Kreditgivarna kan nu anmäla krediter som hör till den andra fasen till registret och använda deras uppgifter vid kreditgivningen till konsumenter. Anmälan fortsätter till den 31 mars 2026. Läs mer i nyheten.

I e-tjänsten och på utdragen ur kreditupplysningsregistret kommer det att visas krediter som beviljats till firmaföretagare för deras näringsverksamhet samt krediter som beviljats till jord- och skogsbruksidkare.

Kundupplevelseenkät 2025: Det positiva kreditupplysningsregistret upplevs som tillförlitligt – förbättringar i användbarheten önskas

5.11.2025

Vi genomförde den första kundupplevelseenkäten om det positiva kreditupplysningsregistret under september 2025. Vi fick sammanlagt 584 svar på enkäten – tack till alla respondenter!

Utifrån enkätsvaren fick vi helhetsbetyget 3,5/5.

Uppgifternas anmälare och användare, dvs. kreditgivare som anmäler uppgifter till registret och utnyttjar uppgifterna i registret i sin kreditgivningsprocess gav registret det bästa vitsordet: 3,9. Privatpersoner bedömde däremot registret mer kritiskt, deras helhetsvitsord för registret var 3,0. Utifrån de öppna svaren sänktes privatpersoners vitsord särskilt av felaktiga eller föråldrade uppgifter som kreditgivarna uppgett i registret samt registrets inverkan på firmaföretagarnas tillgång till kredit.

I sin helhet upplevs registret dock som fungerande och tillförlitligt, men respondenterna önskar att informationens aktualitet förbättras samt att användbarheten och anvisningarna förtydligas.

Enkäten ska genomföras varje år

Vi genomförde kundupplevelseenkäten nu för första gången. I enkäten fick kunderna berätta sin åsikt om det positiva kreditupplysningsregistret, dess funktion och eventuella utvecklingsbehov. Enkäten var öppen på vår webbplats 1–30.9.2025. Vi berättade också om enkäten i vårt nyhetsbrev och skickade enkäten riktat till våra intressentgrupper. Totalt inkom 584 svar. Av dem som svarade på enkäten var 93 procent privatpersoner, resten var till exempel kreditgivare, kreditupplysningsföretag och myndigheter. Vi fick också många öppna svar och respons, sammanlagt 738.

Vi beaktar alla svar och all respons i den fortsatta utvecklingen av registret och dess e-tjänst. Vårt mål är att vårt register ska fungera störningsfritt och att uppgifterna i registret ska vara uppdaterade och tillförlitliga. På så sätt kan vi erbjuda privatpersoner en tillförlitlig och aktuell bild av den egna ekonomin samt tillförlitlig information till kreditgivarna som stöd för bedömningen av kreditvärdigheten.

Registret hjälper i ekonomihanteringen – föråldrade uppgifter är en utmaning

I svaren fick registret beröm för att man tydligt ser sina egna krediter i vår e-tjänst. Detta underlättar hanteringen av den egna ekonomin och gör det möjligt att till exempel avsluta onödiga kreditkort, som man inte nödvändigtvis kom ihåg att man hade. Å andra sidan kunde det synas föråldrade eller redan avslutade krediter i uppgifterna, och det upplevdes ibland som arbetsamt och utmanande att ta bort dem tillsammans med kreditgivarna.

I enkäten svarade kunderna på följande påståenden på skalan 1–5.

  • Jag får mina ärenden uträttade i det positiva kreditupplysningsregistret: 3,7
  • Jag upplever att det är lätt och smidigt att använda det positiva kreditupplysningsregistret: 3,3
  • Uppgifterna i det positiva kreditupplysningsregistret är tillförlitliga och systemet fungerar störningsfritt: 3,5
  • Jag får hjälp med att uträtta ärenden i det positiva kreditupplysningsregistret när jag behöver det: 3,5

Registrets basfunktioner upplevs i huvudsak som fungerande och tillförlitliga. Vi fick dock in önskemål om att förbättra användbarheten, förtydliga anvisningarna och uppdatera uppgifterna. Till exempel i vår e-tjänst önskas närmare anvisningar om vad man ska göra och vem man ska kontakta om man upptäcker fel i uppgifterna om sina krediter. Hur man anmäler ett frivilligt kreditförbud kunde också förtydligas.

Stödet fungerar bra, men det finns utrymme för förbättring när det gäller hur lätt det är att hitta anvisningarna.

Uträttandet av ärenden fungerar bara man vet var man ska börja. Anvisningarna kunde vara synligare för personer som använder tjänsten för första gången.

I responsen önskade man dessutom att det skulle vara lättare att hitta inloggningen och olika anvisningar. Detta hade upplevts som utmanande särskilt för nya användare. I de öppna kommentarerna berömdes också kundservicens kvalitet och sakkunskap, även om det ibland upplevdes som svårt att få kontakt med våra sakkunniga.

När man får kontakt med kundservicen är hjälpen vänlig och sakkunnig.

Jag skickade en fråga via sidorna och det var en positiv överraskning hur snabbt jag fick svar.

Utvecklingen fortsätter

Även om responsens allmänna ton var positiv lyfte många också fram utvecklingsbehov. Informationens aktualitet och i synnerhet processen för att korrigera eventuella fel bör förtydligas och påskyndas. Vi har också informerat kreditgivarna om saken och påmint dem om tidsfristerna och hur viktigt det är att uppgifterna är korrekta. Vi kommer att fortsätta att arbeta med detta.

Vi utvecklar också kontinuerligt vår webbplats och e-tjänst. På webbplatsen finns redan nytt önskat innehåll och dessutom pågår arbetet med till exempel funktioner som underlättar inloggningen i e-tjänsten. Dessutom kommer anmälandet av ett frivilligt kreditförbud och anvisningarna att förbättras och ett tydligare presentationssätt i vår e-tjänst kommer att införas.

Även firmaföretagarnas situation lyftes fram i den kritiska responsen. Flera firmaföretagare upplevde att registrets inverkan på deras kreditgivning är orättvis:

Firmaföretagarens inkomstuppgifter. Det kan inte vara svårt att göra den beskattningsbara inkomsten synlig. Firmaföretagare kan till exempel inte köpa något på avbetalning. Utmaningarna med att få finansiering för egenföretagare mångdubblades.

Jag är firmaföretagare och mina inkomster visar noll även om detta inte stämmer. Jag kan inte betala med klarna, betala veterinärkostnader med avbetalning eller skaffa bil eftersom jag "inte har några inkomster".

Vi strävar efter att förbättra firmaföretagarnas situation på många sätt, till exempel genom arbete med intressentgrupper. Dessutom påminner vi även i fortsättningen kreditgivarna om att de i synnerhet i fråga om firmaföretagare ska kontrollera kreditsökandens inkomster även från andra källor än kreditupplysningsregisterutdraget. Statsrådet har också beaktat företagarnas situation och föreslår ändringar på situationen i sitt sysselsättningspaket.

Vi tackar alla som svarade på enkäten. Vi utnyttjar enkätsvaren aktivt för att utveckla det positiva kreditupplysningsregistret och förbättra kundupplevelsen.

Sidan har senast uppdaterats 5.11.2025