Asiakaskokemuskysely 2024: Ohjelmistotalot tyytyväisimpiä tulorekisteriin

8.11.2024

Tänä vuonna tulorekisterin asiakaskokemuskyselyn kokonaisarvosana on 3,8/5.

Parhaimman arvosanan asiakaskokemukselle antoivat ohjelmistotalot (4,0). Tilitoimistot arvioivat asiakaskokemuksen heikoimmaksi (3,6). Yritykset ja organisaatiot sekä kotitaloudet antoivat tulorekisterille saman arvosanan (3,9).

Rajapinnassa ja sähköisessä asiointipalvelussa asioivien arvosanat eivät tänä vuonna juurikaan eronneet toisistaan. Kuitenkin useat molempia ilmoituskanavia käyttävät kertoivat kokevansa sähköisen asiointipalvelun käytön hitaaksi ja työlääksi rajapintaan verrattuna.

Kyselyssä asiakkaat vastasivat seuraaviin väittämiin. Suluissa vastausten keskiarvo:

  • Saan hoidettua asiani tulorekisterissä (4,0)
  • Koen tulorekisterin käyttämisen helpoksi ja sujuvaksi (3,6)
  • Mielestäni tulorekisteri toimii luotettavasti ja häiriöittä (4,0)
  • Saan tulorekisteristä apua asiointiin, kun tarvitsen sitä (3,7)

Saimme myös paljon avoimia vastauksia, yhteensä 649 kappaletta.

Avoimissa vastauksissa korostuivat tietojen korjaamiseen, raportointiin ja tietojen hakuun liittyvät aiheet. Palautetta annettiin myös tietojen ilmoittamisesta ja käytettävyydestä. Teknisistä asioista korostuivat palvelun vasteajat ja sähköisen asiointipalvelun istunnon aikakatkaisu.

Kysely toteutetaan vuosittain

Selvitimme tulorekisterin käyttökokemuksia nyt kahdeksatta kertaa. Tänä vuonna kysely toteutettiin kaikille asiakasryhmille yhteisenä kyselynä asiakasryhmäkohtaisten kyselyiden sijaan.

Kyselyssä asiakkaat pääsivät kertomaan mielipiteensä tulorekisterin helppokäyttöisyydestä, luotettavuudesta ja asiakaspalvelusta. Kysely oli avoinna 2.9.–30.9.2024 tulorekisterin verkkosivuilla. Lisäksi kyselyä mainostettiin uutiskirjeissä.

Kyselyyn vastasi tänä vuonna 513 asiakasta. Viime vuonna saimme vastauksia 354 kappaletta. Vastausmäärät jakautuivat seuraavasti: yritykset ja organisaatiot 267 vastausta, tilitoimistot 202 vastausta, ohjelmistotalot 12 vastausta ja kotitaloudet 32 vastausta.

Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita. Olemme erityisen iloisia vastaajamäärän kasvusta. Käytämme kyselyn tuloksia palvelumme kehittämiseen.

Lue lisää viime vuoden tuloksista: Asiakastyytyväisyyskysely 2023: tyytyväisyys rajapintoihin säilyi ennallaan, tyytyväisyys sähköiseen asiointipalveluun nousussa

Sivu on viimeksi päivitetty 8.11.2024