Kreditgivarna upplever registret som nyttigt
3.12.2024Vi ordnade i oktober en enkät om kundönskemål för intressentgrupper. Vårt mål var att kartlägga kreditgivarnas och andra intressentgruppers synpunkter på användningen av det positiva kreditupplysningsregistret, registrets fördelar samt eventuella behov av fortsatt utveckling. Vi fick omfattande svar på enkäten från olika organisationer som utnyttjar det positiva kreditupplysningsregistret.
Kvaliteten på kreditbesluten och situationen på kreditmarknaden har förbättrats tack vare registret
Det positiva kreditupplysningsregistret har använts sedan början av april. Från och med då har kreditgivarna kunnat utnyttja utdrag ur kreditupplysningsregistret vid beviljande av kredit. I utdraget ur kreditupplysningsregistret sammanställs uppgifter om sökandens krediter samt inkomstuppgifter i inkomstregistret. Den sökande ser själv mer omfattande uppgifter om sina egna krediter i registrets e-tjänst – utdraget som förmedlas till kreditgivarna visar till exempel inte från vilken kreditgivare den sökandes nuvarande krediter är.
Utifrån enkätsvaren upplevde kreditgivarna att registret:
- förbättrar kvaliteten på kreditbesluten
- erbjuder en bättre helhetsbild av kundernas ekonomiska situation och
- främjar en sundare kreditmarknad i Finland.
Registret förväntas också ge mer nytta i fortsättningen när det används i större utsträckning och datainnehållet utökas. I framtiden kommer till exempel krediter som beviljats andra privatpersoner än konsumenter, dvs. firmaföretagares krediter, att anmälas till registret. Dessutom har man planer på att utvidga registret så att även uppgifter om delägarspecifika skuldandelar i bostadsaktiebolags lån, dvs. så kallade husbolagslån, sparas i registret.
Tekniska begränsningar medför utmaningar – även informationens omfattning bör utveckla
Enligt enkätsvaren fanns det utmaningar i användningen av registret bland annat i fråga om brister i rättigheterna, oklarheter i regleringen, uppgifternas kvalitet och tekniska begränsningar. En del organisationer lyfte också fram de extra kostnader som användningen av registret medför samt ökningen av det manuella arbetet. Som objekt för fortsatt utveckling nämndes också fortsatt utveckling av registrets tekniska processer och till exempel underlättande av korrigering av olika fel.
Kreditgivarna önskade att mer omfattande uppgifter om kundernas inkomster skulle införas i registret. Inkomstuppgifterna kommer till registret från inkomstregistret, till vilket man inte anmäler till exempel kapitalinkomster och inkomster i anslutning till företagsverksamhet. Därför syns de inte heller i utdragen ur kreditupplysningsregistret. Dessutom önskade kreditgivarna mer detaljerad information om sökandenas krediter och lån.
Vi utvecklar registret och fortsätter samarbetet även i fortsättningen
Responsen vi får är mycket viktig för oss: Vi använder responsen som stöd för vårt utvecklingsarbete för att förbättra registrets funktion även i fortsättningen. Vi kommer att utveckla våra tekniska lösningar och kontroll av informationens kvalitet för att upptäcka eventuella felaktiga uppgifter i rätt tid. Dessutom utvecklar vi våra anvisningar för felsituationer. Vi fortsätter den aktiva dialogen med våra intressentgrupper så att eventuella utmaningar kan behandlas snabbt och att aktuella anvisningar alltid finns tillgängliga.
Tack för era svar på vår enkät!