Dataskydd och behandling av uppgifter inom inkomstregistret

Inkomstregistret innehåller uppgifter om de löner, pensioner och förmåner som har betalats ut till dig. Du kan granska dina egna inkomstuppgifter i inkomstregistrets e-tjänst.

Från inkomstregistret lämnas ut uppgifter endast till de informationsanvändare som anges i lagen om inkomstdatasystemet (53/2018).

Inkomstdatasystemet består av två delar

  • inkomstregistret, som innehåller uppgifter som ska lämnas med stöd av den lagstadgade anmälnings- och uppgiftsskyldigheten och rätten till information, och
  • ett register med identifierings- och kontaktuppgifter vars syfte är att säkerställa uppgifternas riktighet.

I vardagligt språk används ofta termen inkomstregistret istället för inkomstdatasystemet. På de här sidorna hittar du information om behandlingen av personuppgifter i inkomstregistret.

Personuppgiftsansvarig och register

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i inkomstregistret.

Begäran om granskning av egna uppgifter

Läs mer om hur du kan granska dina egna uppgifter.

Uträtta ärenden i inkomstregistret

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i kundtjänst och e-tjänst.

Utbildningar, samarbete med intressentgrupper och kommunikation

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i utbildningar, samarbete med intressentgrupper och kommunikation.

Redogörelser enligt lagen om inkomstdatasystemet

Ta del av redogörelse om uppgifter som införs i inkomstregistret och uppgifter som utlämnas från inkomstregistret.

Uppgifter som införs i inkomstregistret

Anmälning av uppgifter: obligatoriska och kompletterande uppgifter

Informationsanvändare och grunderna för utlämnande av uppgifter

Sidan har senast uppdaterats 24.10.2024