Inkomstregistret för informationsanvändare

Uppgifter som anmälts till inkomstregistret kan granskas och sökas av endast de organisationer och myndigheter som enligt inkomstregisterlagen har rätt till det. Uppgifter kan användas endast i den omfattning och för det ändamål som fastställts i lagen.

Inkomstregistrets informationsanvändare ger anvisningar i frågor som hänför sig till arbetsgivarskyldigheter och avgifter samt i frågor om tolkningen av informationsanvändarnas egen lagstiftning.

Informationsanvändare omfattar:

Data flödar genom inkomstregistret från informationsproducenter till informationsanvändaren.

Vanliga frågor

De första informationsanvändarna av inkomstregistret var

  • Skatteförvaltningen
  • FPA,
  • Arbetslöshetsförsäkringsfonden
  • arbetspensionsanstalterna och Pensionsskyddscentralen (PSC).

De började som informationsanvändare när registret öppnades den 1 januari 2019.

Antalet informationsanvändare har ökat enligt följande:

  • 1.1.2020 landskapet Åland och dess myndigheter, kommuner och samkommuner, Trafikförsäkringscentralen, Patientförsäkringscentralen, Olycksfallsförsäkringscentralen, Arbets- och näringsministeriets (ANM) förvaltningsområde, Statistikcentralen, Sysselsättningsfonden (vuxenutbildningsförmåner), arbetarskyddsmyndigheterna, arbetslöshetskassorna, skadeförsäkringsbolagen och Statskontoret
  • 1.1.2021 Utsökningsverket
  • 1.1.2023 Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA), välfärdsområden, Migrationsverket, justitieministeriets förvaltningsområde, polisen, Tull samt Enheten för utredning av grå ekonomi vid Skatteförvaltningen
  • 1.4.2024 det positiva kreditupplysningsregistret.

Inkomstregistrets informationsanvändare är organisationer och myndigheter som med stöd av lagen om inkomstdatasystemet har rätt att söka och granska uppgifter som anmälts till inkomstregistret. De får använda uppgifterna endast i den omfattning och för det ändamål som fastställs i lagen.

Informationsanvändare inhämtar uppgifter från inkomstregistret till sitt program via gränssnittet. En del organisationer använder också inkomstregistrets e-tjänst.

Uppgifterna används vid beslutsfattande och andra lagstadgade uppgifter.

Läs mer om informationsanvändare

För varje organisation som har rätt att använda uppgifterna fattas ett eget beslut om uppgiftstillstånd. I beslutet fastställs vilka uppgifter organisationens representanter kan söka och läsa i inkomstregistret och i vilken omfattning.

Endast en organisation eller myndighet som med stöd av inkomstregisterlagen har rätt att få uppgifter ur inkomstregistret kan få uppgiftstillstånd.

Läs mer om uppgiftstillstånd

Företrädare för informationsanvändare identifierar sig också med personliga koder i inkomstregistrets e-tjänst.

I tjänsten kan du endast uträtta ärenden för en informationsanvändare, om huvudanvändaren i din organisation har givit dig fullmakt till informationsanvändarens roll.

Informationsanvändarna använder inte Suomi.fi-fullmakter, utan huvudanvändaren i respektive organisation ger fullmakter i inkomstregistrets e-tjänst. Huvudanvändaren sörjer även för administrationen av fullmakter.

Majoriteten av informationsanvändare inhämtar uppgifter från inkomstregistret till sitt program via gränssnittet. I så fall identifieras oganisationen med ett tekniskt certifikat som installeras i programmet.

Läs mer om informationsanvändare

Sidan har senast uppdaterats 11.9.2024