Luotonantajat voivat nyt ilmoittaa toisen vaiheen luottoja rekisteriin ja hyödyntää niiden tietoja kuluttajaluotonannossa. Ilmoittaminen jatkuu 31.3.2026 saakka. Lue lisää uutisesta.

Sähköisessä asiointipalvelussa sekä luottotietorekisteriotteilla tulee näkymään toiminimiyrittäjille heidän elinkeinotoimintaansa sekä maa- ja metsätalouden harjoittajille myönnettyjä luottoja.

Positiivisen luottotietorekisterin verkkosivuja kiitetään selkeydestä, ajantasaisuudesta ja hyvästä käytettävyydestä – jatkamme kehittämistä myös tulevaisuudessa

28.8.2025

Kesäkuussa toteutimme asiakaskyselyn positiivisen luottotietorekisterin verkkosivuista. Kyselyn perusteella verkkosivustomme on selkeä, helppokäyttöinen ja sisällöt ovat helposti ymmärrettäviä. Myös kehityskohteita kuitenkin löytyi, etenkin rekisterin tietosisällöissä ja niiden ajantasaisuudessa. Kiitos kaikille vastaajille – vastaustenne avulla kehitämme verkkosivujamme myös jatkossa!

Toteutamme kyselyn jatkossa vuosittain

Selvitimme positiivisen luottotietorekisterin verkkosivuston käyttäjäkokemuksia nyt ensimmäisen kerran, ja tulemme jatkossa toteuttamaan kyselyn vuosittain. Kyselyssä asiakkaat pääsivät kertomaan mielipiteensä verkkosivustostamme ja arvioimaan muun muassa sivuston rakennetta, helppokäyttöisyyttä, selkeyttä ja ulkoasua. Kysely oli avoinna verkkosivuillamme 11.6.-29.6.2025. Lisäksi kerroimme kyselystä uutiskirjeessämme. Saimme kyselyyn kaikkiaan 491 vastausta, 97 prosenttia vastaajista oli yksityishenkilöitä. Saimme myös kattavasti avoimia vastauksia ja palautteita, joita oli kaikkiaan 348.

Otamme kaikki palautteet huomioon verkkosivujen jatkokehityksessä ja tarvittaessa myös sähköisen asiointipalvelumme kehittämisessä. Tavoitteenamme on, että sivustomme palvelee mahdollisimman hyvin kaikkia käyttäjäryhmiä ja että asiointipalvelumme tarjoaa luotettavan ja ajantasaisen näkymän oman talouden hallintaan.

Verkkosivustomme on selkeä, helppokäyttöinen ja ymmärrettävä

Rekisterin verkkosivut saivat käyttäjiltä paljon kiitosta tuoreessa asiakaskyselyssä. Sivustoa pidettiin selkeänä, luotettavana ja ajantasaisena – ja ennen kaikkea hyödyllisenä arjen apuvälineenä. Palautteen perusteella verkkosivujemme vahvuuksia ovat etenkin sivuston selkeä ulkoasu ja kieli sekä helppokäyttöisyys, sivuston hyödyllisyys oman talouden hallinnassa sekä tiedon luotettavuus.

”Tarvittavat tiedot sai helposti ja ne olivat selkeästi kirjoitettu.”
”Selkeä ja helppolukuinen. Sivuja on helppo käyttää.”
”Hyvä ohjeistus ja selkeät sivut. Helppo asioida.”
”Sivusto on yksinkertainen ja selkeä.”

Verkkosivustomme sai kyselyssä kokonaisarvosanan 7/10, kun mediaani oli 8. Noin 60 % vastaajista antoi sivustollemme arvosanan 8–10, mikä on erittäin hyvä suoritus. Kyselyssä asiakkaat vastasivat myös seuraaviin väittämiin asteikolla 1–7. Perässä vastausten keskiarvo.

