Virheellistä tietoa rekisterissä - mitä teen?
15.9.2025Luotonantajat ilmoittavat luottojesi tiedot positiiviseen luottotietorekisteriin. Luotonantajan tulee ilmoittaa uudet luottosi rekisteriin viimeistään luottosopimuksen tekemistä seuraavana kalenteripäivänä. Toisaalta luotonantajan tulee poistaa päättynyt luotto rekisteristä kahden arkipäivän kuluessa. Sama kahden arkipäivän määräaika koskee mahdollisia luoton muutoksia.
Olemme saaneet paljon kysymyksiä siitä, milloin kokonaan pois maksettu, päättynyt luotto poistuu näkyvistä positiivisesta luottotietorekisteristä. Kokosimmekin tähän uutiseen tiivistetysti tietoa siitä, mistä näet omien luottojesi tiedot sekä tietojen ilmoittamisen määräajoista. Ohjeistamme myös siinä, miten sinun tulisi toimia, jos huomaat tiedoissasi virheitä tai jos luotonantajasi ei noudata määräaikoja.
Mistä näen luottojeni tiedot ja mitä teen, jos niissä on virheitä?
Kun sinulle myönnetään uusi luotto, ilmoittaa luotonantaja luoton tiedot rekisteriin luottosopimusta seuraavana kalenteripäivänä. Voit tarkistaa ajantasaiset luottojesi tiedot sähköisestä asiointipalvelustamme. Jos huomaat asiointipalvelussa virheitä luottojesi tiedoissa, kannattaa ensimmäisenä olla yhteydessä kyseiseen luotonantajaan. Luotonantaja vastaa ilmoittamistaan tiedoista sekä niiden korjaamisesta, ja nopeimmin korjauksen pystyykin tekemään juuri luotonantaja itse.
Löydät luotonantajan tiedot ”Luottojen tiedot” -osiosta. Huomaathan, että tässä näkymässä näkyy luotonantajan markkinointinimi, joka joskus saattaa erota luotonantajan virallisesta nimestä. Löydät virallisen nimen seuraavasti:
- Valitse ”Luottojen tiedot” -näkymästä ensin luotto, jonka tietoja haluat tarkastella.
- Valitse tämän jälkeen ”Avaa kaikki tiedot”.
- Näet luotonantajan virallisen nimen ”Luotonantajan tiedot” -otsikon alla.
Jos et saa luotonantajaan yhteyttä tai asioiminen luotonantajan kanssa ei onnistu, voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme. Autamme sinua virheen selvittämisessä.
Huomaathan, että emme rekisterissä pysty itse korjaamaan luottojen tietoja, vaan olemme tällaisissa tapauksissa yhteydessä luotonantajaan ja selvitämme virhettä. Tämä johtuu siitä, että rekisteri toimii tietojen vastaanottajana ja välittäjänä, eikä rekisterissä ole näkyvyyttä luotonantajan tietoihin tai luottosopimuksiin. Näin ollen emme pysty arvioimaan, onko jokin luotto ilmoitettu väärin vai ei.
Milloin päättynyt luotto poistuu rekisteristä?
Luotonantajan täytyy ilmoittaa luoton tiedoissa tapahtuvat muutokset rekisteriin kahden arkipäivän sisällä muutoksesta. Tällaisia muutoksia voivat olla esimerkiksi luoton päättyminen, kertaluoton lyhennykset, lyhennysvapaasta sopiminen sekä mahdolliset yli 60 päivän maksuviiveet luoton takaisimaksussa. Määräajat on määritelty rekisteriä koskevassa laissa. Kun luottosi on päättynyt, tulee luotonantajan ilmoittaa luotto päättyneeksi rekisteriin kahden arkipäivän kuluessa luoton päättymisestä, esimerkiksi:
- Luottosopimuksesi on päättynyt perjantaina
- Kaksi arkipäivää tulee täyteen seuraavan viikon tiistaina klo 23.59
- Mahdolliset arkipyhät eivät kuluta määräaikaa
- Luotonantajan tulee ilmoittaa luotto päättyneeksi rekisteriin viimeistään tiistaina klo 23.59.
Huomaathan, että joskus pelkkä luoton pääoman loppuun maksaminen ei vielä päätä luottoa, vaan luottoon voi liittyä vielä esimerkiksi korkoihin tai viivästysmaksuihin liittyviä velvoitteita. Näistä sinun kannattaa tiedustella tarkemmin luotonantajaltasi.
Luotonantajien tulee noudattaa määräaikoja
Koska tietojen ilmoittamisen määräajat tulevat suoraan laista, tulee luotonantajien noudattaa niitä toiminnassaan. Rekisterinpitäjänä valvomme luotonantajien toimintaa, ja jos huomaamme että esimerkiksi jokin luotonantaja toistuvasti jättää noudattamatta määräaikoja, voimme kehottaa luotonantajaa korjaamaan puutteen. Jos luotonantaja ei kehotuksesta huolimatta oikaise puutetta, voimme saattaa asian valvovan viranomaisen tietoon, joka voi käynnistää valvontatoimenpiteet.
Jos et siis saa hoidettua asiaasi luotonantajan kanssa, tai luotonantajallasi menee kohtuuton aika tietojesi korjaamisessa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin edistämme asiaa.