääriä, vaan enimmäismäärä muodostuu vähennyskelpoisten maksujen perusteella.

4.4 Pääomatulolajin tappio

Siltä osin kuin alijäämää ei ole otettu huomioon verosta tehtävänä vähennyksenä, se vahvistetaan pääomatulolajin tappioksi (TVL 60 §:n 2 momentti). Erityisen alijäämähyvityksen perusteella ei kuitenkaan vahvisteta pääomatulolajin tappiota.

Pääomatulolajin tappiota voi syntyä sen vuoksi, että alijäämää ei voida kokonaan alijäämähyvityksen enimmäismäärän takia vähentää ansiotulosta määrätystä verosta. Pääomatulolajin tappiota voi syntyä myös sen vuoksi, että ansiotulosta määrätyt verot eivät riitä alijäämähyvityksen vähentämiseen.

Pääomatulolajin tappio lasketaan seuraava

Pääomatulolajin tappio =

alijäämä – (100/30 x verosta vähennetty alijäämähyvitys)

Pääomatulolajin tappio vähennetään seuraavan 10 verovuoden aikana pääomatulosta sitä mukaa kuin pääomatuloa syntyy (TVL 118 §:n 3 momentti). Pääomatulolajin tappion perusteella ei voi enää myöhempinä vuosina saada alijäämähyvitystä ansiotulosta määrätyistä veroista.

Esimerkki 12: Verovelvollisella on tulonhankkimisvelan korkoja 17 000 euroa. Hänellä ei ole pääomatuloja tai muita pääomatuloista tehtäviä vähennyksiä. Ansiotuloista määrätyt verot ja maksut ovat 770 euroa.

Esimerkkilaskelma
  Pääomatulo Ansiotulo
+ Pääomatulot 0 euroa  
- Tulonhankkimisvelan korot 17 000 euroa  
Alijäämä 17 000 euroa  
Alijäämähyvitys:    
30 % 17 000 eurosta = 5 100 euroa  
Enintään 1 400 euroa  
Ansiotulosta määrätyt verot   770 euroa
- Alijäämähyvitys   1 400 euroa
Määrättävä vero   0 euroa
Vähentämättä jää   630 euroa

Pääomatulolajin tappio lasketaan vähentämällä alijäämästä 100/30 x verosta vähennetty alijäämähyvitys: 17 000 euroa - (100/30 x 770 euroa) = 14 433 euroa.

5 Verosta tehtävät vähennykset

5.1 Veron määräytyminen

Luonnollisen henkilön ja kuolinpesän on suoritettava valtiolle tuloveroa verotettavasta ansiotulostaan progressiivisen tuloveroasteikon perusteella ja verotettavasta pääomatulostaan tuloveroprosentin mukaan. Luonnollisen henkilön on eläketulostaan suoritettava valtiolle lisäksi eläketulon lisäveroa 5,85 prosenttia siltä osin kuin eläketulo vähennettynä eläketulovähennyksen määrällä ylittää 47 000 euroa.

Luonnollisen henkilön ja kuolinpesän on suoritettava kunnallisverotuksen verotettavasta tulostaan tuloveroa kunnalle kuntalain (365/1995) 66 §:n mukaan vahvistetun tuloveroprosentin mukaan.

Pääomatulosta suoritetaan tuloveroa 30 prosenttia (pääomatulon tuloveroprosentti). Siltä osin kuin verovelvollisen verotettavan pääomatulon määrä ylittää 30 000 euroa, pääomatulosta suoritetaan veroa 34 prosenttia.

5.2 Työtulovähennys

TVL 125 §:n mukaan ansiotulosta valtiolle suoritettavasta tuloverosta vähennetään työtulovähennys. Siltä osin kuin vähennys ylittää ansiotulosta valtiolle suoritettavan tuloveron määrän, se tehdään kunnallisverosta, sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksusta ja kirkollisverosta näiden verojen suhteessa. Työtulovähennys tehdään ennen muita tuloverosta tehtäviä vähennyksiä.

Vähennys lasketaan verovelvollisen veronalaisten palkkatulojen, muusta toiselle suoritetusta työstä, tehtävästä tai palveluksesta saatujen ansiotulojen, ansiotulona pidettävien käyttökorvausten, ansiotulona verotettavan osingon, jaettavan yritystulon ansiotulo-osuuden sekä yhtymän osakkaan elinkeinotoiminnan tai maatalouden ansiotulo-osuuden perusteella. Vähennystä ei lasketa esimerkiksi urheilijan palkkiosta tai muusta ansiotulosta.