  • Sivuston rakenne selkeä: 5,4
  • Liikkuminen helppoa: 5,4
  • Tiedon löytyminen: 5,3
  • Tekstien ymmärrettävyys: 5,4
  • Ulkoasun miellyttävyys: 5,3
  • Asioinnin onnistuminen: "Sain asiani hoidettua": keskiarvo 5,3

Sähköinen asiointipalvelumme on hyödyllinen – tietojen ajantasaisuus huolena

Sähköisen asiointipalvelumme koettiin olevan selkeä, helppokäyttöinen, toimiva ja ajantasainen. Moni kiitti palveluamme siitä, että omat tiedot näkyvät kerralla ja päivittyvät nopeasti. Esille nousi myös luottokiellon asettamisen ja poistamisen helppous.

”Hyvä, että kaikki omiin luottoihini liittyvä tieto löytyy yhdestä paikasta.”
”Luottokiellon asettaminen ja poistaminen helppoa.”

Palautteissa nousi kuitenkin esiin myös kehityskohteita sähköiseen asiointipalveluumme ja rekisterin tietosisältöihin liittyen. Käyttäjät toivoivat, että tiedot päivittyisivät asiointipalveluumme nopeammin. Esimerkiksi päättyneiden luottojen poistamisessa sekä virheellisten tietojen korjaamisessa kestää palautteiden mukaan melko kauan:

“Luotot eivät päivity tarpeeksi nopeasti.”
”Joiltain luotonantajilta kestää vain aika kauan poistaa jo pois maksetun luoton tieto.”

Luotonantajat kokevat verkkosivut selkeiksi ja rekisterin hyödylliseksi

Myös luotonantajat nostivat esille verkkosivuston selkeyden ja sisällön korkean laadun. He toivoivatkin, että asiakkaat kävisivät useammin verkkosivuillamme, jossa tieto on löydettävissä helposti, selkeästi ja ymmärrettävässä muodossa:

”Yleisellä tasolla sekä luotonantajille että asiakkaille suunnatut tekstit on kirjoitettu hyvin kohderyhmälle ymmärrettävällä kielellä. On sääli, että todella usein asiakkaat tulevat kysymään pankin asiakaspalvelusta asiaa, joka on todella hyvin selvitetty näillä sivuilla asiakkaan kielellä.”

Kuten yksityishenkilötkin, myös luotonantajat nostivat vastauksissaan esille myös rekisterin tietosisällön ja palvelumme sujuvuuden: Rekisteri koetaan hyödylliseksi, sillä luotonantajat saavat meiltä kokonaiskuvan asiakkaan taloudellisesta tilanteesta. Tämä helpottaa luotonantajien riskienhallintaa ja parantaa luottopäätösten laatua.

Miten tästä eteenpäin?

Vaikka palautteen yleissävy oli positiivinen, moni nosti esille myös kehityskohteita. Tietojen ajantasaisuutta sekä etenkin mahdollisiin virheisiin ja niiden korjaamiseen liittyvää prosessia tulisi selkeyttää ja nopeuttaa. Myös toiminimiyrittäjien tilanne nousi esille palautteissa, useampi toiminimiyrittäjä koki, että rekisterin vaikutus heidän luotonsaantiinsa on epäoikeudenmukainen:

”Kehittäisin toiminimiyrittäjien kohdalla, se vaikeuttaa yrityksen rahoittamista. Koska
siellä ei näy yrityksen tulot luotonantajille, joka on aika merkittävä asia.”

Pyrimme parantamaan toiminimiyrittäjien tilannetta esimerkiksi sidosryhmätyöllä. Lisäksi muistutamme myös jatkossa luotonantajia siitä, että heidän tulee tarkistaa etenkin toiminimiyrittäjien kohdalla, luotonhakijan tulot myös muista lähteistä kuin luottotietorekisteriotteelta.

Tulemme kehittämään verkkosivusisältöjämme, ja lisäämme sivustolle esimerkiksi tarkempaa tietoa luoton poistamiseen liittyvistä määräajoista, ja ohjeistamme yksityishenkilöitä selkeämmin siinä, miten heidän tulisi toimia, jos he havaitsevat tiedoissaan virheitä. Muistutamme myös luotonantajia määräaikojen noudattamisesta sidosryhmätilaisuuksissamme.

Kiitos vielä kaikille vastaajille, palautteenne on hyödyllistä ja auttaa meitä kehittämään verkkosivujamme sekä rekisteriämme.

Sivu on viimeksi päivitetty 28.8.2025