Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Ogrundad förmån och återkrav

Om du har betalat lön eller förmån på felaktiga grunder, till fel person eller till för stort belopp, gör så här:

När felet upptäcks: korrigera den ursprungliga anmälan och ange uppgift om ogrundad förmån i den.

När inkomsten har återkrävts: gör en ny anmälan om återkravet.

Det är viktigt att anmäla en ogrundad förmån, för att det till exempel ska vara möjligt att använda rätt inkomst som grund för förmåner som beviljas inkomsttagaren.

Anmäl ogrundad förmån

Anmäl uppgift om ogrundad förmån omedelbart när felet har upptäckts. Gör anmälan senast inom en månad från det att den ogrundade förmånen har upptäckts.

Anmälan av en ogrundad förmån påverkas inte av huruvida prestationen som betalats till för högt belopp återkrävs eller om den helt eller delvis inte återkrävs.

Det finns tre olika sätt att anmäla återkrav

Anmäl återkravet först när inkomsten faktiskt har återkrävts av inkomsttagaren. För anmälan behöver du uppgifter om datumet för återkravet, det betalda beloppet och den inkomsttagare som betalat beloppet. Gör anmälan senast den 5:e kalenderdagen efter att du har fått dessa uppgifter.

Inkomst kan inte anmälas som återkrävd om den inte först har anmälts som en ogrundad förmån. Återkrävd inkomst kan inte anmälas som ett negativt tal i inkomstregistret.

Ange det återkrävda beloppet med en ny anmälan. Ange datumet för återkravet som betalningsdag, dvs. den dag då inkomsttagaren har betalat tillbaka prestationen som betalats till för högt belopp. Använd samma inkomstslag som du angav som ogrundad förmån för inkomsten.

Återkrav av inkomst kan anmälas på tre olika sätt:

Vid bruttoåterkrav återkräver betalaren en prestation till för högt belopp brutto av inkomsttagaren. Det belopp som återkrävs innehåller den ursprungliga förskottsinnehållningen på inkomsten.

Vid nettoåterkrav återkräver betalaren en prestation till för högt belopp av inkomsttagaren där förskottsinnehållningens andel som verkställts på den ursprungliga betalningsdagen först har dragits av.

Vid kvittning drar betalaren av den tidigare prestationen till för högt belopp från följande prestation som hen betalar.

    • Kvittning av lön, dvs. behandling som förskottslön, snedvrider inkomsttagarens inkomstbelopp. En inkomsttagare kan beviljas förmåner på felaktiga grunder, och förmånsbetalaren kan bli tvungen att begära tilläggsutredningar.
      • Använd därför alltid helst brutto- eller nettoåterkrav.
      • Kvittning är överhuvudtaget tillåten endast om prestationen till för högt belopp kan dras av till fullt belopp från nästa lön. Vid kvittning ska uppgift om ogrundad förmån och återkrav inte anmälas.
    • Läs mer om kvittning av förmåner i anvisningen Förmåner: Återkrav och regress.

Detaljerade anvisningar och exempel

Löneuppgifter – bekanta dig med exemplen och läs mer om korrigering:

Kapitel 3: Anmälan av en prestation som betalats enligt fel grunder och retroaktiv korrigering

Kapitel 4: Återkrav av betald prestation

Kapitel 8: De viktigaste reglerna för korrigering och anmälan av överprestationer

Förmånsuppgifter – bekanta dig med exemplen och läs mer om korrigering:

Kapitel 6: Anmälan av ogrundad förmån och återkrav

Sidan har senast uppdaterats 20.6.2023