Vähennys on 18 prosenttia edellä tarkoitettujen tulojen määrästä. Vähennyksen enimmäismäärä on kuitenkin 3 225 euroa. Jos verovelvollinen on ennen vuoden 2025 alkua täyttänyt 65 vuotta, työtulovähennyksen enimmäismäärä on 4 425 euroa. Lisäksi vähennyksen enimmäismäärää korotetaan 50 euroa jokaisesta verovelvollisella huollettavana olevasta alaikäisestä lapsesta. Yksihuoltajille korotus on 100 euroa lasta kohden. Alaikäisellä lapsella tarkoitetaan lasta, joka ei ole täyttänyt 17 vuotta ennen verovuoden alkua.

Verovelvollisen puhtaan ansiotulon ylittäessä 24 250 euroa vähennyksen määrä pienenee 2,22 %:lla, kun puhdas ansiotulo ylittää 24 250 euroa ja 3,44 %:lla, kun puhdas ansiotulo ylittää 42 550 euroa.

Esimerkki 13: Verovelvollisen palkkatulo on 45 000 euroa, matkakulut omavastuun jälkeen 1 740 euroa ja tulonhankkimisvähennys 750 euroa, joten hänen puhdas ansiotulonsa on 42 510 euroa.

Työtulovähennyksen määrä: 18 % x 45 000 euroa = 8 100 euroa. Vähennyksen enimmäismäärä on kuitenkin 3 225 euroa.

Koska puhtaan ansiotulon määrä on suurempi kuin 24 250 euroa, vähennyksen määrää pienennetään 2,22 prosentilla siltä osin kuin puhdas ansiotulo ylittää 24 250 euroa. Vähennystä pienennetään 2,22 % x (42 510 euroa – 24 250 euroa) = 405,37 euroa.

Myönnettävän työtulovähennyksen määrä on 3 225 euroa – 405,37 euroa = 2 819,63 euroa.

Jos verovelvollinen ei ole täyttänyt ennen vuoden 2025 alkua 65 vuotta eikä hänellä ole huollettavia lapsia, vähennyksen saaminen edellyttää, että verovelvollisen puhdas ansiotulo ei vuonna 2025 ylitä noin 124 490 euroa.

Esimerkki 14: Verovelvollisen palkkatulo on 100 000 euroa ja tulonhankkimisvähennys 750 euroa, joten hänen puhdas ansiotulonsa on 99 250 euroa. Verovelvollisella on puolisonsa kanssa yksi huollettava lapsi, jonka perusteella vähennyksen enimmäismäärää korotetaan 50 eurolla.

Työtulovähennyksen määrä: 18 % x 100 000 euroa = 18 000 euroa. Tässä tapauksessa vähennyksen enimmäismäärä on 3 225 euroa + 50 euroa eli 3 275 euroa.

Koska verovelvollisen puhtaan ansiotulon määrä ylittää 24 250 euroa, vähennyksen määrää pienennetään 2,22 prosentilla siltä osin kuin puhdas ansiotulo ylittää 24 250 euroa ja 3,44 prosentilla, kun puhdas ansiotulo ylittää 42 550 euroa. Vähennystä pienennetään siten 2,22 % x (42 550 euroa – 24 250 euroa) = 406,26 euroa ja 3,44 % x (99 250 euroa – 42 550 euroa) = 1 950,48 euroa.

Myönnettävän työtulovähennyksen määrä on 3 275 euroa – 406,26 euroa – 1 950,48 = 918,26 euroa.

5.3 Valtionverotuksen elatusvelvollisuusvähennys

TVL 127 §:ssä säädetään valtionverotuksen elatusvelvollisuusvähennyksestä. Säännöksen mukaan verovelvollisen, joka on verovuonna suorittanut lapsen elatusta koskevan lainsäädännön mukaisella sopimuksella tai tuomiolla vahvistettua elatusapua, ansiotulosta valtiolle suoritettavasta tuloverosta vähennetään kahdeksasosa hänen verovuonna maksamansa elatusavun määrästä, kuitenkin enintään 80 euroa alaikäistä lasta kohden. Vähennys tehdään vain sen henkilön verosta, joka on maksanut elatusapua (vähennystä ei voi siirtää tehtäväksi verovelvollisen puolison verosta).

Elatusvelvollisuusvähennyksen voi siis saada vanhempi, joka on maksanut verovuonna elatusmaksuja lapsestaan. Edellytyksenä on, että elatusmaksut perustuvat lapsen elatusta koskevan lainsäädännön mukaiseen sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen. Lapsen elatuksesta annetun lain (704/1975) mukaan elatusapua koskeva sopimus on tehtävä kirjallisesti ja se on toimitettava hyvinvointialueelle vahvistettavaksi. Lain 4 §:n mukaan elatusapu voidaan vahvistaa maksettavaksi, jos vanhempi ei muulla tavoin huolehdi lapsen elatuksesta tai jos lapsi ei pysyvästi asu vanhempansa luona.

