Kreditgivarnas ärendehantering i e-tjänsten

I e-tjänsten kan organisationen

  • anmäla sig som uppgiftslämnare
  • ansöka om uppgiftstillstånd.

När anmälan eller ansökan om datatillstånd har godkänts kan organisationens företrädare i e-tjänsten administrera organisationens

  • uppgifter om kontaktpersoner
  • faktureringsuppgifter.

E-tjänsten kan användas av organisationer som har ett finländskt FO-nummer. Utländska organisationer kan uppdatera sina kontakt- och faktureringsuppgifter genom att kontakta vår kundtjänst. Kontaktuppgifterna finns på sidan Kontaktuppgifter och skötande av ärenden.

I e-tjänsten kan man inte anmäla kredituppgifter eller beställa utdrag ur kreditupplysningsregistret.

Vem kan uträtta ärenden i kreditgivarens namn i e-tjänsten?

Du kan uträtta ärenden i e-tjänsten i kreditgivarens namn om du har en finländsk personbeteckning och något av följande villkor uppfylls:

  • du är införd i handelsregistret eller företags- och organisationsdatasystemet med en viss organroll
  • du eller företaget du representerar har fått fullmakten "Registrering som anmälare och användare av kreditupplysningar”.

Organrollen ska vara någon av följande:

  • verkställande direktör
  • verkställande direktörens ställföreträdare
  • styrelseordförande
  • ansvarig bolagsman (kommanditbolag)
  • bolagsman (öppet bolag)
  • näringsidkare
  • prokurist som ensam har firmateckningsrätt
  • en person som ensam har firmateckningsrätt (befullmäktigad person).

Hur befullmäktigar jag någon att uträtta ärenden i e-tjänsten i kreditgivarens namn?

Kreditgivaren kan ge nödvändiga fullmakter och ändra dem i tjänsten Fullmakter i Suomi.fi.

Med Suomi.fi-fullmakten "Registrering som anmälare och användare av kreditupplysningar” kan man både anmäla sig som uppgiftslämnare, ansöka om datatillstånd och ändra fakturerings- och kontaktuppgifter.

Om kreditgivaren vill befullmäktiga olika personer att sköta anmälan som anmälare och datatillståndsansökan, ska anmälan som anmälare och ansökan om datatillstånd göras på pappersblanketter.

Läs mer om att ge fullmakter (Suomi.fi)

Hur loggar jag in i e-tjänsten?

Du kan logga in i e-tjänsten för det positiva kreditupplysningsregistret direkt med länken nedan.

Du kan också alltid logga in i tjänsten med Logga in-knappen på registrets webbplats.

Börja inloggningen genom att välja Organisationer.

Inloggningen sker med hjälp av tjänsten Suomi.fi-identifiering. För identifieringen behöver du ett verktyg för stark autentisering, såsom bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.

Uppdatering av kreditgivarens kontaktuppgifter

Kontrollera organisationens kontaktuppgifter regelbundet och uppdatera dem ifall det behövs. Du kan redigera uppgifterna på sidan Fakturerings- och kontaktuppgifter.

Du kan ändra följande kontaktuppgifter i e-tjänsten:

Kontaktuppgifter för att anmäla uppgifter:

  • kontaktperson i frågor om innehållet
  • kontaktperson i tekniska frågor

Kontaktuppgifter för utnyttjandet av uppgifter:

  • kontaktperson i frågor om innehållet
  • kontaktperson i tekniska frågor

Namn, telefonnummer och e-postadress sparas som uppgifter om kontaktpersoner i det positiva kreditupplysningsregistret. Utöver en enskild persons e-postadress är det möjligt att ange en annan e-postadress, såsom adressen till en distributionslista eller en gemensam e-postlåda.

Om du vill uppdatera andra kontaktuppgifter som givits i samband med anmälan och ansökan om dataanvändningstillstånd ska du vänligen kontakta kundtjänsten för det positiva kreditupplysningsregistret. Kundservicen kan också uppdatera kontaktuppgifterna när organisationen inte har möjligheter att använda e-tjänsten.

Kundservicens kontaktuppgifter finns på sidan Kontaktuppgifter och skötande av ärenden.

Uppdatering av kreditgivarens faktureringsuppgifter

Faktureringsuppgifterna kan vid behov redigeras på sidan Fakturerings- och kontaktuppgifter. Följande uppgifter sparas som faktureringsuppgifter i det positiva kreditupplysningsregistret:

Faktureringsadress

  • Mottagare
  • Gatuadress eller postbox
  • Postnummer
  • Postkontor
  • Land

Nätfakturering

  • Nätfakturaadress
  • Förmedlarkod

Nätfakturering är det primära faktureringssättet och därför är punkten "Fakturorna skickas till organisationens nätfaktureringsadress" vald. Du kan ta bort valet om din organisation inte använder nätfakturering.

Faktureringspraxis

  • Faktureringsspråk: alternativen är finska, svenska, engelska
  • Organisationens referens (t.ex. kostnadsställets referens)

Ange en referens ifall organisationen vill få fakturorna om användningen av uppgifterna riktade till en viss referens, till exempel för kontering. Referensen kan anges även om nätfaktureringen inte har tagits i bruk. Referensen får vara högst 35 tecken lång.

Kontaktperson för faktureringen

Kontaktpersonen för faktureringen ger mer information i frågor som gäller faktureringen. Kontaktpersonen kontaktas om det uppstår problem med faktureringen.

  • Namn
  • Telefonnummer (i internationell form, t.ex. +358...)
  • E-postadress

Om du behöver hjälp med att använda e-tjänsten kan du kontakta vår kundtjänst. Kontaktuppgifterna hittar du på sidan Kontaktuppgifter och skötande av ärenden.

 

Sidan har senast uppdaterats 7.1.2025