Anmälan av frånvaro

Lämna frånvarouppgifter oberoende av om arbetstagaren har haft frånvarodagar eller inte.

Anmäl frånvarouppgifter endast om dina arbetstagare i anställningsförhållande, det vill säga arbets- eller tjänsteförhållande. Uppgifterna lämnas till exempel inte om styrelsemedlemmar eller mottagare av arbetsersättning.

Du kan anmäla frånvarouppgifter antingen som en separat anmälan eller i samband med löneutbetalningen. I båda situationerna gör du anmälan i anmälan om löneuppgifter.

Uppgifterna bör anmälas senast med den anmälan om löneuppgifter som ska göras strax efter frånvaron. Till exempel ska frånvarouppgifter för januari anmälas senast med anmälan i februari. Då får informationsanvändarna frånvarouppgifterna tillräckligt snabbt.

Det är inte obligatoriskt att anmäla frånvarouppgifter till inkomstregistret, men det rekommenderas. Du kan börja anmälningen av frånvaro till inkomstregistret när som helst, även mitt under kalenderåret.

Ange alltid anmälningsperioden för frånvaro även om frånvaro inte har förekommit

Ange arbetstagarens anmälningsperiod för frånvaro i samband med varje löneutbetalning. Anmäl uppgiften även om arbetstagaren inte har varit frånvarande.

Anmälningsperiod för frånvaro är den period för vilken du anmäler frånvarouppgifter. Lämna uppgiften regelbundet i varje anmälan om löneuppgifter.

Anmäl följande uppgifter om anmälningsperioden för frånvaro:

  • Startdatum: Den dag fram till vilken frånvaroperioderna tidigare har anmälts. Till exempel följande dag efter slutdatum för den föregående anmälningsperioden.
  • Slutdatum: Den dag fram till vilken utbetalaren har kännedom om frånvarouppgifterna.

Om arbetstagaren inte har haft några frånvarodagar, räcker det att du anger anmälningsperioden för frånvaro. Om det har förekommit frånvaro, anmäler du även avlönade och oavlönade frånvaroperioder.

Om en frånvaro har överenskommits för en tidpunkt i framtiden, till exempel föräldraledighet eller rehabiliteringsperiod, anmäler du frånvaron först i det skede då även alla frånvaroperioder som föregick den frånvaron är kända.

Kontrollera att anmälningsperioden för frånvaro fortsätter oavbrutet från en anmälan till en annan.

När du anger anmälningsperioden för frånvaro i varje anmälan om löneuppgifter, får informationsanvändarna heltäckande uppgifter från inkomstregistret och begär inga separata intyg om uppgifterna.

Om det har förekommit frånvaro, anmäler du anmälningsperioden för frånvaro och frånvaroperioderna

Om en arbetstagare har varit frånvarande, anmäler du både anmälningsperioden för frånvaro och frånvaroperioderna. Ange avlönade perioder och oavlönade perioder separat.

Anmäl endast heldagsfrånvaro. Anmäl partiell frånvaro då en sjukfrånvaro som varat i åtminstone en hel dag börjat mitt under arbetsdagen.

Oavlönad frånvaro är en oavbruten frånvaroperiod för vilken lön inte har betalats till arbetstagaren. Om antalet frånvaroperioder är flera anmäler du varje period separat.

Lämna följande uppgifter om varje oavlönad frånvaroperiod:

  • Orsak till frånvaro: Ange endast en orsak per frånvaroperiod.
  • Startdatum för frånvaro: Ange startdatum för oavbruten frånvaroperiod.
    • Om frånvaron fortsätter av samma orsak, kan du med en senare anmälan ange samma startdatum och ändra slutdatum för frånvaron.
  • Slutdatum för frånvaro: Ange slutdatum för oavbruten frånvaroperiod.
    • Om frånvaron fortsätter tills vidare, anger du slutdatum för anställningsförhållandet eller till exempel den sista dagen i kalenderåret som slutdatum.

Anmäl dessutom alltid anmälningsperioden för frånvaro. Kontrollera att den frånvaroperiod som du har angett ingår i anmälningsperioden för frånvaro.

  • Startdatumet för en anmälningsperiod för frånvaro ska vara samma som eller ett tidigare datum än startdatumet för frånvaroperioden. Slutdatum ska även vara samma datum eller ett senare datum.
  • Till exempel om din arbetstagare har varit frånvarande från den 15 januari till den 17 januari och den 31 januari, ska startdatum för anmälningsperioden för frånvaro vara den 15 januari eller tidigare och slutdatum den 31 januari eller senare.
  • Anmälningsperioden för frånvaro beskriver på så sätt för vilken tidsperiod du anmäler frånvarouppgifter. De frånvaroperioder som du har angett beskriver i sin tur när din arbetstagare har varit frånvarande.

Kontrollera även att anmälningsperioden för frånvaro fortsätter oavbrutet från en anmälan till en annan.

Avlönad frånvaro är en oavbruten frånvaroperiod för vilken lön betalas ut till arbetstagaren. Om antalet frånvaroperioder är flera anmäler du varje period separat.

Lämna följande uppgifter om varje avlönad frånvaroperiod:

  • Orsak till frånvaro: Ange endast en orsak per frånvaroperiod.
  • Lön som betalats för frånvaroperioden: Ange den del av lönen som betalats för frånvaroperioden.
  • Startdatum för frånvaro: Ange startdatum för oavbruten frånvaroperiod.
    • Om den oavbrutna frånvaroperioden fortsätter och du redan har ansökt om ersättning för frånvaron hos FPA, anger du dagen efter slutdatum för den föregående perioden som startdatum för den nya perioden.
    • Du anger med andra ord inte samma frånvaroperiod igen för den tid för vilken du redan har ansökt om ersättning hos FPA.
  • Slutdatum för frånvaro: Ange slutdatum för oavbruten frånvaroperiod.
    • Om frånvaron fortsätter tills vidare, anger du slutdatum för anställningsförhållandet eller till exempel den sista dagen i kalenderåret som slutdatum.
    • Om du samtidigt ska lämna en ersättningsansökan till FPA, anger du som slutdatum för frånvaro den dag fram till vilken du kan anmäla lönen. Om den avlönade frånvaron fortsätter efter den dagen, anger du även uppgiften Frånvaron fortsätter till.
  • Antal frånvarodagar: Ange antalet arbetsdagar under frånvaroperioden.
    • Räkna in följande arbetsdagar i antalet:
      • arbetstagaren har varit frånvarande hela dagen och fått lön
      • arbetstagaren har varit frånvarande en del av dagen på grund av partiell vårdledighet eller rehabilitering.
  • Lämna även uppgiften Frånvaron fortsätter till, det vill säga uppskattat slutdatum för frånvaron, om du vet att den avlönade frånvaron fortsätter efter den frånvaroperiod som du anmält, men du kan ännu inte anmäla lönen för frånvaroperioden i sin helhet.
    • Om den anmälda frånvaroperioden omfattar hela frånvaroperioden ska du inte ange uppskattat slutdatum.
  • Fyll vid behov även i uppgifterna om ersättningsansökan till FPA.

Anmäl dessutom alltid anmälningsperioden för frånvaro. Kontrollera att den frånvaroperiod som du har angett ingår i anmälningsperioden för frånvaro.

  • Startdatumet för en anmälningsperiod för frånvaro ska vara samma som eller ett tidigare datum än startdatumet för frånvaroperioden. Slutdatum ska även vara samma datum eller ett senare datum.
  • Om din arbetstagare till exempel har varit frånvarande från den 15 januari till den 17 januari och den 31 januari, ska startdatum för anmälningsperioden för frånvaro vara den 15 januari eller tidigare och slutdatum den 31 januari eller senare.
  • Anmälningsperioden för frånvaro beskriver på så sätt för vilken tidsperiod du anmäler frånvarouppgifter. De frånvaroperioder som du har angett beskriver i sin tur när din arbetstagare har varit frånvarande.

Kontrollera även att anmälningsperioden för frånvaro fortsätter oavbrutet från en anmälan till en annan.

Arbetsgivare: gör samtidigt ersättningsansökan till FPA

Som arbetsgivare kan du ansöka om ersättningar hos FPA med en anmälan om löneuppgifter till inkomstregistret.

Kontrollera vilka förmåner du kan ansöka om och vilka uppgifter som behövs för ansökan

Korrigering av frånvarouppgifter

Korrigera felaktiga frånvarouppgifter med ersättande anmälan så fort som möjligt efter att felet upptäckts.

Hur rättar jag uppgifterna?

Detaljerade anvisningar och exempel

Ta del av exemplen och läs mer om anmälan och korrigering av frånvaro i olika situationer:

Anmälan av information till inkomstregistret: frånvarouppgifter

Sidan har senast uppdaterats 19.4.2024