Osalle luottotietorekisteriotteista on päätynyt puutteellisia palkkatietoja 1.10.-6.11.2024. Virhe koskee vain osaa tuona aikavälinä tilattuja luottotietorekisteriotteita. Puuttuneet palkkatiedot on siirretty rekisteriin 7.11.2024. Palkkatiedot näkyvät nyt otteilla oikein. Pahoittelemme asiasta mahdollisesti aiheutunutta haittaa. Lue lisää uutisestamme.

Luotonantajat kokevat rekisterin hyödylliseksi

3.12.2024

Järjestimme lokakuussa sidosryhmille asiakastoivekyselyn. Tavoitteenamme oli kartoittaa luotonantajien ja muiden sidosryhmien näkemyksiä positiivisen luottotietorekisterin käytöstä, sen tuomista hyödyistä sekä mahdollisista jatkokehittämistarpeista. Saimme kyselyyn kattavasti vastauksia eri organisaatioista, jotka hyödyntävät positiivista luottotietorekisteriä.

Luottopäätösten laatu ja luottomarkkinoiden tilanne parantuneet rekisterin ansiosta

Positiivinen luottotietorekisteri on ollut käytössä huhtikuun alusta alkaen. Tästä lähtien luotonantajien on tullut hyödyntää luottotietorekisterin luottotietorekisteriotteita luottoa myöntäessään. Luottotietorekisteriotteelle kootaan tiedot hakijan luotoista sekä tulorekisterissä olevista tulotiedoista. Hakija näkee itse omista luotoistaan kattavammat tiedot rekisterin sähköisessä asiointipalvelussa – luotonantajille välitetyllä otteella ei näy esimerkiksi eriteltynä miltä luotonantajalta hakijan nykyiset luotot ovat.

Kyselyn vastausten perusteella luotonantajat kokivat rekisterin:

  • parantavan luottopäätösten laatua 
  • tarjoavan paremman kokonaiskuvan asiakkaiden taloudellisesta tilanteesta ja
  • edistävän terveempää luottomarkkinaa Suomessa.

Rekisterin odotetaan myös tuovan lisää hyötyjä jatkossa, kun sen käyttö ja tietosisällöt laajenevat. Tulevaisuudessa rekisteriin tullaan ilmoittamaan esimerkiksi muille yksityishenkilöille kuin kuluttajille myönnettyjä luottoja eli toiminimiyrittäjien luottoja. Lisäksi suunnitelmissa on laajentaa rekisteriä niin, että myös asunto-osakeyhtiöiden lainojen osakaskohtaisia velkaosuuksia koskevat tiedot eli niin sanotut taloyhtiölainat tallennetaan rekisteriin.

Haasteina tekniset rajoitukset – myös tiedon kattavuudessa kehitettävää

Kyselyn vastausten perusteella rekisterin käytössä oli haasteita muun muassa oikeuksien puutteellisuudessa, sääntelyn epäselvyydessä, tietojen laadussa sekä teknisissä rajoituksissa. Osa organisaatioista nosti esille myös rekisterin käytön aiheuttamat ylimääräiset kustannukset sekä manuaalisen työn lisääntymisen. Jatkokehityskohteina mainittiin myös rekisterin teknisten prosessien edelleen kehittäminen ja esimerkiksi erilaisten virheiden korjaamisen helpottaminen.

Luotonantajat toivoivat, että rekisteriin saataisiin kattavammin asiakkaiden tulotietoja. Tulotiedot tulevat rekisteriin tulorekisteristä, johon ei ilmoiteta esimerkiksi pääomatuloja ja yritystoimintaan liittyviä tuloja. Tämän vuoksi ne eivät näy myöskään luottotietorekisteriotteilla. Lisäksi luotonantajat toivoivat yksityiskohtaisempia tietoja hakijoiden luotoista ja lainoista.

Kehitämme rekisteriä ja jatkamme yhteistyötä myös jatkossa

Saamamme palaute on meille erittäin tärkeää: Käytämme palautteesta saamiamme vastauksia kehitystyömme tukena parantaaksemme rekisterin toimintaa myös jatkossa. Tulemme kehittämään teknisiä ratkaisujamme sekä tiedon laadun valvontaa, havaitaksemme mahdolliset virheelliset tiedot oikea-aikaisesti. Lisäksi kehitämme virhetilanteiden ohjeistukseen liittyvää ohjeistustamme. Jatkamme aktiivista vuoropuhelua sidosryhmiemme kanssa, jotta mahdolliset haasteet voidaan käsitellä nopeasti ja ajantasainen ohjeistus on aina saatavilla.

Kiitos vastauksistanne kyselyymme!

Sivu on viimeksi päivitetty 3.12.2024