Ta i bruk Suomi.fi-meddelanden – du får ett meddelande när det ansöks om en kredit i ditt namn

7.10.2024

Det positiva kreditupplysningsregistret skickar i fortsättningen meddelanden till sina kunder via Suomi.fi-meddelanden när kreditgivaren beställer ett utdrag av kundens uppgifter ur kreditupplysningsregistret. En förutsättning för att få meddelandet är att du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden.

En ny egenskap tas i bruk i det positiva kreditupplysningsregistret den 9 oktober 2024: När kreditgivaren beställer ett utdrag av kundens uppgifter ur kreditupplysningsregistret skickas ett meddelande om detta till kunden via Suomi.fi-meddelanden. Kunden ser på vanligt sätt innehållet i utdraget och uppgifterna om kreditgivaren som beställt utdraget genom att logga in i registrets e-tjänst.

Genom meddelandena kan du få information om eventuella missbruk av dina uppgifter

När kreditgivaren beställer ett utdrag ur kreditupplysningsregistret om dig får du följande dag ett meddelande om det via Suomi.fi-meddelanden. Genom meddelandena kan du till exempel följa upp om någon ansöker om en kredit med dina uppgifter eller om en kreditgivare utan grund använder uppgifter som finns om dig i det positiva kreditupplysningsregistret. Du får endast ett meddelande per dygn även om flera utdrag har beställts.

Meddelandena är vid sidan av det frivilliga kreditförbudet ett viktigt verktyg för privatpersoner för att kontrollera och övervaka användningen av de egna uppgifterna samt för att upptäcka eventuella missförhållanden. Du kan bättre hålla reda på vem som har behandlat uppgifterna om dina krediter och när det skett. På så sätt kan du reagera så snabbt som möjligt om du upptäcker något som verkar vara fel.

– Vi är glada över att vi kan erbjuda privatpersoner möjligheten att följa upp de utdrag som beställts om deras uppgifter. Då får till exempel personer som drabbats av en informationsläcka ett meddelande om någon försöker missbruka deras uppgifter och ansöker om en kredit i deras namn, berättar Sanna Heimola, som är operativt ansvarig vid projektet för inrättandet av det positiva kreditupplysningsregistret.

Fick du ett meddelande trots att du inte har ansökt om kredit? Gör så här:

Om du får ett meddelande om att ett nytt utdrag av dina uppgifter har beställts ur kreditupplysningsregistret men du inte har ansökt om en ny kredit eller du inte känner igen det utdrag som visas i registrets e-tjänst lönar det sig att agera utan dröjsmål.

  • Logga in i registrets e-tjänst och kontrollera vilken kreditgivare som har beställt utdraget och vilka uppgifter utdraget innehåller.
  • Om utdraget ur registret verkar ogrundat, det vill säga om du inte exempelvis har ansökt om en ny kredit eller om den kreditgivare som beställt utdraget inte är bekant för dig, ska du kontakta kreditgivaren i fråga och utreda ärendet. Om du inte får kontakt med kreditgivaren kan du kontakta vår kundtjänst.

Du kan också överväga att anmäla ett frivilligt kreditförbud för dig själv om du misstänker att dina uppgifter missbrukas.

– Alla känner inte nödvändigtvis till att deras uppgifter har hamnat i fel händer. Det kan hända att meddelandet från registret om att det ansökts om en kredit i deras namn är den första indikatorn på att deras uppgifter har läckt och att någon försöker missbruka dem, påpekar Heimola.

Se upp för falska meddelanden – i officiella meddelanden finns inga länkar

Det officiella meddelandet som registret skickar innehåller inga länkar eller begäranden om att lämna personliga uppgifter eller känsliga uppgifter om krediter. Klicka alltså aldrig på länkar i meddelanden och logga inte heller in i någon tjänst via dem, utan skriv tjänstens adress direkt på webbläsarens adressrad. Registret skickar inte heller meddelanden per sms.

Hur tar du i bruk meddelanden?

För att få meddelanden om utdrag av dina uppgifter som beställts ur kreditupplysningsregistret ska du ta i bruk Suomi.fi-meddelanden. Därefter skickas meddelanden från alla organisationer som anslutit sig till tjänsten elektroniskt till dig till e-posten och till appen Suomi.fi. Det går inte att få meddelandena på papper. Du får meddelandena automatiskt om du redan använder Suomi.fi-meddelanden.

Om du inte vill få meddelanden om utdrag ur kreditupplysningsregistret kan du avboka meddelandena i registrets e-tjänst. Observera att du också måste läsa eventuella meddelanden i tjänsten Suomi.fi: Om du inte läser meddelandet i tjänsten Suomi.fi inom en vecka får du en påminnelse om att läsa meddelandet även om du har kontrollerat innehållet i de beställda utdragen ur kreditupplysningsregistret i registrets e-tjänst.

Läs även

Sidan har senast uppdaterats 7.10.2024