Ulkomaalainen: näin valtuutat tulorekisteriasioiden hoitamiseen

Suomessa voi yleisesti hoitaa sähköisesti joko itse omia asioitaan tai toisen henkilön tai yrityksen asioita heidän puolestaan. Jotta voi asioida toisen puolesta, täytyy olla Suomi.fi-valtuus. Suomi.fi-valtuuksia on erilaisia ja niitä täytyy erikseen hakea.

Ulkomaalainen yritys voi asioida sähköisesti 

Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista eli käyttäjän henkilöllisyyden varmistamista. Palveluun tunnistaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Ulkomaisen yrityksen edustajalla täytyy olla suomalainen henkilötunnus tai ulkomaalaisen tunniste (UID) sekä Suomi.fi-valtuus, jotta edustaja voi asioida ulkomaisen yrityksen puolesta tulorekisterissä. UID-tunnistetta ja Suomi.fi-valtuutta pitää hakea erikseen.

Tulorekisterissä käytettäviä valtuuksia voi hakea jo nyt. Tulorekisterissä käytettävät valtuudet ovat

  • Palkkatietojen ilmoittaminen
  • Palkkatietojen katselu
  • Etuustietojen ilmoittaminen
  • Etuustietojen katselu.

Ulkomaiset toimijat ovat tähän asti käyttäneet Katso-palvelua. Katso-palvelun käyttö loppuu vuoden 2020 lopussa. Siihen asti Katso-palvelu ja ulkomaalaisen tunniste (UID) ovat käytössä rinnakkain.

Esimerkki: Ulkomainen yritys antaa tilitoimistolle asiointivaltuuden tulorekisteriasioiden hoitoon. Tilitoimiston talouspäälliköllä on edustajan valtuutusoikeus. Talouspäällikkö antaa edustamisvaltuuden tilitoimiston kirjanpitäjille, jotta he voivat hoitaa tulorekisteriasioita ulkomaisen yrityksen puolesta. Tilitoimiston talouspäällikkö voi myös pyytää tilitoimiston puolesta asiointivaltuuksia muilta yrityksiltä, yhteisöiltä tai henkilöiltä.  

  • 1

    Hae ulkomaalaisen tunnistetta

  • Rekisteröidy tunnistuspalveluun

    Lue ohjeet Suomi.fi-sivustolta. Rekisteröidy ulkomaan kansalaisen tunnistuspalveluun, jotta saat tunnisteen, UID:n.
  • Lataa mobiilisovellus

    Lataa sovelluskaupasta mobiilisovellus, jonka nimi on Finnish Authenticator.
  • Lähetä tietosi sovelluksen avulla

    Tunnistaudu lähettämällä Finnish Authenticatorin avulla kasvokuva itsestäsi sekä kuva virallisesta henkilöllisyystodistuksestasi, kuten passista tai henkilökortista.
  • Käytä sovellusta tunnistautumiseen

    Kun saat ilmoituksen, että tunnistuspalvelu eli mobiilisovellus Finnish Authenticator on käytössä, voit hakea Suomi.fi-valtuuksia.
  • 2

    Tee valtuushakemus

  • Selvitä, mitä valtuuksia tarvitset

    Suomi.fi-valtuuksia on erilaisia. Tulorekisterissä käytettävät valtuudet ovat Palkkatietojen ilmoittaminen, Palkkatietojen katselu ,Etuustietojen ilmoittaminen sekä Etuustietojen katselu. Otsikon linkistä pääset lukemaan valtuuksista tarkemmin.
  • Selvitä, kuka tekee valtuushakemuksen

    Valtuushakemuksen voi tehdä esimerkiksi se, jolla on oikeus edustaa yritystä. Valtuushakemuksen allekirjoittaa se, jolla on yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Nimenkirjoitusoikeus täytyy käydä ilmi oikeaksi todistetusta kaupparekisteriotteesta, joka pitää lähettää hakemuksen liitteenä. Valtuushakemuksella haetaan valtuutusoikeutta tai edustajan valtuutusoikeutta.
  • Valtuutusoikeus

    Valtuutusoikeus täytyy hakea niitä asioita varten, jotka yrityksen pitää hoitaa sähköisesti. Valtuutusoikeuden voi rekisteröidä yhdelle tai useammalle henkilölle. Henkilö, jolla on valtuutusoikeus, voi kirjautua Suomi.fi:n valtuudet-palveluun ja antaa siellä omatoimisesti asiointivaltuuden joko itselleen, yrityksen työntekijälle tai tilitoimistolle. Asiointivaltuuden avulla voi hoitaa esimerkiksi yrityksen tulorekisteriasioita sähköisesti.
  • Edustajan valtuutusoikeus

    Edustajan valtuutusoikeuden voi hakea henkilölle, jonka edustama yritys tai yhteisö on saanut valtuuden toiselta henkilöltä, yritykseltä tai yhteisöltä. Kun henkilöllä on edustajan valtuutusoikeus, hän voi antaa edustamisvaltuuksia toisille henkilöille. Edustamisvaltuuden saanut taas voi hoitaa edustamansa yrityksen tai yhteisön nimissä sen asioita, joka on valtuuttanut yrityksen tai yhteisön.
  • Täytä valtuushakemus

    Täytä valtuushakemus Suomi.fi-verkkopalvelussa ja tulosta hakemus. Lähetä postissa valtuushakemus, kopio kaupparekisteriotteesta, jonka viranomainen on todistanut oikeaksi sekä muut tarvittavat liitteet. Saat tarkemmat ohjeet Suomi.fi:stä, jonne pääset otsikon linkistä.
  • Valtuushakemuksesi käsitellään

    Saat sähköpostilla tiedon, kun valtuutusoikeus tai edustajan valtuutusoikeus on rekisteröity.
  • Anna asiointivaltuus itsellesi, yrityksen työntekijälle tai tilitoimistolle

    Kun valtuutusoikeus tai edustajan valtuutusoikeus on rekisteröity, voit hallinnoida yrityksen valtuuksia. Kirjaudu UID-tunnisteella Suomi.fi:n valtuudet-palveluun, jossa voit antaa Suomi.fi-valtuuksia yrityksen nimissä. Voit antaa valtuuden yrityksen tulorekisteriasioiden hoitamista varten esimerkiksi itsellesi, yrityksen työntekijälle tai tilitoimistolle. Asiointivaltuuden voi antaa yrityksen työntekijälle, jolla on suomalainen henkilötunnus tai UID.
  • 3

    Hoida tulorekisteriasiat sähköisesti

  • Kirjaudu tulorekisteriin

    Kun sinulla on UID ja Suomi.fi-valtuus, voit alkusyksyllä 2020 kirjautua tulorekisteriin (tulorekisteri.fi) ja hoitaa yrityksen tulorekisteriasioita.

Ulkomaalainen yksityishenkilö ei voi  hoitaa omia tulorekisteriasioitaan sähköisesti

Ulkomaalainen yksityishenkilö ei voi toistaiseksi asioida tulorekisterissä sähköisesti itse, eikä hän voi valtuuttaa toista henkilöä tai yritystä hoitamaan tulorekisteriasioita puolestaan sähköisesti. Yksityishenkilöllä täytyy olla suomalainen henkilötunnus ja mahdollisuus sähköiseen tunnistautumiseen, jotta hän voi asioida tulorekisterissä.