Vissa kreditupplysningsregisterutdrag har haft bristfälliga löneuppgifter mellan 1.10.-6.11.2024. Felet gäller endast en del av kreditupplysningsregisterutdrag som beställts under den tidsperioden. De saknande löneuppgifterna har överförts till registret den 7.11.2024. Löneuppgifterna visas nu korrekt i utdragen. Vi beklagar eventuella besvär som detta kan ha orsakat. Läs mer i vår nyhet.

1.2 Meddelande om beställda utdrag ur kreditupplysningsregistret via Suomi.fi-meddelanden

Du får ett meddelande när en kreditgivare har beställt ett utdrag av dina uppgifter ur kreditupplysningsregistret. Meddelandena skickas via Suomi.fi-meddelanden. Försäkra dig i tjänsten Suomi.fi att du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden. 

Hur fungerar meddelandena?

Standardinställningen är att meddelandena skickas, så du får meddelandena automatiskt om du redan använder Suomi.fi-meddelanden.

Meddelandet skickas en gång per dygn om ett eller flera utdrag av dina uppgifter har beställts ur kreditupplysningsregistret under det senaste dygnet.

Hur kan meddelandena tas ur bruk?

Om du inte vill få meddelanden kan du ta bort skickandet av meddelanden i det positiva kreditupplysningsregistrets e-tjänst. Läs närmare anvisningar i punkten Så här ändrar du meddelandeinställningarna på sidan Utdrag ur kreditupplysningsregistret.

Vart skickas meddelandet?

Du får ett meddelande per e-post om att ett nytt meddelande från det positiva kreditupplysningsregistret har ankommit till Suomi.fi-meddelanden. Meddelandet skickas till den e-postadress som du har angett i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden. Om du har laddat ner appen Suomi.fi på din telefon får du också meddelandet till den. Det är inte möjligt att få meddelandet per papperspost.

Du kan läsa meddelandet genom att logga in i Suomi.fi-meddelanden. Om du inte loggar in i Suomi.fi-meddelanden för att läsa ditt meddelande inom en vecka skickar Suomi.fi-meddelanden dig en automatisk påminnelse per e-post om att du har ett oläst meddelande.

Vilka uppgifter finns i meddelandet?

I meddelandet finns endast information om att en kreditgivare har beställt ett utdrag av dina uppgifter ur kreditupplysningsregistret. Meddelandet innehåller inte närmare uppgifter om vilken kreditgivare det är fråga om eller vilka uppgifter som har skickats till kreditgivaren. Du kan granska dessa uppgifter i punkten Granska utdragen ur kreditupplysningsregistret i det positiva kreditupplysningsregistrets e-tjänst.

Av datasäkerhetsskäl finns det ingen direkt länk till det positiva kreditupplysningsregistret i meddelandet.

Vilken nytta har man av meddelandena?

När du får meddelandet kan du i det positiva kreditupplysningsregistrets e-tjänst kontrollera vilken kreditgivare som har beställt utdraget, för vilket användningsändamål detta gjorts och vilka uppgifter som har lämnats till kreditgivaren. På detta sätt kan du snabbare upptäcka eventuella missbrukssituationer, till exempel om någon försöker ansöka om kredit med dina personuppgifter.

Om du misstänker att kreditgivaren har beställt utdraget utan grund ska du i första hand kontakta kreditgivaren.

Läs mer om utdraget ur kreditupplysningsregistret

Hur tar jag i bruk Suomi.fi-meddelanden?

Meddelanden om beställda utdrag ur kreditupplysningsregistret skickas via Suomi.fi-meddelanden. Du kan få meddelanden endast om du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden.

Läs anvisningarna för att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden

Meddelandet skickas till den e-postadress som du ger i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden. Om du har laddat ner appen Suomi.fi på din telefon får du också meddelandet till den.

Observera att om du tar i bruk Suomi.fi-meddelanden får du i fortsättningen post från alla organisationer som använder Suomi.fi-meddelanden i elektroniskt format.

Observera också att om du helt avaktiverar skickandet av Suomi.fi-meddelanden får du inte heller meddelanden som skickas av det positiva kreditupplysningsregistret.

Sidan har senast uppdaterats 7.10.2024