Certifikattjänst
Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt. Med gränssnitt avses en integration som byggs till exempel mellan löneadministrationens programvara och inkomstregistret.
Med ett certifikat identifieras och auktoriseras en organisation som anmäler eller hämtar uppgifter via gränssnitten. Med hjälp av certifikatet säkerställs dessutom materialets beständighet. Lösningen grundar sig på digitala certifikat (Public Key Infrastructure).
Gränssnitten används till exempel av bokföringsbyråer och arbetsgivare. Införande av gränssnitt och certifikat kräver teknisk kompetens. Avtala om arbetsfördelningen och rutinerna med din programvaruleverantör.
Beställ produktionscertifikat från Skatteförvaltningens certifikattjänst
Beställningen av produktionscertifikat har överförts från inkomstregistrets e-tjänst till Skatteförvaltningens certifikattjänst den 24 oktober 2024.
Bekanta dig även med andra anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst:
Testcertifikaten överförs till Skatteförvaltningens certifikattjänst i december
Inkomstregistrets tekniska gränssnitt och certifikat kan testas före ibruktagandet. Testningen sker i inkomstregistrets testmiljö för intressentgrupper.
Läs mer om intressentgruppstestning
Läs mer om dokumentationen om testcertifikat
Beställningen av testcertifikat överförs till Skatteförvaltningens certifikattjänst den 11 december 2024.
Sändning av uppgifter och datadistribution
Beskrivningarna av gränssnitten för inlämnandet och distributionen av inkomstregistrets löne- och förmånsuppgifter samt tillämpningsanvisningar relaterade till dem finns på webbsidorna Dokumentation.