Myös vastaava ulkomailla tuomiolla tai toimivaltaisen viranomaisen vahvistamalla päätöksellä tai sopimuksella maksettavaksi määrätty tai sovittu elatusapu voi oikeuttaa elatusvelvollisuusvähennykseen. Verovelvollisen on esitettävä selvitys siitä, että kyse on ulkomaisen toimivaltaisen viranomaisen vahvistamasta elatusapupäätöksestä.

Vähennys myönnetään vain alaikäiselle lapselle maksetun elatusavun perusteella. Alaikäisellä lapsella tarkoitetaan tuloverolaissa lasta, joka on verovuoden alussa (1.1.) alle 17-vuotias. Esimerkiksi vuodelta 2025 toimitettavassa verotuksessa alaikäisiä ovat vuosina 2008 – 2025 syntyneet lapset.

Jos verovelvolliseen sovelletaan puolisoita koskevia säännöksiä, hänellä ei ole oikeutta yhteisten lasten osalta elatusvelvollisuusvähennykseen (KHO 1992-B-525). Tällainen tilanne on kyseessä esimerkiksi silloin, jos avopari, jolla on yhteinen lapsi, asuu jatkuvasti yhteisessä taloudessa.

Hyvinvointialue on voinut päättää, että vanhempi maksaa elatusavun kertamaksuna, jos se on tarpeen lapsen elatuksen turvaamiseksi vastaisuudessa. Edellytyksenä on se, että kertamaksu on kohtuullinen elatusavun maksajan maksukykyyn nähden. Jos vanhempi maksaa elatusmaksun kertamaksuna, elatusvelvollisuusvähennys myönnetään vain sinä verovuonna, jona kertamaksu on suoritettu.

5.4 Kotitalousvähennys

TVL 127 a §:n mukaan verovelvollinen saa vähentää verosta osan käyttämässään asunnossa tai vapaa-ajan asunnossa tehdystä työstä maksamistaan määristä. Vähennykseen oikeuttaa tavanomainen kotitalous- hoiva- tai hoitotyö sekä asunnon ja vapaa-ajan asunnon kunnossapito- tai perusparannustyö. Vähennyksen enimmäismäärä vuodesta 2025 alkaen on 1 600 euroa. Öljylämmityksestä luopumiseen kohdistuvien töiden perusteella myönnettävän vähennyksen enimmäismäärä kuitenkin säilyy 3 500 eurossa vuoden 2027 loppuun saakka. Vähennys myönnetään vuodesta 2025 alkaen siltä osin, kuin vähennettävä osa kustannuksista ylittää 150 euron omavastuun.

Kotitalousvähennyksestä kerrotaan tarkemmin Verohallinnon ohjeessa Kotitalousvähennys verotuksessa.

5.5 Opintolainavähennys

Opintolainavähennyksestä säädetään opintotukilain (65/1994) 16 c – 16 f §:ssä ja TVL 127 d ja 127 e §:ssä sekä verotusmenettelystä annetun lain (VML, 1558/1995) 16 ja 65 §:ssä. Opintolainavähennys koskee vain niitä korkeakouluopiskelijoita, jotka ovat aloittaneet ensimmäiset tutkintoon johtavat opintonsa ennen 1.8.2014. Opintolainavähennyksen uusilla opiskelijoilla korvaa opintolainahyvitys, joka on säädetty TVL 92 § 1 momentin 14 kohdassa verovapaaksi sosiaalietuudeksi.

Kansaneläkelaitos ratkaisee, onko verovelvollinen oikeutettu opintolainavähennykseen ja opintolainavähennyksen enimmäismäärään. Verohallinto saa Kelalta opintolainavähennystä varten tarpeelliset tiedot. Verohallinto myöntää vähennyksen vuosittain Kelan antamien tietojen perusteella, eikä sitä tarvitse erikseen vaatia.

Esimerkki 15: Vähennykseen oikeuttavaa opintolainaa on 10 000 euroa. Opintolainavähennyksen enimmäismäärä on 2 250 euroa (= 30 % x (10 000 e – 2 500 e)). Opintolainaa lyhennetään verovuonna 1 000 euroa. Käyttämätöntä vähennystä jää seuraaville vuosille 1 250 euroa (2 250 – 1 000).

Lainan lyhennys 1 000 euroa vähennetään maksettavasta verosta. Vero on esimerkissä 750 euroa, joten verovuodelta ei jää maksettavaa veroa. Koska vero ei riitä koko summan vähentämiseen, syntyy 250 euroa opintolainavähennyksen veroalijäämää. Alijäämä vähennetään seuraavien 10 vuoden veroista, kunnes alijäämä tulee käytetyksi.

johtava veroasiantuntija Tero Määttä

veroasiantuntija Sami Paajanen

Sivu on viimeksi päivitetty 30.1.2025