Luotettavaa ja ajantasaista tietoa luottopäätöksen tueksi
Luotonantajat ilmoittavat positiiviseen luottotietorekisteriin tiedot yksityishenkilöille myönnetyistä luotoista. Luotonantajat myös käyttävät rekisterin tietoja tilaamalla luotonhakijasta luottotietorekisteriotteen. Luottotietorekisteriotteen tietojen avulla luotonantaja saa ajantasaisen kokonaiskuvan luotonhakijan luotoista ja tuloista. Tämä auttaa luotonantajaa arvioimaan luotonhakijan luottokelpoisuutta. Positiivisen luottotietorekisterin toiminta perustuu siitä annettuun lakiin. Rekisterinpitäjä on Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö.
Löydät lisätietoa rekisteristä ja sen toimintaperiaatteista Tietoa rekisteristä -sivultamme.
Tietojen ilmoittaminen
Näistä ohjeista löydät yksityiskohtaisen kuvauksen siitä, mitä tietoja rekisteriin ilmoitetaan, mitkä luotonantajat ovat ilmoitusvelvollisia ja miten ilmoittaminen aloitetaan.
Tietojen ilmoittaminen positiiviseen luottotietorekisteriin 1.12.2025 alkaen
Ilmoittautuminen tietojen ilmoittajaksi positiiviseen luottotietorekisteriin-ohje
Tutustu huolellisesti myös seuraaviin ohjeisiimme:
Puuttuvista tiedoista ilmoittaminen
Ohje liiketoiminnan muutostilanteisiin
Tutustu myös huolella rajapintakuvauksiin:
Tietojen hyödyntäminen
Luottotietorekisteriote on kooste tiedoista, jotka henkilöstä on tallennettu positiiviseen luottotietorekisteriin.
Tutustu luottotietorekisteriotteen sisältöihin
Näistä ohjeista löydät tiedot siitä, kuka ja missä tilanteissa luottotietorekisteriotteen voi tilata, sekä miten voit hakea luottotietorekisteriotteen käyttöön vaadittavaa tietolupaa.
Tietojen luovuttaminen positiivisesta luottotietorekisteristä
Dokumentaatio
Dokumentaatio-sivulta löydät rekisterin tekniset ohjeet, kuten rajapintakuvaukset, käsittelysäännöt ja ohjelmistokehittäjän yleisohjeet.
Rekisterin maksullisuus
Positiivisen luottotietorekisterin luottotietorekisteriotteen kyselyt ovat luotonantajille maksullisia.
Lue lisää rekisterin maksullisuudesta
Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö perii maksun luotonantajan luottotietorekisteriotteen kyselyyn annetuista vastauksista.
Organisaatioiden sähköinen asiointipalvelu
Sähköisessä asiointipalvelussa voit ilmoittautua tietojen ilmoittajaksi ja hakea tietolupaa sekä päivittää yhteys- ja laskutustietoja.
Voit asioida sinut valtuuttaneen yrityksen tai organisaation puolesta. Palveluun kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta.
Kirjaudu sähköiseen asiointipalveluun
Tutustu myös luotonantajien sähköisen asioinnin ohjeisiin.
Ajankohtaista rekisteristä
Järjestämme säännöllisesti sidosryhmätilaisuuksia, joissa kerromme rekisterin ajankohtaisista aiheista ja vastaamme mietityttäviin kysymyksiin. Rekisteri on myös laajenemassa toisen vaiheen sisällöillä, ja tätä varten päivitämme ohjeistuksia jatkuvasti.
Tutustu ajankohtaisiin asioihimme
Seuraa myös uutisointiamme niin pysyt ajan tasalla