Luottotietorekisteriotteilla virheellistä etuustietoa
15.10.2024Positiivisessa luottotietorekisterissä on havaittu virheitä etuustiedoissa. Tulorekisteriin ilmoitetaan etuustietoilmoituksella tietyissä tilanteissä vähennyksiä, jotka ovat jääneet huomioimatta positiivisen luottotietorekisterin tulojen laskennassa tiedonsiirrossa havaitun virheen vuoksi. Tämä on johtanut siihen, että yksityishenkilöiden luottotietorekisteriotteilla etuuksien nettotulot ja joissakin tilanteissa myös bruttotulot ovat näyttäneet liian suurilta rekisterin käyttöönotosta alkaen. Pahoittelemme asiaa.
Selvitämme virheen laajuutta
Olemme paikantaneet tiedonsiirron ongelman, joka aiheutti virheellisen tiedon päätymisen luottotietorekisteriotteille, ja aloittaneet virheen korjaukseen tarvittavat toimenpiteet. Tällä hetkellä selvitämme vielä, kuinka monelle asiakkaalle on päätynyt virheellistä tietoa luottotietorekisteriotteelle. Viestimme asiasta lisää tietojen tarkentuessa.
Luotonantajille huomioitavaa
Tulotietojen laskentakaava on julkaistu verkkosivuillamme tulotietojen laskenta -Excel tiedostossa. Havaittu virhe koskee taulukon "Etuustulojen laskenta" -välilehden kohtaa "C - Nettotulon laskennassa tehtävät vähennykset". Kohdan C vähennyksiä ei ole positiivisen luottotietorekisteriotteen tiedoissa laskettu otteen tietoihin. Virhe koskee muun muassa etuuden saajia, joiden tulo on mennyt sijaissaajalle.
Luotonantajien kannattaa käyttää tarkempaa harkintaa luotonannossa, jos luottotietorekisteriotteella näkyy etuustietoja, kunnes virhe on saatu täysin korjattua. Olemme viestineet asiasta tarkemmin luotonantajien tietojen hyödyntämisen sisällöllisille yhteyshenkilöille. Pahoittelemme virheellistä tietoa ja sen mahdollisesti aiheuttamaa haittaa.
Yksityishenkilöiltä tilanne ei vaadi toimenpiteitä
Virheelliset etuustiedot näkyvät ainoastaan luottotietorekisteriotteilla. Omat luottotietorekisteriotteet ja niillä näkyvät tulo- ja etuustietosi voit tarkistaa sähköisessä asiointipalvelussamme. Virheellistä tietoa sisältävät luottotietorekisteriotteet säilyvät asiointipalvelussa lain edellyttämän viiden vuoden ajan. Yksityishenkilöiltä tilanne ei vaadi toimenpiteitä, tiedot korjaantuvat tuleville otteille, kunhan saamme tekniset korjaukset tehtyä.