Sähköisen asiointipalvelun arkistosta näet viestit ja paperi-ilmoitukset

21.12.2021

Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa otetaan vuodenvaihteessa käyttöön uusi toiminnallisuus: arkisto.

Tulorekisteri tallentaa arkistoon vuodesta 2022 alkaen tulorekisteriin paperilomakkeina lähetetyt ilmoitukset ja niiden virhetilanteisiin liittyvät kirjeet. Jos esimerkiksi annat palkkatietoilmoituksen paperilomakkeella, näet lähettämäsi lomakkeen arkistossa sen jälkeen, kun ilmoitus on saapunut tulorekisteriin. Jos paperilla antamassasi ilmoituksessa on virhe, näet virheestä kertovan kirjeen arkistossa. Kirje lähetetään sinulle edelleen myös postitse.

Lisäksi arkistoon tallennetaan Tulorekisteriyksikön lähettämät ohjaavat viestit ja kohdennetut tiedotteet. Jos tilaat raportin paperilomakkeella, myös täyttämäsi tilauslomake tallennetaan arkistoon.

Saat jatkossa Suomi.fi-viestejä myös tulorekisteriasioissa

Tulorekisteriyksikkö lähettää maksajille ohjaavia viestejä ja kohdennettuja tiedotteita, joilla pyritään parantamaan tiedon laatua ja tukemaan tietojen ilmoittamista oikeassa muodossa. Uudesta viestistä lähetetään ensi vuodesta alkaen sähköpostilla ilmoitus yksityishenkilölle tai yrityksen edustajalle, jos hän on ottanut Suomi.fi-viestit käyttöön. Jos Suomi.fi-viestejä ei ole otettu käyttöön, lähetetään Tulorekisteriyksikön viesti paperipostina.

Sähköpostitse saapuvassa ilmoituksessa kerrotaan Tulorekisteriyksikön viestistä vain otsikkotasolla. Ilmoituksessa ei tietoturvasyistä ole suoraa linkkiä itse viestiin. Viestin pääset lukemaan kirjautumalla tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun.

Sähköisen asiointipalvelun arkistossa voit ainoastaan lukea Tulorekisteriyksikön lähettämiä viestejä. Viestien lähettäminen Tulorekisteriyksikölle ei ole mahdollista. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi viestistä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Suomi.fi-viestien ohjeet ja tarkemmat kuvaukset löydät Suomi.fi-palvelun sivuilta.

Viestien ja asiakirjojen katselu arkistossa

Viestit ja paperilomakkeella annetut ilmoitukset näkyvät samassa tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun näkymässä. Arkistossa näkyy kerralla sata viimeisintä viestiä tai muuta asiakirjaa, joista tuorein näkyy ylimpänä.

Avaamattomat viestit ja asiakirjat on lihavoitu ja merkitty turkoosilla väripalkilla. Paperilomakkeella annetusta ilmoituksesta näytetään myös ilmoituksen viite omassa sarakkeessaan. Viestin tai asiakirjan voi ladata itselleen vain yhden kerran istunnon aikana.

Sivu on viimeksi päivitetty 21.12.2021