Kuolinpesä, jolla on Y-tunnus: näin annat Suomi.fi-valtuuden veroasioiden hoitoon

Kuolinpesällä täytyy aina olla Y-tunnus, jotta se voi valtuuttaa toisen henkilön tai yrityksen hoitamaan kuolinpesän eli perikunnan veroasioita. Kuolinpesä voi saada Y-tunnuksen vain, jos kuolinpesä harjoittaa esimerkiksi elinkeinotoimintaa, jota varten tarvitsee Y-tunnuksen.

Jos kuolinpesällä ei ole Y-tunnusta, kuolinpesän veroasiat voi hoitaa toistaiseksi vain paperilomakkeilla.

Sähköistä asiointia varten tarvitset henkilökohtaiset pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.

Näin teet valtuushakemuksen ja valtuutat Suomi.fi:ssä

1

Valitse yksi tai useampi valtuus

Veroasioiden hoito -valtuuden avulla voi hoitaa kaikkia valtuuden antajan veroasioita. Muiden valtuuksien avulla voi hoitaa rajoitetusti vain nimettyjä asioita.

Lue valtuuksien kuvauksista, mikä valtuus sopii tarpeisiisi

Valitset valtuuden myöhemmin Suomi.fi:n valtuudet-palvelussa.

2

Hae valtuutusoikeutta

Sinun täytyy ensin tehdä valtuushakemus Suomi.fi-verkkopalvelussa. Hakemuksella haetaan valtuutusoikeutta tai edustajan valtuutusoikeutta. 

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä

Ohje: Näin teet valtuushakemuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa

Huomaa! Kun hakemus on käsitelty ja valtuutusoikeus rekisteröity, sinun täytyy kirjautua henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi Suomi.fi:n valtuudet-palveluun. Siellä pääset antamaan varsinaisen asiointivaltuuden (kuvaukset kohdassa 1), jonka avulla valtuutettu vasta pääsee hoitamaan veroasioita sähköisesti.

3

Anna asiointivaltuus Suomi.fi:ssä

Kun valtuushakemus on hyväksytty ja olet saanut valtuutusoikeuden tai edustajan valtuutusoikeuden, kirjaudu Suomi.fi:n valtuudet-palveluun.

Anna tarvittavat asiointivaltuudet tai edustamisvaltuudet niille henkilöille, jotka asioivat yhteisön puolesta. Jos ryhdyt itse hoitamaan yhteisön asioita, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Siirry Suomi.fi:n valtuudet-palveluun

Ohje: Näin teet valtuushakemuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa 
Lue kohta 3: Anna valtuus ja huolehdi tunnistusvälineistä

Usein kysyttyä

Voit hoitaa kuolinpesän asioita sujuvasti myös jatkossa, kun toimit näin:

  1. Hae itsellesi ensin valtuutusoikeus.
    Aloita tekemällä valtuushakemus Suomi.fi-verkkopalvelussa. Hakemuksella pitää hakea valtuutusoikeutta kaikkia niitä asioita varten, joihin tarvitset valtuuden, esimerkiksi kuolinpesän veroasioiden hoitamista varten.

    Tarvitset valtuushakemukseen kuolinpesän osakkaiden allekirjoitukset. Tähän on kaksi tapaa:
    1. Kaikki laittavat nimensä samaan hakemukseen.
    2. Jos kaikki allekirjoittajat eivät voi allekirjoittaa samaa hakemusta, tulosta hakemuksesta yhtä monta kappaletta kuin on allekirjoittajia tai lähetä hakemus PDF-tiedostona jokaiselle allekirjoittajalle tulostettavaksi. Jokainen laittaa nimensä omaan kopioonsa hakemuksesta, ottaa kuvan allekirjoitetusta hakemuksesta tai skannaa sen ja lähettää sinulle. Toimita kaikki allekirjoitetut hakemukset yhdellä kerralla käsiteltäväksi.
    Tarvitset liitteeksi myös kopiot omasta ja kuolinpesän muiden osakkaiden suomalaisesta henkilökortista tai passista sekä kopion perukirjan osakasluettelosta. Ohje: Näin teet valtuushakemuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa

  2. Anna seuraavaksi asiointivaltuus
    Kun saat tiedon, että sinulle on rekisteröity valtuutusoikeus, kirjaudu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla Suomi.fi:n valtuudet-palveluun. Valitse "Asioi yrityksen puolesta". Anna itsellesi asiointivaltuus kuolinpesän veroasiointia varten. Valitse valtuus, jonka nimi on veroasioiden hoito.

  3. Asiointivaltuuden tekemisen jälkeen kokeile, että valtuus toimii: Kirjaudu OmaVeroon henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi. Valitse "Asioi yrityksen puolesta". Sinun pitäisi nähdä kuolinpesän tiedot OmaVerossa.

Valitettavasti et voi asioida kuolinpesän puolesta sähköisesti.

Jos kuolinpesällä ei ole Y-tunnusta, kuolinpesän veroasioita ei voi toistaiseksi hoitaa sähköisesti.

Voit hoitaa kuolinpesän veroasiat − kuten antaa veroilmoituksen − toistaiseksi vain paperilomakkeilla.