Kundnöjdhetsenkäten 2023: nöjdheten med gränssnitten var oförändrad, nöjdheten med e-tjänsten förbättrades

27.11.2023

I år var inkomstregistrets totalbetyg för kundnöjdhet 3,6/5.

De bästa betygen för tjänsten gav återigen de som använder gränssnitten. Användarna av gränssnitten anser visserligen att tjänsternas kapaciteten har minskat något.

När det gäller e-tjänsten ökade nöjdheten bland alla kundgrupper.

Kundnöjdheten utreddes 4.9– 30.9.2023 med en elektronisk enkät som sändes till inkomstregistrets kundjuryn, informationsanvändare och programvaruföretag. Enkäten besvarades av totalt 163 personer. Enkäten genomfördes nu för sjunde gången.

Totalbetyg i kundnöjdhetsenkäterna 2019–2023
Tidpunkt för enkäten

Totalbetyget på en skala från 1 till 5

hösten 2023 3,6
hösten 2022 3,5
hösten 2021 3,4
våren 2021 3,2
hösten 2020 3,1
hösten 2019 2,8
sommaren 2019 2,3

Samtidigt som den riktade enkäten publicerades en enkät som var öppen för alla på vår webbplats. I enkäten på webbplatsen undersöktes hur smidigt anmälan fungerar i e-tjänsten. De som besvarade enkäten gav e-tjänsten betyget 3,4/5. Enkäten besvarades av 170 personer.

När det gäller kapaciteten bedöms tjänstens tillförlitlighet och säkerhet och när det gäller användbarheten tjänstens layout och anvisningar för olika situationer

Användarna av gränssnitt bedömde materialbeställningarnas logik som den svagaste egenskapen i tjänsten, vilket sänkte det totala betyget för kapaciteten. Även när det gäller felmeddelandenas förståelighet ansåg användarna att de borde förtydligas liksom i fjolårets enkät. Å andra sidan ansågs tjänsten på det stora hela fungera tillförlitligt och snabbt.

De som anmäler uppgifter via e-tjänsten ansåg att tjänstens svagaste egenskap var att man inte lär sig använda tjänsten direkt första gången. Denna aspekt fick det sämsta betyget även i den offentliga enkäten. Dessutom önskade användarna sig en bättre lösning på hur sessionen avbryts. I båda enkäterna ansågs e-tjänsten dock vara tillräckligt snabb och användbar när den behövdes.

De informationsanvändare som söker information i e-tjänsten ansåg tjänstens svagaste egenskap vara dess förmåga att förutse användarens behov och styra användaren. Informationsanvändarna var också nöjda med att tjänsten var tillförlitlig och snabb.

På ett allmänt plan önskade användarna sig också att i högre grad kunna rapportera negativa belopp vid korrigering. Den nuvarande modellen för anmälan om ogrundad förmån och återkrav medför en hel del arbete för löneräknarna.

Sammanfattning av resultaten per kundgrupp från de senaste tre åren:

Sammanfattning, betyg för gränssnitten och e-tjänsten per enkät.
Betyg för tjänsten på skalan 1–5 hösten 2023 hösten 2022 hösten 2021
Gränssnitten, totalbetyg (riktad enkät) 3,8 3,8 4,0
användbarhet 3,6 3,6 4,0
kapacitet 3,8 3,9 4,0
E-tjänsten, kundjuryer, totalbetyg (riktad enkät) 3,7 3,5 3,3
användbarhet 3,7 3,4 3,2
kapacitet 3,7 3,6 3,3
E-tjänsten, informationsanvändare, totalbetyg (riktad enkät) 3,6 3,4 3,4
användbarhet 3,4 3,3 3,3
kapacitet 3,8 3,6 3,5
E-tjänsten, anmälare, totalbetyg (enkät på webbsidan) 3,4 3,3 3,1
användbarhet 3,1 3,1 2,9
kapacitet 3,6 3,5 3,2

Läs mer om resultaten för tidigare år:

Sidan har senast uppdaterats 27.11.2023