Positiivisen luottotietorekisterin organisaatioiden asiointipalvelun saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten positiivisen luottotietorekisterin organisaatioiden asiointipalvelussa (jatkossa verkkopalvelu tai palvelu) noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Siksi otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehittämisessä.

Miten saavutettavia sivut ovat?

Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alla osiossa Tarkemmat tiedot saavutettavuuden toteutumisesta.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät puutteita, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille. Teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi.

Voit ottaa meihin yhteyttä verkkolomakkeella. Vastaamme 14 päivän kuluessa.

Saavutettavuuden valvonta

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon kuluessa, voit tehdä valituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastolle. Aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero (vaihde) 0295 016 000

Tarkemmat tiedot saavutettavuuden toteutumisesta

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava. Alla on lueteltu ne sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:

  • Palvelussa on linkkejä, joiden nimi ei vastaa tarkoitusta riittävän tarkasti tai niitä ei ole yhdistetty ohjelmallisesti kontekstin esittävään tietoon (WCAG 2.4.4, WCAG 1.3.1).
  • Lomakkeissa on osioita, joissa kohdistus käy elementeissä, joilla ei ole vuorovaikutuksellista merkitystä (WCAG 2.4.3).
  • Lomakkeiden radiopainikkeita ei ole yhdistetty niihin liittyvään kysymykseen (WCAG 1.3.1).
  • Lomakkeissa on samalla sivulla toistuvia kentän nimiä, joita ei ole ryhmitelty kontekstin mukaan (WCAG 1.3.1).
  • Lomakkeissa esiintyy merkkirajallisia kenttiä, joiden merkkimäärää ei ilmoiteta ruudunlukijaa käyttävälle missään vaiheessa kirjoittamisen aikana (WCAG 4.1.3).
  • Palvelussa käytetään saman nimisiä painikkeita eri käyttötarkoituksissa (WCAG 3.2.4).
  • Palvelussa käytetään samoja sivuotsikoita (WCAG 2.4.2).
  • Ruudunlukijaa käyttävä ei saa ilmoitusta virheestä, kun hän etenee lomakkeella (WCAG 4.1.3).
  • Palvelun aikarajan umpeutumisesta ei ilmoiteta, tai sitä ei ole mahdollista säätää (WCAG 2.2.1).

Korjaamme havaittuja saavutettavuuspuutteita vuoden 2024 aikana.

Miten testaamme saavutettavuutta?

Saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Verkkopalvelu on julkaistu 2.10.2023, ja seloste on laadittu 17.8.2023.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019, Finlex)
Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto (Aluehallintovirasto)

 

 

Sivu on viimeksi päivitetty 22.4.2024