Positiivisen luottotietorekisterin yksityishenkilöiden asiointipalvelun saavutettavuus
Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten positiivisen luottotietorekisterin yksityishenkilöiden asiointipalvelussa (jatkossa verkkopalvelu tai palvelu) noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.
Tästä verkkopalvelusta vastaa Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Siksi otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehittämisessä.
Miten saavutettavia sivut ovat?
Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alla osiossa Tarkemmat tiedot saavutettavuuden toteutumisesta.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät puutteita, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille. Teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Voit ottaa meihin yhteyttä verkkolomakkeella. Vastaamme 14 päivän kuluessa.
Saavutettavuuden valvonta
Saavutettavuusvaatimusten toteutumista valvoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Jos et ole tyytyväinen meiltä saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan 14 päivän kuluessa, voit tehdä valituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero (vaihde) 029 534 5000
Tarkemmat tiedot saavutettavuuden toteutumisesta
Verkkopalvelun sisällöt tai toiminnot, jotka saavutettavuusarvioinnin perusteella poikkeavat WCAG 2.1 -kriteeristön A- ja AA-tasojen vaatimuksista, ovat seuraavat:
- Jos käyttäjä on tekemässä tai muokkaamassa luottokieltoa sekä siihen liittyvää suostumusta tiedon välittämiseen luottotietoyrityksille ja jos hän saa tätä tehdessään järjestelmäpalautteen, että tiedoissa on virheitä tai puutteita, näppäimistön kohdistusjärjestyksessä on normaalista poikkeava toimintaperiaate. Kun käyttäjä siirtyy järjestelmäpalautteesta korjaamaan tiedot, kohdistin ei mene suoraan siihen kohtaan, joka on jäänyt täyttämättä, vaan kohdistin asetetaan normaalista poiketen suoraan sivun alkuun. Tämän poikkeaman tarkoituksena on varmistaa, ettei kumpikaan suostumukseen liittyvä vaihtoehto ilmene käyttäjälle ensisijaisena tai suositeltavana. (WCAG 2.4.3)
- Ruudunlukijaa käyttävä ei saa tietoa dialogi-ikkunan roolista. (WCAG 4.1.2)
- Palvelussa on ylimääräinen näppäimistöfokuksen piste Luotonantajien tilaamat luottotietorekisteriotteet -taulukossa. (WCAG 2.4.3)
- Luottojen tietojen taulukoissa on linkkejä, jotka esitetään visuaalisesti painikkeina. (WCAG 1.3.1)
Korjaamme havaittuja saavutettavuuspuutteita vuoden 2026 aikana.
Miten testaamme saavutettavuutta?
Saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset.
Verkkopalvelu on julkaistu 1.4.2024, ja seloste on laadittu 26.2.2024.
Seloste on päivitetty 1.12.2025.
- Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019, Finlex)
- Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto