Webbplatsen för det positiva kreditupplysningsregistret får beröm för dess tydlighet, aktualitet och användarvänlighet – vi fortsätter utvecklingen även i framtiden
28.8.2025Vi genomförde en kundenkät om webbplatsen för det positiva kreditupplysningsregistret i juni. Enligt enkäten är vår webbplats tydlig, lätt att använda och innehållet lätt att förstå. Men det fanns också behov av utveckling, särskilt i registrets datainnehåll och hur aktuellt det är. Vi tackar alla respondenter – era svar hjälper oss att utveckla vår webbplats även i fortsättningen!
Enkäten ska genomföras varje år
Nu utredde vi användarupplevelserna på webbplatsen för det positiva kreditupplysningsregistret för första gången, och i fortsättningen kommer vi att genomföra enkäten varje år. I enkäten fick kunderna ge sina åsikter om vår webbplats och bedöma bland annat dess struktur, användarvänlighet, tydlighet och utseende. Enkäten var öppen på vår webbplats 11.6–29.6.2025. Vi berättade också om enkäten i vårt nyhetsbrev. Det inkom sammanlagt 491 svar på enkäten, och 97 procent av respondenterna var privatpersoner. Vi fick också rikligt med öppna svar och respons, allt som allt 348 stycken.
Vi tar all respons i beaktande i vår fortsatta utveckling av webbplatsen och vid behov även i utvecklingen av vår e-tjänst. Vårt mål är att vår webbplats ska betjäna alla användargrupper så bra som möjligt och att vår e-tjänst ska erbjuda en tillförlitlig och aktuell bild av hanteringen av den egna ekonomin.
Vår webbplats är tydlig, användarvänlig och begriplig
Användarna gav registrets webbplats mycket beröm i den senaste kundenkäten. Webbplatsen ansågs vara tydlig, tillförlitlig och aktuell – och framför allt ett nyttigt hjälpmedel i vardagen. Enligt responsen är styrkorna i synnerhet webbplatsens tydliga utseende och språk samt att den är lätt att använda, att den hjälper med hanteringen av den egna ekonomin samt att informationen är tillförlitlig.
”Det var lätt att få informationen jag behövde och den var tydligt skriven.”
”Tydlig och lättläst. Det är lätt att använda sidorna.”
”Bra anvisningar och tydliga sidor. Lätt att uträtta ärenden.”
”Webbplatsen är enkel och tydlig.”
Webbplatsens totala vitsord var 7/10, medianen 8. Ungefär 60 procent av respondenterna gav vår webbplats betyget 8–10, vilket är mycket bra. I enkäten svarade kunderna också på följande påståenden på skalan 1–7. Nedan följer svarens medeltal.
- Webbplatsens struktur är tydlig: 5,4
- Lätt att navigera: 5,4
- Lätt att hitta information: 5,3
- Texternas begriplighet: 5,4
- Behagligt utseende: 5,3
- Framgångsrik ärendehantering: ”Jag fick mitt ärende uträttat”: medeltal 5,3
Vår e-tjänst är nyttig – uppgifternas aktualitet väcker oro
Vår e-tjänst upplevdes vara tydlig, lätt att använda, fungerande och aktuell. Många berömde tjänsten för att de egna uppgifterna syntes på en gång och uppdaterades snabbt. Det hade också varit lätt att anmäla och ta bort frivilligt kreditförbud.
”Det är bra att all information om min egen kredit finns på ett och samma ställe.”
”Det var lätt att anmäla och ta bort frivilligt kreditförbud.”
Av responsen framgick dock också utvecklingsförslag för vår e-tjänst och registrets datainnehåll. Användarna önskade att uppgifterna skulle uppdateras snabbare i e-tjänsten. Enligt responsen tar det till exempel ganska länge att ta bort avslutade krediter och korrigera felaktiga uppgifter:
”Krediterna uppdateras inte tillräckligt snabbt.”
”För vissa kreditgivare tar det ganska länge att radera uppgiften om en redan betald kredit.”
Kreditgivare upplever att webbplatsen är tydlig och registret nyttigt
Även kreditgivarna lyfte fram webbplatsens tydlighet och innehållets höga kvalitet. De önskade att kunderna skulle besöka webbplatsen oftare. Där är informationen lätt att hitta, tydlig och begriplig:
”Både de texter som är avsedda för kreditgivare och de texter som är riktade till kunder är i allmänhet skrivna på ett språk som målgruppen förstår. Det är synd att kunder så ofta måste fråga bankens kundtjänst om ett ärende som har förklarats mycket bra och på kundens språk på den här webbplatsen.”
Liksom privatpersonerna lyfte även kreditgivarna fram registrets datainnehåll och smidigheten i vår service: Registret upplevs som nyttigt, eftersom vi ger kreditgivarna en helhetsbild av kundens ekonomiska situation. Detta underlättar kreditgivarnas riskhantering och förbättrar kreditbeslutens kvalitet.
Hur går vi vidare?
Även om responsens allmänna ton var positiv lyfte många också fram utvecklingsbehov. Informationens aktualitet och i synnerhet processen för att korrigera eventuella fel bör förtydligas och påskyndas. Även firmaföretagarnas situation lyftes fram i responsen – flera firmaföretagare upplevde att registrets inverkan på deras tillgång till kredit är orättvis:
”Jag skulle utveckla registret med avseende på firmaföretagare, för registret gör det svårt att finansiera företaget. Det visar inte företagets inkomster för kreditgivare, vilket är ganska viktigt.”
Vi strävar efter att förbättra firmaföretagarnas situation till exempel genom arbete med intressentgrupper. Dessutom påminner vi även i fortsättningen kreditgivare om att de i synnerhet i fråga om firmaföretagare ska kontrollera kreditsökandens inkomster även från andra källor än kreditupplysningsregisterutdraget.
Vi utvecklar vårt webbinnehåll och kommer till exempel att lägga till närmare information om tidsfristerna för att ta bort kredit på webbplatsen och ger privatpersoner tydligare anvisningar om hur de ska gå till väga om de upptäcker fel i sina uppgifter. Vi påminner också kreditgivarna om att följa tidsfristerna vid våra evenemang för intressentgrupper.
Tack än en gång till alla respondenter, er respons är nyttig och hjälper oss att utveckla vår webbplats och vårt register.