Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Verohallinnon tilastollinen malli käytetyn auton arvonmäärityksessä

Autojen arvoja määritetään usean selittäjän regressiomallilla merkki- ja mallisarjakohtaisesti. Tilastollisen mallin avulla määritetyt arvot perustuvat eri ominaisuuksien vaikutuksien arviointiin. Selitettävä muuttuja on auton hinta ja selittäjinä auton malli, ikä, ajosuorite (km), teho (kw), vaihteisto (manuaali/automaatti), käyttövoima (bensiini/diesel) sekä mallisukupolvi, jos mallisukupolvitieto on hyödynnettävissä.

Arvioiduista parametreista lasketaan automallien eri ajosuoritteiden mukaiset arvot, jotka saadaan hintatietopalvelun avulla verotuksen käyttöön. Iälle, ajosuoritteelle ja auton ominaisuuksille arvioidut vaikutuskertoimet vaihtelevat automallikohtaisesti.

Hinta-aineisto analysoidaan kuukauden välein. Analyysiin otetaan mukaan vuoden hinta-aineistot, millä pyritään tasoittamaan ja poistamaan mahdollista äkkinäistä verotusarvojen vaihtelua. Saman ajoneuvon ollessa myynnissä useampana ajanhetkenä mukaan otetaan tuorein havainto, jolloin yksittäisen myytävänä olevan ajoneuvon hinta ei painotu liikaa. Vanhoja hintahavaintoja korjataan indeksillä vastaamaan arvonmäärityspäivän hintatasoa.

Tilastollisesti saatuja hintoja kontrolloidaan aineiston keskiarvon avulla. Jos poikkeamat ovat merkittäviä, toteutuneita hintoja tarkastellaan erillisten menetelmien avulla ennen verotuskäyttöön hyväksymistä. Jos hinnat eivät ole riittävän luotettavia, niitä ei käytetä verotuksessa ja ajoneuvon arvonmäärityksessä sovelletaan muita arvonmääritysmenetelmiä.

Ajoneuvojen laskennallisia pyyntihintoja on alennettu menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden ja kuntopoikkeamien perusteella siten, että alennus on sitä suurempi mitä vanhemmasta ajoneuvosta on kyse. Alennus on vähintään 3 % ja enintään 15 %.

Sivu on viimeksi päivitetty 16.5.2024