Tilläggscertifikat för det positiva kreditupplysningsregistret beställs från Skatteförvaltningens certifikattjänst från och med den 9 oktober
7.10.2024Införandet av Skatteförvaltningens certifikattjänsten (9.10) har försenats. Certifikattjänsten har öppnats torsdagen den 24 oktober 2024 kl. 9.
Tilläggscertifikat för det positiva kreditupplysningsregistret beställs från och med den 9 oktober 2024 via Skatteförvaltningens certifikattjänst. I fortsättningen beställs tilläggscertifikat för anmälan och användning av uppgifter från certifikattjänsten. Användningen av tjänsten förutsätter stark autentisering.
Certifikattjänsten påverkar inte befintliga certifikat
Den nya tjänsten påverkar inte befintliga certifikat och certifikat som redan är i bruk. Certifikaten för anmälan eller användning av uppgifter i det positiva kreditupplysningsregistret fungerar normalt under hela giltighetstiden. De certifikat som används är i regel i kraft i två år och de förnyas även i fortsättningen via gränssnittet. Ändringen gäller alltså endast nya tilläggscertifikat som beställs.
Anmäl nya tilläggscertifikat till registret
Meddela oss alltid med vår kontaktblankett när du beställer nya tilläggscertifikat. Om din organisation inte kan använda certifikattjänsten kan du begära tilläggscertifikat på samma sätt som tidigare med ovan nämnda kontaktblankett.
Läs mer på Skatteförvaltningens webbplats
- Tjänstens tidtabell och anvisningar: Skatteförvaltningens certifikattjänst
- Vad förändras: Skatteförvaltningens certifikattjänst ändrar på hur certifikat beställs och hanteras