Utvecklingen av inkomstregistret fokuserar på uppgifternas riktighet och systemets funktionssäkerhet
10.3.2025Under planeringsperioden 2025–2028 är de viktigaste utvecklingspunkterna att säkerställa att uppgifterna i inkomstregistret är riktiga, att registret utvecklas tekniskt samt att utvidga användningen av uppgifterna.
Vårt mål är att säkerställa att inkomstregistret fungerar smidigt och effektivt och säkra dess ställning som ett centralt datalager som stöder digitaliseringen och minskar den administrativa bördan i samhället.
Utveckling av riktigheten hos inkomstregistrets uppgifter och ansvarsfördelningen
Inkomstregisterenheten har inlett ett projekt där inkomsttagaren ges rätt att kräva rättelse av sina inkomstuppgifter i inkomstregistret. Efter ändringarna kan Inkomstregisterenheten vid behov korrigera uppgifterna och dela de korrigerade uppgifterna med informationsanvändarna.
Projektet genomförs 2025–2026. Projektet grundar sig på en utredning som färdigställdes 2024, där man bedömde uppgifternas riktighet, ansvarsfördelningen och förfarandet för korrigering av löneuppgifter.
De ändringar som baserar sig på utredningen förutsätter lagändringar som redan behandlas i riksdagen.
Bekanta dig närmare med projektets innehållpå vår webbplats: Utveckling /Sammandrag av utvecklingsplanen för inkomstregistret 2025–2028
Teknisk utveckling av inkomstregistret
Efterfrågan på tjänster förutspås öka under de kommande åren och antalet uppgifter som sparas i systemet ökar årligen. Tjänsterna förutsätts också ha en allt större kostnadseffektivitet. Dessa krav kräver tekniska reformer.
Vi genomför tekniska reformer som säkerställer systemets funktionssäkerhet, förbättrar kapaciteten och svarar på det ökade kundbehovet samt på ett mer omfattande utnyttjande av information i olika myndigheters och organisationers verksamhet.
Utveckling av gränssnittstjänster
Vi utvecklar servicekanalerna i första hand via gränssnittslösningar så att de tjänster som använder gränssnitten blir det primära och mest kostnadseffektiva sättet för kundgrupperna att uträtta ärenden i inkomstregistret.
Dessutom kartlägger vi utnyttjandet av AI-lösningar för att effektivisera verksamheten och förbättra kvalitetskontrollen av uppgifterna.
Utveckling av kundservicen
Vid Inkomstregisterenheten satsar vi kontinuerligt på kvaliteten på kundservicen och dess tillgänglighet. Vi stöder särskilt våra kunder i införandet av gränssnittstjänsterna så att det ska gå så smidigt som möjligt att uträtta ärenden i inkomstregistret.
Vi följer regelbundet upp kundnöjdheten och mäter kvaliteten på vår service på samma sätt som året innan. År 2024 utvärderade vi innehållet i rådgivningen i vår kundservice, hur rådgivningen presenteras samt hur tydliga anvisningarna är. Utifrån resultaten är rådgivningen av god kvalitet och det är främst små detaljer som bör utvecklas vidare.
År 2024 förnyade vi genomförandet av vår kundservice och vi beslöt att avsluta chattjänsten. I fortsättningen fokuserar vi alltmer på telefonservice, vars mål är att erbjuda våra kunder sakkunnigt stöd så smidigt och snabbt som möjligt.
Andra utvecklingsobjekt och utredningar
Inkomstregistret som en del av reformen av den sociala tryggheten
Syftet med totalreformen av den sociala tryggheten (2020–2027) är att göra servicesystemet för den sociala tryggheten smidigare.
Vi följer med hur reformen framskrider och bedömer inkomstregistrets roll som en del av reformen.
Läs mer: Reformen av den sociala tryggheten - Social- och hälsovårdsministeriet (stm.fi)
Arkivlösningarna för inkomstregistrets uppgifter är under beredning
Uppgifterna i inkomstregistret förvaras i regel i tio år, varefter de antingen förstörs eller arkiveras i enlighet med arkivlagen.
Under planeringsperioden förbereder vi arkiveringen av inkomstregistrets uppgifter i Riksarkivet, som erbjuder en elektronisk tjänst för arkivering och långtidsförvaring.
Kontinuerlig utveckling utifrån behoven
Vi gör utredningar och bedömer behoven för att möjliggöra ett mer omfattande utnyttjande av uppgifterna i inkomstregistret i olika myndigheters och organisationers verksamhet. Vi utför utvecklingsarbetet i nära samarbete med våra intressentgrupper och kunder.
Vi följer aktivt med regeringsprogrammets riktlinjer och sådana författningsändringar som kan påverka inkomstregistrets verksamhet och dess utveckling.
Läs mer om utvecklingsplanen för inkomstregistret på vår webbplats: Utveckling